به سهامداران بیمه احترام بگذارید!

سنگ بنای صنعت بیمه بر اعتماد بیمه‌گذاران و شفافیت در ایفای تعهدات و پرداخت خسارت‌ها گذاشته شده و بدیهی است که از همین زاویه است که صاحبان سهام شرکت‌های بیمه انتظارشان شفافیت در عملکرد صورت‌های مالی و حساب سود و زیان و پایداری سودآوری و ریسک‌زدایی از شرکت است.

اما نقد صنعت بیمه به ویژه رویکرد نویسندگان و تهیه‌کنندگان گزارش‌ها به سهامداران از این جهت اهمیت دارد که آنچه در قالب سند در اختیار ایشان قرار می‌گیرد، دستکم باید تصویری از آینده صنعت بیمه را روشن سازد. احترام گذاشتن به حقوق سهامداران تنها به این نیست که از آنها برای شرکت در مجمع جهت شنیدن گزارش هیات مدیره و رای دادن به پیشنهادها دعوت شود. بلکه حق سهامداران است که بدانند از نگاه هیات مدیره هر شرکتی، آینده صنعت بیمه چگونه است و آیا سرمایه‌گذاری کردن در صنعت بیمه منطقی است یا نه؟

تکرار یک گزاره کلیشه‌ای در اکثر گزارش‌های رسمی شرکت‌های بیمه‌ای آنهم به امضای اعضای هیات مدیره، نشان می‌دهد که آینده‌نگری و آینده‌پژوهشی در صنعتی که سنگ‌بنای آن بر آینده‌نگری قرار گرفته، کمرنگ شده است.

لطفا مدیران صنعت بیمه به این گزاره دقت کنند!

«صنعت بیمه یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشورهاست و به‌عنوان بخشی از اقتصاد کشور لاجرم متأثر از سیاست‌ها و راهبردهای کلان اقتصادی کشور می‌باشد. توسعه و گسترش بیمه می‌تواند در تأمین سلامت افراد جامعه و افزایش پس‌اندازها و در نتیجه رشد بازار سرمایه و همچنین گسترش امنیت اقتصادی و حفظ و نگهداری ثروت مـلی و تشـویق و به‌کارگیری سرمایه توسط سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک عامل بی‌بدیل ایفای نقش نماید. ساختار بازار پولی و مالی کشور و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری موجود فضای رشد صنعت بیمه را تحت تأثیـر قرار داده است؛ صنعت بیمه برای رشد و تعالی تنها نمی‌تواند با دریافت حـق بیـمه بقای خود را تضمین نـماید در حـقیقت حق بیمه‌های دریافتی توسط این صنعت منبع اصلی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد محسوب می‌شود، بنابراین نه‌تنها در ایران بلکه در اغلب کشورها، صنعت بیمه سود اندکی از محل عملیات بیمه گری خود به دست می‌آورد و تنها با سرمایه‌گذاری مبالغ حاصل از عملیات بیمه‌گری می‌تواند سود مؤثری ایجاد نماید»

راستی تکرار این جملات در گزارش‌هایی که به سهامداران می‌شود، آنهم بدون یک کلمه کم و بیش چه تصویری از آینده صنعت بیمه ارائه می‌دهد و راستی این حق سهامداران است که هر سال همین جملات را بخوانند؟ اگر این قاعده به عنوان امر بدیهی و مرسوم پذیرفته شده است، به عنوان سرمشق شرکت‌های بیمه به تصویب شورای عالی بیمه برسد و به بیمه‌گران ابلاغ شود!!

البته که این گونه نیست و انتظار سهامداران و بلکه حق آنهاست که ارزیابی و تحلیل کارشناسی و مبتنی بر پژوهش شرکت‌های بیمه از آنچه بر صنعت بیمه در یک سال قبل گذشته و آنجه در آیینه دستکم یک سال بعد قابل مشاهده است، را در گزارش‌های رسمی هیات مدیره به سهامداران مشاهده کنند.

  • لطفا کپی نکنید!

کپی یک متن در باب اینکه صنعت بیمه یکی از ارکان توسعه اقتصاد کشورهایست و متاثر ار سیاست‌ها و راهبردهای کلان اقتصادی کشور است و ….، چه آگاهی به سهامداران می‌دهد؟ سهامداران می‌خواهند بدانند که هر شرکت بیمه‌ای و در سطحی بالاتر ارزیابی هیات مدیره هر شرکتی از تاثیر سیاست‌ها و راهبردهای کلان اقتصادی کشور بر صنعت و شرکت بیمه تحت مسئولیت‌شان چه بوده است؟ به طور مثال آشکارا این تحلیل به سهامداران ارائه شود که کند شدن رشد اقتصادی چه تاثیری بر بازار بیمه داشته است یا افزایش ریسک سیاسی، اقتصادی و کاهش رتبه اعتباری ایران چه پیامدی را برای صنعت بیمه داشته است و تا چه اندازه اهداف کمی شرکت را تحت شعاع خود قرار داده است؟

  • دقیق گزارش بدهید، لطفا!

مدیران صنعت بیمه لطفا به سهامداران گزارش دهید که اثر متغیرهای اقتصادی و سیاسی بر یک سال قبل و بعد صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه‌گر چه بوده و چه خواهد بود؟ این اقدام شما افق دید سهامداران را روشن‌تر می‌سازد و چه بسا بتواند به مدیران صنعت بیمه هم کمک کند تا نگاه‌های سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان به چالش‌ها و موانع این صنعت اصلاح شود؟

سهامداران اگر تحلیل شفاف از درون صنعت بیمه و چشم‌انداز آینده داشته باشند، بدیهی است که مطالبات آنها اصلاح خواهد شد و اگر هم انگیزه سرمایه‌گذاری و سهامداری وفادارانه به صنعت بیمه به ویژه از سوی اشخاص حقیقی پایین است، بدیهی است که بسیاری از موانع پایداری بازده سهام در صنعت همچنان وجود دارد.

کلی‌گویی و انشاء‌نویسی در گزارش‌های رسمی به سهامداران، دردی از صنعت و شرکت‌های بیمه‌ای دوا نخواهد کرد تا زمانی که دلسوزان این صنعت نخواهند که از کلیشه‌ها خارج شوند. محافظه‌کاری در گزارش دادن یا بی‌اهمیت قلمداد کردن گزارش به سهامداران در واقع پاشنه آشیل صنعت بیمه شده است.

قوام و توسعه صنعت بیمه و فرهنگ بیمه البته با فضای نقد ممکن و کم‌هزینه است و نقد سازنده در گزارش‌های رسمی شرکت‌های بیمه حتی نسبت به چالش‌های درونی صنعت و تهدیدهای بیرونی یک ضرورت و نه انتخاب است، پس لطفا از این پس به ادبیات گزارش‌هایی که به سهامداران می‌دهید، دقت کنید، متغیرهایی کلیدی را در آن بگنجانید، تحلیل مبتنی بر گذشته، حال و آینده را در دستکم ۲ صفحه در مقدمه گزارش‌های خود منتشر سازید و مطمئن باشید که سهامداران وفادار باقی می‌مانند.

آنچه گفته شد، نقدی است بر تکرار یک متن کلیشه‌ و بازنشر آن در گزارش‌های رسمی شرکت‌های بیمه که یادآور ایام دانش‌اموزی همه ماست که در درس انشاء، می‌نوشتیم که تابستان خود را چگونه گذرانید! لطفا هر شرکت از این پس تحلیل و ارزیابی و حتی ادبیات خاص خود را در گزارش‌ دادن و تحلیل صنعت بیمه منتشر کند تا دیگر شاهد تکرار متن‌ها نباشیم.

زیاده جسارت است!

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا