تورم غذا در غنا به 35 درصد رسید

بر اساس گزارش منتشر شده مرکز آمار غنا (CPI) که توسط پروفسور کوبینا آنیم، رئیس این مرکز در هفته جاری ارائه گردید، نرخ تورم ماهانه غنا برای سومین بار متوالی در سال جاری از 38.1 درصد ثبت شده در سپتامبر به 35.2 درصد در اکتبر 2023 کاهش یافته است.

وی افزود: نرخ تورم برای مواد غذایی در این دوره 44.8 درصد و برای کالاهای غیر خوراکی 27.7 درصد و همچنین نرخ تورم اقلام تولید داخل 34.4 درصد و اقلام وارداتی 34.4 درصد، کمتر از 37.4 درصد قبلی در سپتامبر 2023 بوده است.

کن افوری اتا، وزیر دارایی غنا، پنج هدف کلان اقتصادی را که دولت برای سال مالی 2024 تعیین کرده است را تشریح کرد. آقای افوری اتا گفت: رشد کلی تولید ناخالص داخلی واقعی حداقل 2.8 درصد، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی غیر نفتی حداقل 2.1 درصد،  نرخ تورم پایان دوره 15.0 درصد،  تراز اولیه بر اساس تعهد مازاد 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی، و ذخایر ناخالص ارزی بین المللی برای پوشش حداقل 3 ماه واردات، پنج هدف کلان اقتصادی دولت در سال 2024 می‌باشد.

وی اظهار داشت که به عنوان اولین بودجه از آغاز ارائه تسهیلات 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به این کشور، اهداف مختلف باید مطابق با الزامات برنامه‌های بانک جهانی باشد.

وزیر دارایی غنا در هنگام قرائت بیانه بودجه سال 2024 در صحن پارلمان این کشور اعلام کرد که برای اجرای پروژه منطقه بسته اقتصادی (EEP)، مبلغ 1 میلیارد سدی به اداره توسعه هزاره (MiDA) اختصاص یافته است.

پروژه منطقه بسته اقتصادی به دنبال ایجاد یک اکوسیستم پایدار برای بخش خصوصی جهت مشارکت در بخش کشاورزی است تا ظرفیت تولید غنا در محصولات زراعی شامل برنج، گوجه ‌فرنگی، ذرت، سویا، سبزیجات و طیور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گفته وزیر دارایی، سرمایه گذاری در این بخش، تکمیل کننده طرح ابتکاری دولت برای کاشت محصولات غذایی و مشاغل بوده و این بودجه به تامین زیر ساخت ها از جمله آبیاری و کانال ها و همچنین پاکسازی و توسعه زمین برای فعالان بخش خصوصی در EEP اختصاص خواهد یافت.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا