كاهش تصادفات نیازمند عزم ملی است

رئیس پلیس راهور کشور صبح امروز در همایش روز ملی بیمه حضور یافت و از دستاوردهای تازه این نیرو در خدمت رسانی در حوادث شهری و جاده‌ای پرده‌برداری کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، سردار کمال هادیانفر با تبریک روز ملی بیمه به فعالان این حوزه بسیار مهم گفت: عملکرد شرکت‌های بیمه باعث امنیت بخشی به مردم است و باید اعتماد و رضایت مردم را جلب کنند.

سردار هادیانفر گفت: ما امروز امنیت خود را مدیون شجاعت شهیدان هستیم و نیروی انتظامی ۵۴ هزار شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است و امنیت کشور در اولویت ما قرار دارد.

رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: جدی ترین مسئله در موضوع حمل و نقل؛ تصادفات رانندگی است که یکی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیت در ایران بشمار می‌رود. امروز داده‌های رسمی نشان می‌دهد، تصادفات رانندگی به جز کرونا و بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است.
میزان مرگ و میر تصادفات رانندگی خوشبختانه در سال‌های اخیر کاهش یافته است. از سال ۱۳۸۳ تاکنون که ۲۸ هزار کشته داشتیم به میزان ۱۱ هزار نفر کاهش داده و به مراتب تعداد مجروح و معلول نیز کمتر شده است.
وی گفت: ۹۴ درصد حمل‌ونقل کشور، حمل‌ونقل زمینی است و ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در حال حرکت است و ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد شش میلیون و ۸۰ هزار نفر فاقد گواهینامه و بیمه هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد، گفت: ۳۵ درصد وسایل نقلیه کشور در سن فرسودگی و اقساط هستند.
وی در ادامه آمار دقیق خود از حجم تصادفات و تلفات جاده‌ای گفت: حجم ترددها در سال گذشته  ۷/۶ میلیارد تردد در ۲۹۱ هزار کیلومتر راه‌های کشور بوده است.
هادیانفر به طور کلی سه دسته عامل را برای وقوع حوادث معرفی کرد و گفت: رانندگی بد و خطرناک که از آن به عنوان عامل انسانی یاد می‌شود، جاده‌های خطرساز و خودروهای ناایمن.
رئیس پلیس راهور کشور گفت: برای کاهش تصادفات باید واردات خودروهای ایمن جایگزین واردات فرسوده شود ، دوم افزایش قیمت سوخت است و سوم جرائم رانندگی است که افزایش پیدا کرده ولی متاسفانه بازدارنده نبوده است و چهارم سرمایه گذاری بیمه ها که بسیار در کاهش تصادفات موثر است.
وی هشت دستگاه را در کاهش تصادفات اعم از پلیس، اورژانس، هلال احمر، صدا و سیما و … مسئول دانست و گفت:  ۳۲ دستگاه به صورت قانونی در این زمینه نقش دارند.
سردار کمال هادیانفر ادامه داد: در راستای کاهشی شدن روند تصادفات باید گفت بیمه ها باید نگاه سرمایه گذاری داشته باشند، شش و هشت دهم موتورسیکلت‌ها گواهینامه ندارند چرا که هزینه گواهینامه موتور ، گران است و همچنین فرایند دریافت گواهینامه سخت بوده است، برخی از هموطنان با موتورسیکلت امرارمعاش می‌کنند پس باید مشکل بیمه حل شود. بیمه ثالث گران است و قدرت پرداخت وجود ندارد ، باید جرایم بخشیده شود و بیمه شخص ثالث داده شود و موضوع مهم بعدی کروکی الکترونیک است.
امیدوار هستیم به زودی سرویس ها هوشمند شود و اطلاعات به روز شود و بتوانیم به صورت لحظه ای دیتاها را رصد نماییم.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اظهار داشت: در شرایط کنونی بیش از ۵۴ میلیون نفر دارای گواهینامه هستند ، ۳۲ میلیون وسیله نقلیه در حال حرکت است و ۱۲.۵ میلیون موتور سیکلت وجود دارد که ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد گواهینامه هستند و بیمه ندارند! ما زمان دریافت گواهینامه را از سه ماه به یکروز و هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت را با ۷۰درصد کاهش به ۵۵۰هزار تومان کاهش دادیم.
وی افزود: ۹۰ درصد موتور سیکلت‌ها فرسوده هستند و مشکلاتی در شهرهای شلوغ ایجاد کرده است.
هادیانفر گفت: ۲۹۱ هزار کیلومتر راه‌های کشور در ۱۴۴۰ شهر در مجموع ۷ میلیارد تردد شهری را رقم می‌زنند که جدی‌ترین مسئله ما کندی و غیرایمن بودن حمل و نقل زمینی است که ۹۴ درصد حمل و نقل‌ها به صورت زمینی در شهر و جاده صورت می‌گیرد و تصادف جدی‌ترین مسئله امروز ما شده است؛ در برنامه‌های ما به این موضوع بسیار توجه شده است. چون مرگ و میر باعث مصیبت های جبران ناپذیر به خانواده‌ها و حتی به اقتصاد کشور می‌شود.
ما در هر ساعتی که کنار هم هستیم دو نفر از عزیزان هموطن در جاده و شهر کشته می‌شوند به ازای هر جانباخته ۲۰ تا ۲۵ مصدوم وجود دارد. ۱۹ هزار و ۴۹۰ در اثر تصادف کشته شده‌اند و ۳۶۰ هزار نفر مجروح و مصدوم شده‌اند. حجم تلفات واقعا تاثر برانگیز است و برنامه مدون مسوولان را می طلبد تا ددر کوتاه مدت نصف شود.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا