تب 46.5 درصدی اقتصاد ایران در پایان 1401

بانک مرکزی رسما از تب بالای 46.5 درصدی اقتصاد ایران در پایان سال 1401 خبر داد و اعلام کرد که شاخص تورم در پایان اسفند سال گذشته به 46.5 درصد رسیده که بالاترین میزان از سال 1375 تاکنون به شمار می رود و مهمتر اینکه برای چهارمین سال متوالی است که اقتصاد و مردم ایران با تورم بالای 40 درصد مواجه هستند. رهبر انقلاب در پیام نوروزی امسال شعار سال را  ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام و تاکید کردند:  باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی و همچنین صداوسیما که وظیفه فرهنگ‌سازی را برعهده دارد، همه همت خود را بر این دوموضوع قرار دهند تا در درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم گردد.

به گزارش دنیای بانک، ششم فروردین امسال بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1401 به معادل 46.5 درصد رسید و – شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه 1401 به عدد 794.3 رسید که نسبت به ماه قبل 6.6 درصد افزایش یافت. – نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1400 معادل 46.5 درصد است.

محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی هم محمدرضا  در پیامی با تشکر از مقام معظم رهبری، مهار تورم و حمایت عملی از بخش‌های مختلف تولید را سیاست قطعی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: ثبات اقتصادی در دستور کار جدی دولت و شبکه بانکی کشور است. او تاکید دارد: بانک مرکزی در تداوم سیاست‌های خود در جهت انضباط پولی شبکه بانکی، کاهش اتکای دولت به منابع بانک مرکزی و کنترل نقدینگی و پایه پولی؛ مهار تورم را در دستور کار جدی خود در سال ۱۴۰۲ دارد.ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم در نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۲ گفت: دولتمردان تلاش خواهند کرد، با تقویت نقاط قوت و شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف وضع موجود را اصلاح و مطالبه تحول رهبری را محقق کنند.
سوال اینجاست که برنامه دولت و بانک مرکزی برای مهار تورم چیست؟
تاخیر در انتشار تورم مرکز آمار

مرکز آمار ایران، علت تأخیر در انتشار نتایج نرخ تورم اسفند ١٤٠١ را تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ اعلام کرد.

در توضیحات مرکز آمار ایران آمده است: نظر به اینکه شاخص قیمت مصرف کننده همواره در نخستین روز ماه بعد توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، به اطلاع می‌رساند علت تأخیر در انتشار نتایج اسفند ١٤٠١، تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ است.در ادامه توضیحات آمده است: با توجه به تغییر ترکیب سبد مصرف کننده در طول زمان، طبق توصیه های بین‌المللی ضروری است در بازه های زمانی مشخص سال پایه تغییر کند، بر این اساس فرایند تغییر سال پایه که از ابتدای سال ١٤٠٠ در مرکز آمار ایران آغاز شده، در مراحل پایانی است و آخرین نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده بر اساس سال پایه جدید متعاقباً اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا