چگونه وام ازدواج بگیریم؟

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج صرفا از طریق سامانه قرض‌الحسنه تسهیلات ازدواج به آدرس www.ve.cbi.ir و به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. در همین خصوص، سوالات متداول و پاسخ‌های تشریحی در این حوزه برای آگاهی عموم منتشر می‌شود.

نحوه ثبت نام وام ازدواج چگونه است؟
ثبت‌نام وام ازدواج صرفا با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه تسهیلات ازدواج به آدرس www.ve.cbi.ir  امکان‌پذیر است.

برای ثبت‌نام وام ازدواج هزینه‌ای دریافت می‌شود؟
خیر. ثبت‌نام در سامانه www.ve.cbi.ir کاملا رایگان است و متقاضیان می‌توانند وارد سایت شده و ثبت‌نام کنند.

چه مدارکی برای ثبت‌نام لازم است؟
با توجه به اتصال سامانه تسهیلات ازدواج به ثبت‌احوال در زمان ثبت‌نام، نیاز به بارگذاری هیچ‌گونه مدرکی نیست و صرفا اطلاعات فرد باید وارد سامانه شود.

چگونه می‌توان وضعیت ثبت‌نام‌شده در سامانه ازدواج را پیگیری کرد؟
متقاضی می‌تواند با مراجعه به آدرس www.ve.cbi.ir در قسمت «مشاهده وضعیت» از آخرین وضعیت وام خود مطلع شود.

برای دریافت وام ازدواج ارائه مداک نظام وظیفه لازم است؟
خیر. درخصوص وام ازدواج، خدمت وظیفه عمومی مستثنی می‌باشد و متقاضیان می‌توانند تسهیلات ازدواج را دریافت کنند.

آیا می‌توان ثبت‌نام انجام‌شده در سامانه وام ازدواج را ویرایش کرد؟
بله. این امکان با مراجعه به قسمت «ويرايش ثبت نام قبلی» در سامانه www.ve.cbi.ir وجود دارد.

هنگام ثبت نام اوليه، مشخصات متقاضيان به اشتباه درج گرديده ، ليکن ثبت نام در سامانه انجام شده است براي اصلاح مشخصات چگونه می‌توان عمل کرد؟
در زماني که متقاضي ثبت نام اوليه انجام داده مي تواند با مراجعه به قسمت ويرايش ثبت نام قبلي نسبت به اصلاح مشخصات خود اقدام کند. لازم به ذکر است در صورت انجام تغییر در بانک می باید ثبت نام قبلی حذف و نسبت به ثبت نام جدید اقدام شود. لازم به ذکر است تغییر در شعبه انتخابی موجب تغییر جایگاه متقاضی در صف برای تعیین شعبه خواهد شد.

اگر متقاضی کد رهگیری خود را فراموش کرده باشد چگونه می‌تواند مجدد کد رهگیری دریافت کند؟
با مراجعه به سامانه وام ازدواج به آدرس www.ve.cbi.ir در قسمت «بازيابی و چاپ کد رهگيری» می‌توان نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کرد.

اگر متقاضی در زمان ثبت نام و پر کردن فرم مربوطه در پايان مراحل مربوطه موفق به دريافت کدرهگيري نشده است به چه صورت مي تواند اين کد را دريافت نمايد؟
متقاضي مي تواند با مراجعه به قسمت بازيابي کدرهگيري و وارد کردن مشخصات مربوطه در قسمتهاي مشخص شده نسبت به بازيابي کد رهگيري اقدام کند.

مراحل دریافت وام ازدواج چیست؟
در مرحله اول متقاضی باید به سامانه www.ve.cbi.ir مراجعه کند. سپس اطلاعات خواسته ‌شده را در این سامانه وارد کند. اطلاعات واردشده با سامانه ثبت‌احوال مطابقت داده می‌شود و پس از تایید، فرد متقاضی به سرپرستی بانک منتخب در استان معرفی می‌شود. سرپرستی بانک مربوطه  نیز فرد را به شعبه معرفی کرده و پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود. متقاضی پس از دریافت پیامک می‌تواند به شعبه تعیین شده مراجعه کرده و پس از پذیرش در شعبه مدارک خود را تکمیل و تحویل دهد.
پس از تکمیل مدارک و معرفی ضامنین معتبر، بانک موظف است وام درخواستی فرد را طی 10 روز به حساب ایشان واریز کند.

زمان تعیین شعبه از سوی بانک چند روز است؟
براساس مفاد بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، حداکثر 15 روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

فرد متقاضی وام ازدواج می‌تواند بانک و شعبه موردنظر خود را انتخاب کند؟
بله. فرد متقاضی در زمان ثبت‌نام می‌تواند نام بانک و شعبه پیشنهادی خود را درج کند.

میزان وام متعلق به زوجین چقدر است؟
براساس مفاد قانون بودجه سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱/۱۳۹۸ بوده است مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان می باشد.

مدت بازپرداخت وام ازدواج چقدر است؟ 
براساس مفاد قانون بودجه سال جاری دوره بازپرداخت وام ازدواج ده‌ساله است.

وام ازدواج برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال چقدر است؟ 
وام ازدواج برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان است.

در صورتيکه براي بانکي جديد ثبت نام کرده اما با بانک قبلي خود به توافق رسيده باشم و قرار است اين بانک تسهيلات ازدواج را به بنده پرداخت کند، چطور مي توانم ثبت نام جديد خود را حذف کنم؟
اگر در بانک جديد تاکنون تعيين شعبه نشده باشيد مي توانيد با مراجعه به قسمت حذف ثبت نام، ثبت نام قبلي خود را حذف نماييد.

شرايط لازم برای ضامن در زمان اخذ تسهيلات قرض الحسنه ازدواج کدام است؟
به منظور تأمین رکن ضامن بانکها و موسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های وی یا تنها یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج اقدام کنند.
براساس مفاد بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

آيا ثبت نام ازدواج از طريق پست امکان پذير مي‌باشد؟
خير‌، متقاضي صرفاً از طريق سامانه www.ve.cbi.ir امکان ثبت نام دارد.

آيا پس از گذشت تاريخ انقضای تعيين شعبه امکان تمديد مهلت وجود دارد؟
با توجه به محدوديتهاي موجود بانکها قادر به تمديد مهلت مراجعه براي متقاضيان نبوده و متقاضيان ملزم مي باشند پس از تعيين شعبه از سوي بانک عامل، حداکثر ظرف 12 روز کاري به شعبه تعيين شده مراجعه نمايند.

آيا براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، ثبت نام يکي از زوجين کافي است؟
خير، از آنجا که زوج و زوجه هر کدام داراي شخصيت حقيقي مستقل مي باشند، مي بايد به طور جداگانه ثبت نام و کد رهگيري دريافت کنند. کد رهگیری برای شماره تلفن همراهی که به نام شخص ثبت بوده و در سامانه وارد شده پیامک می‌شود.

آيا برای اخذ تسهيلات ازدواج، داشتن عقد نامه رسمی صادر شده از دفتر خانه‌های ازدواج و طلاق الزامی است؟
بلي. در زمان مراجعه به شعبه برای ارائه مدارک، ارائه عقدنامه رسمی الزامی است.

آيا تسهيلات ازدواج براي دومين بار پرداخت مي‌شود؟
تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به هيچ وجه دوبار پرداخت نمي گردد و هر فرد تنها يکبار مي تواند از تسهيلات ازدواج استفاده نمايد.

آيا مابه التفاوت تسهيلات ازدواج به متقاضياني که در ازدواج اول خود از تسهيلات کمتري نسبت به مبالغ فعلي استفاده کرده‌اند و مجداً ازدواج مي نمايند تعلق مي‌گيرد؟
خير- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج صرفاً یکبار و با رعایت قوانین و مقررات مندرج در قانون بودجه سنواتی پرداخت می شود.

آيا تسهيلات ازدواج به ازدواج دوم تعلق مي‌گيرد؟
در صورتيکه که متقاضي در ازدواج اول خود تسهيلات دريافت نکرده باشد مي تواند در ازدواج بعدي با رعايت ساير شرايط و مقررات مربوطه تسهيلات قرض الحسنه ازدواج دريافت کند.

آيا استفاده از تسهيلات ازدواج، داراي محدوديت حداکثر سن مي‌باشد؟
بله، به افراد بالای 50 سال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق نمی گیرد

حداقل سن جهت دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج چند سال مي‌باشد؟
برای دختران 13 سال تمام شمسی و برای پسران 15 سال تمام شمسی

آيا تسهيلات ازدواج به افراد کمتر از 18 سال تعلق مي‌گيرد؟
بلي در ابتدا زوج و زوجه هر کدام به تنهايي در سامانه ازدواج ثبت نام مي نمايند و پس از تعيين شعبه و طي مراحل مربوطه تسهيلات ازدواج به ولي يا قيم قانوني وي پرداخت مي شود.

پس از ثبت نام متقاضي و عدم مراجعه به موقع به شعبه تعيين شده، در صورت حذف مشخصات آيا فرد مي تواند مجدداً ثبت‌نام کند؟
بلي متقاضيان مي توانند با رعايت قوانین و شرايط مندرج در دستورالعمل سامانه و با مراجعه به قسمت ثبت نام جديد اقدام به انتخاب بانک جديد کنند.

آيا متقاضي پس از ثبت نام براي يک بانک می تواند ثبت نام خود را باطل و براي يک بانک ديگر ثبت نام کند؟
چنانچه متقاضي از سوي بانک تعيين شعبه شده باشد و متقاضی به مدت 12 روزکاري به شعبه مورد نظر مراجعه نکند، شخص از سامانه بانک مربوطه حذف شده و مي تواند مجدداً ثبت نام کند. ولي اگر متقاضي تعيين شعبه نشده باشد می باید از قسمت «حذف ثبت نام» نسبت به حذف ثبت نام قبلی خود اقدام و سپس در قسمت «ثبت نام جدید» اقدام به ثبت نام و بانک دیگری را انتخاب نماید.

پس از پذيرش متقاضی از طرف بانک، چه مدت زمانی برای تکميل مدارک در نظر گرفته شده است؟
متقاضي پس از پذيرش از طرف بانک، حداکثر ظرف مدت 60 روز کاری فرصت دارد تا نسبت به تکميل مدارک مورد نياز بانک اقدام کند. بديهي است پس از گذشت فرصت مذکور و عدم تکميل مدارک مربوطه از سوي متقاضي، نام وي از سامانه ازدواج حذف مي شود تا امکان بهره مندي ساير متقاضيان در صف از تسهيلات مذکور فراهم شود. براين اساس، متقاضيان مذکور، با رعايت ساير شرايط سامانه ازدواج مي توانند در صورت تمايل و واجد شرايط بودن، نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمايند

مبلغ تسهیلات ازدواج برای ایثارگران چه مقدار است؟
براساس مفاد ماده 50 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که طی آن مقرر شده است «تسهیلات بانکی (وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان برای یک نوبت به میزان دو برابر ضوابط بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به صورت قرض‌الحسنه تعیین می‌گردد»
بر این اساس تسهیلات مذکور برای خانم‌های مشمول تسهیلات ایثارگری کمتر از ۲۳ سال و آقایان مشمول تسهیلات ایثارگری کمتر از ۲۵ سال مبلغ 440 میلیون تومان و برای سایر مشمولین مبلغ 360 میلیون تومان می باشد.

ایثارگری فرد متقاضی چگونه محرز می‌شود؟
حسب استعلام برخط از بنياد شهيد و امور ایثارگران که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعبيه شده است، وضعيت ايثارگري فرد متقاضی وام ازدواج تعيين می‌شود. لیکن افرادی که مشمول ماده 50 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می باشند در زمان ثبت نام می باید نسبت به اعلام موضوع اقدام نمایند.

بنده مشمول تسهيلات ازدواج ايثارگران مي شوم ليکن پس از مراجعه به بانک و استعلام توسط شعب وضعيت سهميه ايثارگري ندارد، نمايش داده مي شود چه کار بايد انجام دهم؟
در صورتيکه به شعبه مراجعه نموده و استعلام وضعيت ايثارگري براي شما منفي نمايش داده شد و شما جزو مشمولين قانون خدمات رساني به ايثارگران (صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشيد مي بايد با مراجعه به يکي از مراکز بنياد شهيد و امور ايثارگران استان و يا شهرستان خود نسبت به ثبت اطلاعات خود در سيستم سجايا بنياد شهيد اقدام کرده و مجدداً به شعبه تعيين شده جهت بهره مندي از تسهيلات موصوف مراجعه نماييد

در زمان ثبت نام اگر در قسمت ايثارگري به اشتباه وضعيت «ندارد» را ثبت کرده باشم و تعيين شعبه شده باشم چطور مي‌توانم آن را اصلاح کنم؟
در زمان تعيين شعبه و مراجعه به شعبه موضوع را به مسئول مربوطه منعکس کرده و حسب استعلام برخط از بنياد شهيد، که در سامانه تعبيه شده است، وضعيت ايثارگری شما تعيين خواهد شد.

در صورتي که در سامانه ازدواج وضعيت ايثارگري را به اشتباه انتخاب کرده باشيم يا استعلام سامانه وضعيت ايثارگري را ندارد نشان دهد، آيا مي توانيم معرفي نامه کتبي از مرکز بنياد شهيد براي بانک تهيه کنم؟
خير. استعلام وضعيت ايثارگري متقاضيان مشمول صرفاً از طريق گزينه استعلام برخط در سامانه ازدواج امکانپذير است.

علت عدم امکان ثبت نام در سامانه ازدواج در بانکي خاص براي يک استان مشخص چيست؟
در صورت اتمام اعتبار بانکهاي يک استان و يا افزايش بيش از حد مراجعين به بانک مذکور در استان مورد نظر، امکان ثبت‌نام براي متقاضي جديد ميسر نمي باشد. لذا متقاضي مي بايست در فرصتهاي بعدي براي ثبت نام به سامانه مراجعه يا بانکهاي ديگر در سامانه ازدواج را انتخاب کند.

فرصت ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج ، جهت دريافت وام ازدواج حداکثر چه مدت مي‌باشد؟
حسب قانون بودجه سالجاری متقاضيانی که تاریخ وقوع عقد آنها از تاریخ 01‏/01‏/1398 به بعد باشد، امکان ثبت نام جهت استفاده از تسهيلات موصوف را دارند.

آيا با توجه به گذشت بيش از 24 ماه از زمان وقوع عقد مي توانم جهت ثبت نام و دريافت قرض الحسنه ازدواج اقدام کنم؟
بلی، به استناد مفاد قانون بودجه سال جاری، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 01‏/01‏/1398 می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

اينجانب در هفته قبل ثبت نام کرده ام ليکن شعبه مورد نظر از سوي سايت مشخص نشده است؟
اين امر هنگام مراجعه همزمان تعداد زيادي از متقاضيان ازدواج به سايت ازدواج اتفاق مي‌افتد که با توجه به کثرت متقاضيان در مقاطع مختلف و محدوديت منابع قرض الحسنه بانکي، تعيين شعبه از سوي بانک عامل براي متقاضيان صورت خواهد پذيرفت.

با توجه به ثبت نام در سامانه و تاييد کدملي، بانک عامل نسبت به تعيين شعبه اقدام نکرده است؟
با توجه به ثبت نام متقاضیان در سامانه مذکور ، تعیین شعبه متقاضیان براساس ثاریخ ثبت نام آنها انجام می پذیرد و گاهاً به علت کثرت متقاضيان در سامانه قرض الحسنه ازدواج و همچنين محدوديت منابع بانکي تعيين شعبه با توجه به جذب منابع بانکی انجام می شود.
لازم به ذکر است متقاضیان در صورت بروز مشکل می توانند با مراجعه یا تماس با سرپرستی بانک منتخب در استان مربوطه در خصوص رفع مشکل اقدام کرده و یا با شماره تلفن 2706 روابط عمومی بانک مرکزی تماس گرفته و پس تعيين شعبه با مراجعه به بانک مذکور برای تشکيل پرونده و طي مراحل مربوطه نسبت به اخذ تسهيلات قرض الحسنه ازدواج اقدام کنند.

آيا ثبت نام هر یک از زوجین در دو بانک و يا دو شهر متفاوت امکان پذير مي‌باشد؟
به منظور تسهيل و تسريع در اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج بهتر است متقاضي و همسر وي در يک بانک و يک شهر ثبت نام کنند.

آيا اينجانب به وکالت رسمي و محضري از طريق متقاضي مربوطه مي توانم جهت دريافت تسهيلات ازدواج در سايت ثبت نام کرده و تسهيلات ازدواج آنان را وکالتاً دريافت کنم؟
جهت ثبت نام مي بايستي تمام اطلاعات متقاضي در سـامانه درج شود ليکن در صورت دارا بودن وکالتنامه معتبر، وکيل می تواند برای دريافت تسهيلات به بانک مراجعه و تسهيلات را دريافت کند و پذيرش يا عدم پذيرش وکالتنامه به تشخيص بانک عامل مي باشد.

آيا به عنوان متقاضي ساکن خارج از کشور مي توانم جهت دريافت وام ازدواج ثبت نام کنم؟
بلی. با توجه به اینکه در داخل یا خارج از کشور عقد نموده باشید در زمان ثبت نام، گزینه متناسب را انتخاب کرده و ثبت نام را در سامانه انجام دهید. لیکن پس از تعیین شعبه می باید فرد متقاضی به شعبه مراجعه و برای دریافت تسهیلات خود اقدام کند. در صورت پذیرش بانک عامل وکیل یا نماینده قانونی متقاضی نیز با ارائه وکالتنامه معتبر می تواند جهت تشکیل پرونده به بانک مراجعه کند.

آیا به عنوان متقاضي که در خارج از کشور ازدواج نموده ام، مي توانم برای دريافت وام ازدواج ثبت نام کنم؟
بلي. در صورتیکه که متقاضی خارج از کشور عقد کرده باشد می تواند با ارائه گواهی ازدواج که از سوي سفارت جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور صادر شده و ممـهور به مهر کنسولگری ايران نيز باشد (که به عنوان سـند ازدواج تلقي مي‌گردد) و موارد مذکور در سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده باشد مي‌تواند نسبت به ثبت نام اقدام کند. لازم به ذکر است در زمان ثبت می باید گزینه “اینجانب جزو اتباع خارجی بوده و یا در خارج از ایران ازدواج کرده ام ” را انتخاب کند.

آيا تسهيلات ازدواج به اقليتهاي مذهبي تعلق مي‌گيرد؟
بلي، ارائه اقرارنامه ازدواج يا هر مدرک مشابه که در ساير اديان رسـمی توسـط مراکز اقليت‌های دينی در داخل‌ کشور مورد تاييد قرار گيرد، معادل عقدنامه تلقی شده و اينگونه متقاضيان نيز مي توانند در سامانه ثبت نام و از تسهيلات بهره مند شوند. بدیهی است در زمان ثبت نام اینگونه متقاضیان می باید گزینه “اینجانب جزو اقلیت های دینی بوده و بصورت اقرارنامه ای ازدواج کرده‌ام ” را انتخاب کنند.

آيا تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به اتباع خارجي تعلق مي‌گيرد؟
به موجب قانون «اشخاصی که تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند از کلیه‌ حقوقی که براي ایرانیان مقـرر اسـت بهره‌مند می‌شوند بر این اساس، اشخاص خارجی که تابعیت ایرانی تحصیل می‌نمایند علی‌الاصول از کلیه حقوق متعلق به اشخاص ایرانی‌الاصل بهره‌مند می‌شود بنابراین با توجه به اینکه در قوانین جاری حق اخذ تسهیلات بانکی از جمله تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از اشخاص دارای تابعیت اکتسابی ایرانی سلب نشده است، اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص موصوف با رعایت قوانین و مقررات مربوط، بلامانع می‌باشد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا