نرخ بهره تا پایان 2025 پایین نمی آید
نقشه بانک مرکزی سوئد در برابر تورم

مقامات بانک مرکزی سوئد برای پایین آوردن نرخ تورم تا زیر 2 درصد همچنان سیاست انقباضی را دنبال می‌کنند و مصمم هستند با وجود کاهشی شدن نرخ تورم در سال‌های اخیر، دستکم تا پایان سال 2025 میلادی نرخ بهره را بالای 4 درصد حفظ کنند. هیئت اجرایی بانک مرکزی سوئد ارزیابی می‌کند که سیاست پولی این کشور باید انقباضی باقی بماند و برآورد آن این است که نرخ بهرۀ سیاستی تا انتهای سال 2025 به زیر 4 درصد نخواهد رسید.

به گزارش دنیای بانک، بانک مرکزی سوئد گزارش جدید خود پیرامون سیاست پولی در این کشور را منتشر نمود. بر اساس این گزارش، با اینکه در ماه‌های اخیر نرخ تورم سوئد و  فشارهای تورمی‌به وضوح روندی کاهشی داشته است، اما نرخ فعلی تورم همچنان خیلی بالاست و این ریسک وجود دارد که با سرعت مناسب به کاهش خود ادامه نداده و در نرخ هدف مورد نظر تثبیت نشود.

بر این اساس، هیئت اجرایی بانک مرکزی تصمیم گرفته است نرخ بهره را بدون تغییر و در سطح 4 درصد نگه دارد. همچنین ارزیابی هیئت اجرایی این است که سیاست پولی باید انقباضی باشد و آماده است در صورت بدتر شدن دورنمای تورم، نرخ بهرۀ سیاستی را باز هم افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، میزان کاهش تورم در سوئد، تقریبا مطابق با ارزیابی قبلی بانک مرکزی است و سیاست پولی انقباضی اعمال شده، تقاضا در اقتصاد سوئد را کاهش داده و به کاهش فشارهای تورمی‌کمک کرده است. به نحوی که در ماه‌های اخیر، قیمت‌های مصرف‌کننده با سرعت کمتری نسبت به قبل افزایش یافته و شرکت‌ها دیگر قصد افزایش قیمت‌ها را ندارند، اما در مقابل (عمدتا به خاطر افزایش دستمزدها)، قیمت خدمات با سرعتی سریع در حال افزایش است و به طور قابل‌توجهی به افزایش تورم کل کمک می‌کند. علاوه بر این، ارزش کرون همچنان به طور غیر‌قابل توجیهی ضعیف است که خود باعث تداوم افزایش قیمت کالاها می‌باشد.

تورم هدف‌گذاری شده؛ 2‌ درصد

طبق پیش‌بینی بانک مرکزی سوئد، شاخص تورم مصرف کننده (CPI) در این کشور، در انتهای سال 2023 برابر با 8.6 درصد، در سال 2024 برابر با 4.4 درصد و در سال 2025 نیز 2.4 درصد خواهد بود و در نهایت در سال 2026 به نرخ تورم هدف بانک مرکزی (زیر 2 درصد) خواهد رسید. همچنین شاخص تورم مصرف‌کننده بدون لحاظ نرخ بهره (CPIF) در این کشور، در انتهای سال 2023 برابر با 6.0 درصد، در سال 2024 برابر با 2.3 درصد و در سال 2025 نیز 1.7 درصد خواهد بود. پیش‌بینی‌های جدید بانک مرکزی سوئد در خصوص نرخ تورم این کشور، تفاوتی در حد حداکثر 0.2 واحد درصد با پیش‌بینی‌های قبلی آن دارد.

پیش‌بینی بانک مرکزی سوئد در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی سوئد نیز حاکی از آن است که این کشور در سال 2023، به میزان 0.7 درصد کوچکتر خواهد شد و در سال 2024 نیز این رشد منفی ادامه یافته و اقتصاد سوئد 0.2 واحد درصد دیگر منقبض خواهد شد، اما در سال 2025 رشد مثبت 1.9 درصدی خواهد داشت. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی سوئد در سال 2022 برابر با 2.8 درصد بوده است. همچنین طبق پیش‌بینی این بانک، نرخ بیکاری سوئد نیز از 7.5 درصد در سال قبل، به 7.7 درصد در سال جاری، 8.6 درصد در سال 2024 و 8.5 درصد در سال 2025 خواهد رسید.

 

در خصوص نرخ بهرۀ سیاستی نیز در مجموع، هیئت اجرایی بانک مرکزی سوئد ارزیابی می‌کند که سیاست پولی این کشور باید انقباضی باقی بماند و برآورد آن این است که نرخ بهرۀ سیاستی تا انتهای سال 2025 به زیر 4 درصد نخواهد رسید و حتی ممکن است در آغاز سال آینده به بیش از مقدار فعلی (4 درصد) افزایش یابد. بانک مرکزی همچنین در حال بررسی افزایش سرعت فروش اوراق قرضه دولتی است که تصمیم در این مورد می‌تواند در نشست سیاست پولی در ماه ژانویه گرفته شود. شایان ذکر است  گزارش سیاست پولی سوئد، پنج بار در سال منتشر می‌شود.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا