رتبه‌بندی لیگ ستارگان بیمه در پایان ۹۹

به گزارش دنیای بانک و بیمه از شرکت‌های بیمه‌ای که سهام آنها در بازار بورس و فرابورس داد و ستد می‌شود، غیر از شرکت بیمه زندگی خاورمیانه و ۲ شرکت بیمه‌گر اتکایی یعنی بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه اتکایی امین، تنها ۱۴ شرکت جنرال شامل شرکت‌های بیمه آسیا ، بیمه دانا ، بیمه پاسارگاد ، بیمه البرز ، بیمه دی ، بیمه پارسیان ، بیمه کوثر ، بیمه معلم ، بیمه ملت ، بیمه سامان، بیمه ما ، بیمه نوین ، بیمه تجارت نو و بیمه میهن گزارش عملکرد میزان فروش و خسارت‌های پرداختی در پایان سال ۱۳۹۹ را به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای اعلام کرده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد کل فروش یا حق بیمه تولیدی این ۱۴ شرکت در سال گذشته بر اساس داده‌های مقدماتی ۴۷ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان برآورد شده و جمع کل خسارت پرداخت شده هم ۲۴ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان بوده که به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی شرکت‌های منتخب ۵۳ درصد ارزیابی می‌شود.

بیمه آسیا قهرمان لیگ ستارگان بیمه

به گزارش دنیای بانک و بیمه، ماراتن سخت رقابت شرکت‌های بیمه در پایان فصل ۱۳۹۹ به پایان خود رسیده و حالا مدیران این شرکت‌ها خود را آماده رقابت برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر و جمع‌آوری امتیازهای مورد انتظارشان از فروش و کیفیت امتیازات می‌کنند. شرکت بیمه آسیا به مدیرعاملی مسعود بادین، با فروش ۸ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومانی و سهم ۱۷٫۷ درصدی از کل فروش ۱۴ شرکت حاضر در لیگ ستارگان بیمه، در صدر جدول جای خود را همچنان حفظ کرده است. کل خسارت پرداخت شده توسط بیمه آسیا در پایان سالی که گذشت ۴ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان بوده و نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت هم ۵۵ درصد ارزیابی شده است.

درباره کارنامه بیمه آسیا در سال ۹۹ اینجا کلیک کنید

بیمه دانا نایب قهرمان شد

بیمه دانا  به مدیرعاملی ابراهیم کاردگر و به عنوان جدی‌ترین تعقیب‌کننده و رقیب سنتی بیمه آسیا در پایان سال ۹۹ در رتبه دوم از حیث میزان فروش جای گرفته و کل فروش این شرکت ۶ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان برآورد شده و ۱۴٫۶ درصد از کل فروش شرکت‌های منتخب را به خود اختصاص داده است. کل خسارت پرداختی بیمه دانا در سال گذشته ۴ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان اعلام شده که به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی شرکت ۶۳ درصد ارزیابی می‌شود.

رتبه سوم به بیمه پاسارگاد رسید

رتبه سوم جدول لیگ ستارگان بیمه در پایان فصل ۹۹ هم به شرکت بیمه البرز به مدیرعاملی معصوم ضمیری رسیده و این شرکت با فروش ۴ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومانی ۱۰٫۵ درصد از کل فروش شرکت‌های حاضر در جدول را در اختیار خود قرار گرفته است. بیمه پاسارگاد در سالی که گذشته البته یک هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده و نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت ۲۴ درصد ارزیابی می‌شود.

رتبه چهارم برای بیمه البرز

بیمه البرز به مدیرعاملی محسن پورکیانی هرچند موفق شده تا رتبه چهارم فروش را در بین ۱۴ شرکت به خود اختصاص دهد، اما برای رسیدن به رتبه سوم رقابت سختی را در پیش دارد و چالش جدی‌تر اما بیمه دی خواهد بود که ممکن است در پایان رقابت فصل ۱۴۰۰ رتبه چهارم را از بیمه البرز بگیرد. چرا که بیمه البرز در سالی که گذشت تنها ۴ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان فروش داشته و سهم ۹٫۲ درصدی را به خود اختصاص داده است. کل خسارت پرداختی این شرکت در سال ۹۹ هم بالغ بر ۲ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان بوده و به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه البرز به ۵۰ درصد رسیده است.

درباره کارنامه بیمه البرز در سال ۹۹ اینجا کلیک کنید

وقت جبران بیمه دی رسیده!

بیمه دی با مدیرعاملی محمد رضا کشاورز و در اختیار گرفتن سهم ۸٫۸ درصدی از کل فروش ۱۴ شرکت منتخب به نظر خود را آماده جبران می‌کند و شاید بخواهد در سال ۱۴۰۰ بالاتر از بیمه البرز جای بگیرد. فاصله نزدیک این ۲ شرکت در جدول نهایی فصل ۹۹ کار را برای مدیران البرز و دی سخت کرده است. البته این رتبه‌بندی تنها بر اساس داده‌های مقدماتی است و باید منتظر آمارهای نهایی ماند چرا که امکان اصلاح ارقام فروش وجود دارد. به هر حال بیمه دی در پایان سال ۹۹ بالغ بر ۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده و با سهم ۸٫۸ درصدی از کل فروش ۱۴ شرکت منتخب در رتبه پنجم قرار گرفته است. این شرکت البته در سالی که گذشت بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان پرداخت کرده و نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت هم ۶۳ درصد ارزیابی می‌شود.

بیمه پارسیان؛ اوج‌گیری یا تثبیت جایگاه؟

بیمه پارسیان به مدیرعامل هادی اویار حسین همچنان رتبه ششم جدول را در اختیار دارد و میزان فروش این شرکت در سال گذشته به ۳ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان رسیده و میزان خسارت پرداخت شده هم ۲ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان برآورد شده است. به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه پارسیان در سال ۹۹  حدود ۵۱ درصد بوده و این شرکت ۷٫۸ درصد از کل فروش ۱۴ شرکت منتخب را به خود اختصاص داده است. نکته قابل تامل در خصوص بیمه پارسیان اینکه این شرکت از یک سو تلاش می‌کند تا جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد که البته فاصله زیادی با بیمه دی دارد و از سوی دیگر باید مراقب باشد چرا که بیمه کوثر با فاصله کمی در جایگاه هفتم جدول سودای بالانشینی دارد.

رقابت نفسگیر بیمه کوثر و پارسیان

بیمه کوثر با هدایت مجید مشعلچی فیروزآبادی اما از سال گذشته عزم خود را جزم کرده تا سهم خود از کل کیک صنعت بیمه را بیشتر کند. این شرکت در  جدول ۱۴ تیمی لیگ ستارگان بیمه در فصل ۹۹ موفق شده با فروش ۳ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومانی پس از بیمه پارسیان در رتبه هفتم جا خوش کند. کل خسارت پرداخت شده توسط بیمه کوثر در سالی که گذشت بالغ بر ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی هم ۵۸ درصد بوده و ۷٫۵ درصد از کل فروش ۴۷ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومانی ۱۴ شرکت در اختیار بیمه کوثر قرار داشته است. فصل ۱۴۰۰ به نظر فصل سخت هم برای بیمه کوثر و هم بیمه پارسیان در رقابت بر سر رتبه ششم خواهد بود.

نمره ضعیف معلم در درس نسبت خسارت!

بیمه معلم و محمد ابراهیم تحسیری هرچند با فاصله بسیار نسبت به سایر شرکت‌های حاضر در لیگ ستارگان صنعت بیمه در رتبه هشتم جای خود را تثبیت شده می‌داند، اما نسبت بالای خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت نشان از یک نمره ضعیف برای این شرکت در درس نسبت خسارت به شمار می‌رود.

فروش بیمه معلم در سال ۹۹ بالغ بر ۳ هزار و ۶۸ میلیارد تومان و خسارت پرداخت شده هم ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است. به این ترتیب هرچند این شرکت موفق شده ۶٫۵ درصد کل فروش ۱۴ شرکت منتخب را به خود اختصاص دهد اما نسبت خسارت ۷۳ درصدی آنهم با رشد ۹ واحد درصدی نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد که پرتفوی بیمه معلم نیاز به اصلاح جهت کاهش هزینه‌های خسارت دارد.

ورود بیمه ملت به باشگاه ۲۰۰۰ میلیاردی

ورود بیمه ملت به باشگاه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۹ در شرایطی رقم خورده که این شرکت افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی را در دست اجرا دارد. ثمره تلاش اسماعیل دلفراز در مقام مدیرعامل و همکاران او در بیمه ملت در سالی که گذشته ثبت رکورد فروش ۲ هزار و ۴۱ میلیارد تومانی و پرداخت خسارتی بالغ بر ۹۶۴ میلیارد تومانی بوده که نکته قابل تامل نسبت خسارت ۴۷ درصدی بیمه ملت است. نسبت خسارت بیمه ملت در پایان سال ۹۸ حدود ۵۵ درصد بوده که در سال ۹۹ بهبود ۸ واحد درصدی را تجربه کرده و این شرکت در فصل ۹۹ رقابت بیمه‌گران منتخب ۴٫۳ درصد کل فروش را به خود اختصاص داده است.

رقابت جذاب سامان و ما در فروش

به گزارش دنیای بیمه، شرکت بیمه سامان با هدایت احمدرضا ضرابیه موفق شده تا میزان فروش خود را در سال  99 به یک هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان برساند و در رتبه دهم جای خود را محکم کند. این شرکت در سال گذشته با پرداخت ۶۷۶ میلیارد تومان خسارت توانسته نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی‌اش را در سطح ۴۰ درصد نگه دارد که نسبت به سال قبل آن با ۵ واحد درصد بهبود مواجه شده است. سهم بیمه سامان از کل فروش ۱۴ شرکت منتخب ۳٫۶ درصد بوده و به نظر سبد پرتفوی بیمه سامان ریسک‌زدایی و بهینه‌شده است. با این حال رقابت بیمه سامان با بیمه ما در فصل ۱۴۰۰ جذاب و سخت خواهد بود.

بیمه ما منتظر یک فرصت برای سبقت

بیمه ما با مدیرعاملی حجت بهاری‌فر اگر توانسته بودند ۴۰ میلیارد تومان بیشتر بیمه‌نامه بفروشند، جایگاه دهم جدول فصل ۹۹ رقابت بیمه‌گران منتخب را با بیمه سامان شریک می‌شد. با این حال اصل رقابت بر سر رتبه دهم امسال خواهد بود و باید صبر کرد و دید آیا بیمه ما می‌تواند جای بیمه سامان را بگیرد یا اینکه سامان فاصله خود را افزایش می‌دهد. نکته جالب اینکه نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه ما در پایان سال ۹۹ همانند بیمه سامان ۴۰ درصد بوده که نسبت به سال قبل آن بهبود ۸ واحد درصدی را تجربه کرده است. در هر حال کل فروش بیمه ما در سالی که گذشت یک هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان و کل خسارت پرداخت شده ۶۵۸ میلیارد تومان بوده و سهم این شرکت از کل فروش ۱۴ شرکت مورد بررسی ۳٫۵ درصد برآورد می‌شود.

بیمه نوین و جهش در فروش

بیمه نوین با هدایت حسین کریم خان زند موفق شده تا با یک جهش بلند میزان فروش خود را از ۹۸۹ میلیارد تومان در سال ۹۸ به یک هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان برساند و نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده بیمه ما باشد که چند سال پیش خود او سکان هدایت بیمه ما را در اختیار داشت. بیمه نوین با پرداخت ۷۹۹ میلیارد تومان خسارت در سال ۹۹ توانسته نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی‌اش را نسبت به سال قبل آن ۳ پله بهبود ببخشد و به ۵۹ درصد برساند. سهم این شرکت از کل فروش شرکت‌های مورد بررسی در پایان سال گذشته ۲٫۹ درصد بوده و جدی‌ترین رقیب بیمه نوین، بیمه تجارت نو بوده است.

تجارت نو و رویای بالانشینی

بیمه تجارت نو به مدیرعاملی نیما نورالهی که با ورود به جمع شرکت‌های حاضر در بازار اصلی فرابورس، گزارش عملکرد خود را منتشر می‌کند، در سال گذشته فروش یک هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان را به ثبت رسیده و امسال به نظر تصمیم دارد تا در جدول فاصله خود را با بیمه نوین کمتر و شاید بخواهد جایگاه این شرکت را در اختیار بگیرد. نکته قابل تامل اینکه بیمه تجارت نو در سال گذشته ۴۵۱ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده و نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت همانند بیمه سامان و بیمه ما ۴۰ درصد ارزیابی می‌شود و تجارت نو ۲٫۴ درصد کل فروش ۱۴ شرکت را به خود اختصاص داده است.

ماموریت دشوار مصطفوی در بیمه میهن

رضا مصطفوی، در حالی با سابقه فعالیت در بیمه مرکزی راهی بیمه میهن شد و در میانه سال سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت که او ماموریت دشواری را برای ایجاد ثبات و اجرای برنامه‌ اصلاح ساختار در پیش دارد. به ویژه اینکه ۲ مدیرعامل پیشین این شرکت یعنی هم مجید بنویدی و هم داریوش محمدی زیاد در سمت مدیرعامل باقی نماندند و حالا باید دید که در سال ۱۴۰۰ مصطفوی قادر به بهبود موثر عملکرد بیمه میهن، اجرای حاکمیت شرکتی و رعایت مقررات و اصول بیمه‌گری در این شرکت خواهد بود و می‌تواند سهم شرکت از کل کیک صنعت بیمه را با بهبود پرتفوی افزایش دهد.

به گزارش دنیای بانک و بیمه، کل فروش بیمه میهن در سال گذشته بالغ بر ۳۴۸ میلیارد تومان بوده که در مقابل این شرکت ۲۷۱ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده و به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی شرکت یادشده ۷۸ درصد بوده که بالاترین میزان نسبت به ۱۴ شرکت مورد بررسی است.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا