فراخوان مقاله برای فصلنامه علمی–تخصصی روند با موضوع پول دیجیتال بانک مرکزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد باتوجه به بروز و ظهور پدیده پول های دیجیتال بانک مرکزی و تأثیر آن بر نظام بانکی و فضای کسب وکار اقتصاد کلان کشور، ویژه نامه ای را در یکی از شماره های آتی فصلنامه علمی – تخصصی روند به موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی» (Central Bank Digital Currency) اختصاص دهد.

به گزارش دنیای بانک از روابط عمومی بانک مرکزی؛ براین اساس از کلیه پژوهشگران و علاقمندان دعوت می شود مقالات خود را به آدرس ایمیل ravand@cbi.ir حداکثر تا تاریخ ۳۰ فروردین ماه سال 1403 ارسال کنند.

همچنین یادآور می شود،‌ ورود فناوری های جدید به عرصه های مختلف بشری باعث تغییر الگوی رفتاری روش های حکمرانی شده است. حوزه خدمات پولی و مالی نیز از این امر مستثنی نبوده و تحت تأثیر فناوری های جدیدی همچون زنجیره بلوک، دچار تغییرات شگرفی شده است. در این بین بروز و ظهور پدیده پول های دیجیتال بانک مرکزی و کارکردهای متصور برای پول برنامه پذیر موضوعی است که به طور مستقیم نظام بانکی کشورها و به طور غیرمستقیم فضای کسب وکار اقتصاد کلان را متأثر می سازد. از دیدگاه حکمرانی پولی، شناخت ابعاد اقتصادی و بررسی آثار گسترش مقیاس این نوع ابزارها اهمیمت دو چندانی خواهد داشت. بدین منظور فصلنامه روند بانک مرکزی در نظر دارد ویژه نامه ای با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی» (Central Bank Digital Currency) و با محورهای زیر منتشر کند:

•    بررسی آثار کلان اقتصادی و دلالت های سیاستی انتشار انواع پول های دیجیتال بانک مرکزی ( کاربری سطح خرد یا کلان و مبتنی بر حساب یا مبتنی بر توکن بودن انتشار)
•    تبیین و بررسی نقش و جایگاه سایر  نهادهای پولی (مانند بانک های تجاری) پس از انتشار پول دیجیتال بانک مرکزی
•    اثرات انتشار پول های دیجیتال بانک مرکزی بر نحوه ارائه خدمات و محصولات بانک های تجاری
•    انقلاب پول های دیجیتال و تحولات حکمرانی دیجیتال
•    روش های شبیه سازی انتشار پول های دیجیتال بانک مرکزی و بررسی مدل های پیاده سازی شده در سایر کشورها در بررسی آثار انتشار آن بر متغیرهای اقتصادی
•    فرصت های و چالش های تبادلات فرامرزی پول های دیجیتال بانک مرکزی (مزایا، ‌معایب محدودیت ها و فرصت ها)
•    تأثیر متقابل رمزارزهای خصوصی و پول دیجیتال بانک مرکزی
•    ارزیابی نظام دو لایه انتشار پول های دیجیتال بانک مرکزی (انتشار توسط بانک مرکزی و راهبری توسط نهادهای بازار پول) و مقایسه آن با سایر روش های در دسترس
•    کیفیت و الزامات قراردادهای هوشمند مبتنی بر پول دیجیتال بانک مرکزی از منتظر حقوقی، فنی و کسب و کاری

گفتنی است مقالات تأیید و چاپ شده متناسب با سطح کیفیت و ارزیابی داوری به طور شایسته حمایت مالی خواهد شد.
علاقمندان در صورت داشتن هرگونه ابهام و سوال می توانند با شماره تماس ۲۹۹۵۴۴۶۶ و نیز نمابر ۲۲۲۵۷۰۴۷ تماس حاصل کنند.

1
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا