صدور 230 هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص پروژه چک الکترونیک گفت: تا کنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن در شبکه بانکی کارسازی شده است.
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ارتقا و تقویت سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی در راستای انجام وظایف اصلی بانک یعنی کنترل تورم را از مهمترین اقدامات حوزه فناوری‌های نوین در سال ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: برای کنترل تورم، بانک مرکزی نیازمند کنترل خلق نقدینگی توسط بانک‌ها است و در این زمینه از سامانه‌های نظارتی متنوعی بهره می‌برد که در سال ۱۴۰۲ با ارتقا این سامانه‌ها، بانک مرکزی از ظرفیت نظارتی آنها برای نظارت بر بانک‌ها و روند خلق پول بهره برد.
از آثار استفاده این سامانه‌ها در کنار برنامه‌ها و سیاست‌های بخش‌های نظارتی و اقتصادی بانک مرکزی می‌توان به کنترل خلق نقدینگی در محدوده هدف گذاری شده اشاره کرد که در نهایت به روند کاهنده نرخ تورم نیز منجر شد.
معاون بانک مرکزی همچنین از بهره‌گیری از سامانه‌های نوین بانک مرکزی برای مقابله برخط با تراکنش‌های شبکه قمار و جلوگیری از سایر جرایم بانکی و راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال از دیگر اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین نام برد.
محرمیان در خصوص دستاوردهای بین‌المللی حوزه فناوری‌های نوین گفت: پروژه اتصال شبکه پرداخت شتاب کشور به شبکه پرداخت میر روسیه در سال گذشته عملیاتی شد تا برای تبادلات بین‌المللی و همچنین رفاه گردشگران بین دو کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اتصال سامانه پیام‌رسان سپام به سامانه SPFS که در تبادل پیام‌های مالی بین دو کشور و عرصه بین‌الملل مورد استفاده است در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شد.
معاون بانک مرکزی از سامانه سیاق به عنوان دستاورد مهم دیگر این حوزه در سال ۱۴۰۲ نام برد و گفت: پیش از این اجرایی شدن حکم توقیف اموال فرد محکوم، ۲۰۰ روز به طول می‌انجامید اما در حال حاضر با سامانه سیاق طی چند دقیقه تمام دارایی فرد در همه بانک‌ها قابل شناسایی و ضبط شدن است که این موضوع تحولی بزرگ در حوزه قضائی به شمار می‌رود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا