افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی کویت

در نتیجه افزایش 25 درصدی موجودی ارزها و سپرده‌های خارجی کویت در خارج و رسیدن آن به مبلغ 12.9میلیارد دینار، دارایی‌های ذخیره رسمی این کشور طی 5 سال با حدود 3.5 میلیارد دینار افزایش، در ماه سپتامبر گذشته به 14.624میلیارد دینار رسید.

به گزارش دنیای بانک، این در حالی است که این رقم در ماه سپتامبر سال 2018 بالغ بر 11.068 میلیارد دینار بوده است. علاوه بر این حق برداشت ویژه کویت از صندوق بین المللی پول نیز با 128 درصد افزایش، به سطح 1.3 میلیارد دینار در ماه سپتامبر گذشته رسید حال آنکه این رقم در ماه سپتامبر 2018 بالغ بر 580.2 میلیون دینار بوده است.

این در حالی است که تراز طلای کویت در سطح 31.7 میلیون دینار تثبیت شد و با افزایش اوراق بهادار خود در خارج آن را به 47.4 میلیون دینار رساند حال آنکه موجودی آن در ماه سپتامبر 2018 صفر بوده است. قابل توجه است این حجم از ذخایر رسمی‌کویت، دارایی‌های خارجی سازمان سرمایه گذاری عمومی‌کویت تخمین زده شده بالغ بر 803 میلیارد دلار به عنوان پنجمین دارایی بزرگ متعلق به یک صندوق مستقل در جهان را شامل نمی‌شود.

 6 میلیارد دینار مازاد بودجه کویت

کمیسیون بودجه و محاسبات پایانی مجلس کویت در نشستی بارزترین موارد مربوط به محاسبات پایانی سال مالی منتهی به 2023-2022 و امکان ارسال زودهنگام پیش نویس بودجه سال مالی 2025-2024 را با حضور وزیر دارایی و نمایندگان دستگاه‌های نظارتی کشور بررسی کرد.

اسامه الزید ناظر کمیسیون اعلام کرد: عواید به دست آمده در محاسبات پایانی سال مالی منتهی به 2023-2022 بالغ بر 28 میلیارد و 800 میلیون، هزینه‌ها بالغ بر 22 میلیارد و 300 میلیون دینار و مازاد واقعی به ارزش 6 میلیارد و 400 میلیون دینار بوده است. وی خاطرنشان کرد این مازاد پس از 7 سال عدم دستیابی به هیچ گونه مازادی به دست آمده است زیرا آخرین مازاد به دست آمده مربوط به سال مالی 2015-2014 به میزان 2 میلیارد و 700 میلیون دینار بوده است.

ناظر کمیسیون تصریح کرد: باید توجه داشت که این درآمدها حاصل از شرایط ژئوپلیتیکی و میانگین قیمت هر بشکه نفت به ارزش 97 دلار بوده که نسبت به سال های گذشته رقم بالایی محسوب می‌شود و در نتیجه نوسانات قیمت هر بشکه نفت هرگونه مازاد درآمد موقتی می‌باشد. وی افزود: درآمدهای غیر نفتی بالغ بر 2 میلیارد و 80 میلیون دینار بوده که در مقایسه با درآمدهای نفتی رقم بسیار کمی است و این امر ما را بر آن می دارد تا بر مطالبات قبلی مبنی بر لزوم تنوع بخشیدن به منابع درآمد کشور تاکید کنیم.

طبق توضیحات وزارت دارایی، 12 میلیارد و 900 میلیون دینار از بودجه سال مالی مذکور به پرداخت حقوق ودستمزدها ، 4 میلیارد و 300 میلیون دینار به یارانه‌ها و 2 میلیارد و 50 میلیون دینار به هزینه‌های سرمایه ای اختصاص یافته است. به گفته ناظر کمیسیون بودجه این کمیسیون همچنان تاخیر قابل توجه در اجرای پروژه‌های مهم مانند توسعه فرودگاه و بندر «مبارک» که قرار است بازدهی مالی برای دولت داشته باشد و فرصت های شغلی برای شهروندان ایجاد کنند را شاهد است.

الزید تصریح کرد: پس از گذشت 3 سال توقف اجرای قانون کسر درصدی از بودجه به نفع صندوق نسل های آینده، امسال بنا به درخواست دولت یک درصد از مازاد بودجه به این صندوق اختصاص داده شده و مازاد باقی مانده صرف احیای خزانه دولت و ذخایر عمومی خواهد شد.

خبر دیگر اینکه، بنا بر اعلام دو منبع دولتی کویت سپرده چهار میلیارد دلاری خود را نزد بانک مرکزی مصر در قالب دو سپرده 2 میلیارد دلاری که یکی در ماه آوریل سال آینده و دیگری در ماه سپتامبر 2024 به پایان می رسد، تمدید کرد. به گفته این منابع، این اقدام در راستای حمایت از ذخایر ارزی مصر انجام شده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا