نبض تحول و نوآوری در بانک سپه چگونه می‌زند؟

بانک سپه در جستجوی راهی برای خلق تجربه‌ای متمایز و دیجیتالی برای مشتریان خود است و در چشم‌انداز این بانک بر نوآوری و هوشمندی سازمانی تاکید شده اما سوال اینجاست که آیا در مدت ریاست آیت ابراهیمی بر این بانک به ویژه پس از تحمیل ناترازی بانک‌ها و موسسات اعتباری نظامی، تغییر محسوس در این بانک ایجاد شده است؟

به گزارش دنیای بانک، بانک سپه با یک قرن تجربه بانک‌داری به نظر نیاز به نوسازی و پوست‌اندازی دارد چه اینکه از 14 اردیبهشت 1304 یعنی زمانی که اولین و قدیمی‌ترین بانک ایرانی با نام بانک پهلوی قشون با سرمایه اولیه 3 میلیون و 883 هزار و 950 ریال متولد شد تاکنون ماهیت این بانک به گونه‌ای رقم خورده که اکنون بزرگترین بانک ایرانی است اما شوک ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری نظامی در این بانک باعث شد تا روند تحول بانک دچار دست‌انداز شود.

شعار این بانک به ویژه از زمانی که آیت ابراهیمی سکان هدایت آن را در دست گرفته، یک شعار به نظر هوشمندانه بوده یعنی در مدار تحول دیجیتال قرار گرفتن بانک سپه این فرض را تقویت کرد تغییرات جدی در راه است. راهبرد کلان این بانک بر 3 محور استوار شده است، توسعه خطوط کسب و کار، توسعه سبد درآمدی و البته توسعه بانکداری دیجیتال.

اما در یک سال گذشته روند نوآوری در بانک سپه چه مسیری را طی کرده است. این بانک در مهر سال گذشته یک فراخوان برای طراحی کاراکتر محصولات بانکداری دیجیتال را منتشر کرد که هدف آن طراحی یک شخصیت انتزاعی جهت معرفی محصولات بانکداری دیجیتال با عنوان امیدبانک با یک جایزه 100 میلیون تومانی بود. یک ماه بعد در آبان‌ماه مدیران ارشد بانک دورهم جمع شدند تا از اولویت‌های بانک خبردار شوند که بازنگری در سبد درآمدی بانک، مدیریت هزینه‌ها، مولدسازی دارایی‌ها و کالبدشکافی پروژه‌های عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

عبور از دست‌انداز ادغام

عبور بی‌ سر و صدا و بدون حاشیه از دست‌انداز ادغام بانک‌های نظامی البته جزو دستاوردهای بانک سپه به شمار می‌رود هرچند پیش‌بینی می‌شود که هزینه این ادغام از جمله سامان دادن به نیروی انسانی و شعب و همچنین رفع ناترازی به ارث رسیده، زمان‌بر خواهد بود. با این حال اقدام بانک یادشده از نظر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی قابل تحسین بوده چرا که او بر این باور است که عملکرد هیئت مدیره و کارکنان بانک سپه در سراسر کشور بابت عبور با کمترین عوارض و آسیب، از بزرگ‌ترین پروژه ادغامی شبکه بانکی کشور در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ و در ادامه تصویب صورت‌های مالی تلفیقی با ابعاد جدید بانک، جای تقدیر دارد.

او با بیان اینکه پروژه ادغام 5 بانک نظامی در بانک سپه، جزو پروژه‌هایی بود که در روز اول بسیار مخاطره‌آمیز و دغدغه‌آفرین به نظر می‌رسید، تایید می‌کند که هنوز برخی عوارض این ادغام بزرگ در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود ولی در مجموع، مسیر مدیریت این اتفاق، بسیار مدبرانه و با کمترین هزینه بود ‌که واقعا جای تقدیر دارد.

بانکی در خدمت دولت

بانک سپه البته یک فشار دیگری را هم در دولت سیزدهم متحمل شد. اجرای پروژه ملی ساماندهی وضعیت بازار آرد و نان ایران که به گفته وزیر اقتصاد، بانک سپه خیلی به دولت در اجرای برخی طرح‌های بزرگ کمک کرده است، از جمله اتفاقی که در حوزه هوشمندسازی یارانه آرد رخ داد و در حالی که سایر بانک‌ها تن به مسئولیت در این ارتباط ندادند، بانک سپه با روحیه جهادی و پیگیری اولویت‌های ملی، نهایت همکاری را با دولت انجام داد.

دارایی‌ها را زنده کنید

یکی از مطالبات جدی وزارت اقتصاد و دارایی از هیات مدیره بانک سپه، زنده‌کردن دارایی‌ها و تعیین تکلیف اموال مازاد است تا از این مسیر ساختار مالی بانک مستحکم‌تر شود. این خواسته دولت هم هست و به گفته خاندوزی هیچ‌گونه تاخیر و بهانه‌تراشی قابل قبول نخواهد بود.

رونمایی از سندهای راهبردی

در فصل زمستان سالی که گذشت این بانک از2 سند مهم رونمایی کرد. یکی سند راهبری حقوقی که هدف از آن کاهش ریسک‌های حقوقی، مدیریت سبد مطالبات بانک، حفظ حقوق ذی‌نفعان هنگان با بانکداری دیجیتال و ایجاد یک نظام یکپارچه حقوقی است. هیات مدیره نخستین بانک ایرانی امیدوار است با اجرایی شدن این سند، دعاوی حقوقی بین بانک و طرفین دعوا کاهش یابد و میزان مطالبات غیرجاری هم روند نزولی به خود بگیرد ومهم‌تر اینکه روند رسیدگی به فعالیت‌های حقوقی در یک بستر شفاف مبتنی بر فناوری‌های نوین انجام پذیرد.

چابک سازی و عملیاتی کردن فرآیندها، مستندسازی، ایجاد و توسعه بستر فناوری در اتخاذ تصمیمات و اجرای آنها، ارتقاء سطح علمی و عملی تمامی کارشناسان و مدیران حقوقی ستاد و مناطق، کاهش دعاوی بانک و کاهش مطالبات غیرجاری و یکپارچگی اقدامات و فعالیت های حقوقی با بکارگیری فناوری های نوین نیز از اهداف استراتژیک سند راهبری بانک سپه است.

بهمن پارسال هم این بانک هم نشانه‌ها و میوه‌های سند راهبری نوآوری و فناوری بانک نمایان شد و این بانک از محصولات فناورانه جدید خود رونمایی کرد که شامل 3 خدمت امضای دیجیتال، احراز هویت غیرحضوری و صدور سفته دیجیتال در محصول  با نشان دات،  نسل جدید بانکداری شرکتی  با عنوان نگین ۲ و سامانه مبارزه با پولشویی از محصولات شرکت امید تک بود. افزون بر اینکه از محصولی به نام سیما یا همان سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات و محصول، چکاد یا چک امن دیجیتال هم پرده برداشته شد.

خط و نشان فناورانه ابراهیمی

با گذشت بیش از 2 سال ریاست ابراهیمی بر بزرگترین بانک ایران او همایش معاونت بانکداری شرکتی و تجاری را برپا کرد تا خط و نشان کسب و کار این بانک در حوزه بانکداری شرکتی را عیان سازد.  او تخصصی شدن بانکداری شرکتی و تجاری  را نخستین ضرورت در طراحی خط کسب و کار بر شمرد و گفت باید امکانات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها به طور خاص به این بانکداری اختصاص داده شود. مطالبه دیگر این عضو هیات مدیره بانک سپه، تمرکز بر راهبردهای متمایز مشتری‌مداری در حوزه بانکداری تجاری و شرکتی بود و گفت که نحوه عمل، رفتار و کیفیت راهبردها در بانکداری شرکتی و تجاری متمایز از سایر بخش‌هاست.

ضرورت دیگر از نظر ابراهیمی، انعطاف ساختار بانکداری شرکتی و تجاری بانک سپه بود و به همین علت تاکید بر به کار گرفتن بانکداران حرفه‌ای داشت و به صراحت خبر داد که مجرب‌ترین نیروی انسانی باید در این حوزه مشغول شوند. همه این خواسته‌های مرد شماره یک این روزهای بانک سپه بر یک تغییر استوار شده است؛ تغییر جایگاه بانک سپه به عنوان یک شریک کارآمد و معتمد در چشم مشتریان و جلب اعتماد آنها. تحقق چنین ایده‌ای البته بدون تغییر نگاه مدیریتی در حوزه اعتباری بانک ممکن نیست و به همین دلیل ابراهیمی تاکید دارد که بانکداری شرکتی در واقع تلفیقی از مدیریت و اعتبارات است و مدیری در تعامل با شرکت‌های بزرگ موفق است که ضمن دارا بودن ویژگیهای یک مدیر عملیاتی، مسلط به حوزه اعتباری هم باشد.

باز شدن مسیر سبز به روی مشتریان

اگر مدیرعامل بانک سپه در اجرای برنامه‌ها و تحقق وعده‌هایش موفق شود، می‌توان شاهد بازشدن مسیر سبز به روی مشتریان بود. بسته به اینکه انتصاب‌ها در این بانک تا چه میزان بر اساس شایستگی‌ها و تخصص‌ها صورت می‌گیرد. چه اینکه خود ابراهیمی اذعان دارد که ورود مجموعه‌ای از عناصر حرفه‌ای به حوزه کسب و کار شرکتی در بانک سپه و مشخص شدن ماموریت‌های شعب برای عمل هنرمندانه در ذیل بانکداری جامع باید پیگیری شود. او حتی خطاب به همکاران و مدیران ارشد بانک به صراحت اعلام می‌کند که در استان‌ها در وهله اول باید مشخص شود که کدام شعب عملیات بانکداری شرکتی غالب‌تری دارند و واحدهای تخصصی این حوزه در سطح مناطق مشخص باشند و در وهله دوم باید کارکنان تخصصی آن واحد آموزش دیده و علم آنها به روز باشد.

نقشه راهی که هیات مدیره بانک سپه کشیده، این است که الگوی حاکم بر کسب و کار بانک تغییر کند و تخصصی شود و حتی شعب این بانک به صورت تخصصی برای ارائه خدمات بانکداری شرکتی و تجاری تجهیز شوند. آیا مدیران این بانک آماده آرایش جدید هستند و می‌خواهند در خط مقدم تغییر کسب و کار قرار گیرند؟

 

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا