رئیس پلیس راهور
كاهش تصادفات نیازمند عزم ملی است

رئیس پلیس راهور کشور صبح امروز در همایش روز ملی بیمه حضور یافت و از دستاوردهای تازه این نیرو در خدمت رسانی در حوادث شهری و جاده‌ای پرده‌برداری کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، سردار کمال هادیانفر با تبریک روز ملی بیمه به فعالان این حوزه بسیار مهم گفت: عملکرد شرکت‌های بیمه باعث امنیت بخشی به مردم است و باید اعتماد و رضایت مردم را جلب کنند.

سردار هادیانفر گفت: ما امروز امنیت خود را مدیون شجاعت شهیدان هستیم و نیروی انتظامی ۵۴ هزار شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است و امنیت کشور در اولویت ما قرار دارد.

رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: جدی ترین مسئله در موضوع حمل و نقل؛ تصادفات رانندگی است که یکی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیت در ایران بشمار می‌رود. امروز داده‌های رسمی نشان می‌دهد، تصادفات رانندگی به جز کرونا و بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است.
میزان مرگ و میر تصادفات رانندگی خوشبختانه در سال‌های اخیر کاهش یافته است. از سال ۱۳۸۳ تاکنون که ۲۸ هزار کشته داشتیم به میزان ۱۱ هزار نفر کاهش داده و به مراتب تعداد مجروح و معلول نیز کمتر شده است.
وی گفت: ۹۴ درصد حمل‌ونقل کشور، حمل‌ونقل زمینی است و ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در حال حرکت است و ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد شش میلیون و ۸۰ هزار نفر فاقد گواهینامه و بیمه هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد، گفت: ۳۵ درصد وسایل نقلیه کشور در سن فرسودگی و اقساط هستند.
وی در ادامه آمار دقیق خود از حجم تصادفات و تلفات جاده‌ای گفت: حجم ترددها در سال گذشته  ۷/۶ میلیارد تردد در ۲۹۱ هزار کیلومتر راه‌های کشور بوده است.
هادیانفر به طور کلی سه دسته عامل را برای وقوع حوادث معرفی کرد و گفت: رانندگی بد و خطرناک که از آن به عنوان عامل انسانی یاد می‌شود، جاده‌های خطرساز و خودروهای ناایمن.
رئیس پلیس راهور کشور گفت: برای کاهش تصادفات باید واردات خودروهای ایمن جایگزین واردات فرسوده شود ، دوم افزایش قیمت سوخت است و سوم جرائم رانندگی است که افزایش پیدا کرده ولی متاسفانه بازدارنده نبوده است و چهارم سرمایه گذاری بیمه ها که بسیار در کاهش تصادفات موثر است.
وی هشت دستگاه را در کاهش تصادفات اعم از پلیس، اورژانس، هلال احمر، صدا و سیما و … مسئول دانست و گفت:  ۳۲ دستگاه به صورت قانونی در این زمینه نقش دارند.
سردار کمال هادیانفر ادامه داد: در راستای کاهشی شدن روند تصادفات باید گفت بیمه ها باید نگاه سرمایه گذاری داشته باشند، شش و هشت دهم موتورسیکلت‌ها گواهینامه ندارند چرا که هزینه گواهینامه موتور ، گران است و همچنین فرایند دریافت گواهینامه سخت بوده است، برخی از هموطنان با موتورسیکلت امرارمعاش می‌کنند پس باید مشکل بیمه حل شود. بیمه ثالث گران است و قدرت پرداخت وجود ندارد ، باید جرایم بخشیده شود و بیمه شخص ثالث داده شود و موضوع مهم بعدی کروکی الکترونیک است.
امیدوار هستیم به زودی سرویس ها هوشمند شود و اطلاعات به روز شود و بتوانیم به صورت لحظه ای دیتاها را رصد نماییم.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اظهار داشت: در شرایط کنونی بیش از ۵۴ میلیون نفر دارای گواهینامه هستند ، ۳۲ میلیون وسیله نقلیه در حال حرکت است و ۱۲.۵ میلیون موتور سیکلت وجود دارد که ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد گواهینامه هستند و بیمه ندارند! ما زمان دریافت گواهینامه را از سه ماه به یکروز و هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت را با ۷۰درصد کاهش به ۵۵۰هزار تومان کاهش دادیم.
وی افزود: ۹۰ درصد موتور سیکلت‌ها فرسوده هستند و مشکلاتی در شهرهای شلوغ ایجاد کرده است.
هادیانفر گفت: ۲۹۱ هزار کیلومتر راه‌های کشور در ۱۴۴۰ شهر در مجموع ۷ میلیارد تردد شهری را رقم می‌زنند که جدی‌ترین مسئله ما کندی و غیرایمن بودن حمل و نقل زمینی است که ۹۴ درصد حمل و نقل‌ها به صورت زمینی در شهر و جاده صورت می‌گیرد و تصادف جدی‌ترین مسئله امروز ما شده است؛ در برنامه‌های ما به این موضوع بسیار توجه شده است. چون مرگ و میر باعث مصیبت های جبران ناپذیر به خانواده‌ها و حتی به اقتصاد کشور می‌شود.
ما در هر ساعتی که کنار هم هستیم دو نفر از عزیزان هموطن در جاده و شهر کشته می‌شوند به ازای هر جانباخته ۲۰ تا ۲۵ مصدوم وجود دارد. ۱۹ هزار و ۴۹۰ در اثر تصادف کشته شده‌اند و ۳۶۰ هزار نفر مجروح و مصدوم شده‌اند. حجم تلفات واقعا تاثر برانگیز است و برنامه مدون مسوولان را می طلبد تا ددر کوتاه مدت نصف شود.

خروج از نسخه موبایل