بازار سهام را چه می‌شود؟

پاسخ به این سؤال بدون تأمل در فضای کلی حاکم بر اقتصاد کشور و متغیرهای درونی و بیرونی البته دشوار است و اکنون سؤال کلیدی پیش روی بسیاری از سهام داران حقیقی این است که بازار سهام چه خواهد شد؟ آخرین ماه تابستان داغ ۱۴۰۰ سردترین و بدترین بازده را در تابستان امسال برای سهام داران به همراه داشت تا جایی که بازده بورس در نیمه نخست سال به ۶درصد رسید و بیش از ۲۲هزارمیلیارد تومان پول سهام داران حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد.
آنچه مسیر آینده بازار سهام را روشن می کند، روند متغیرهای سیاسی در حوزه بین الملل شامل مذاکرات هسته‌ای و همچنین گفت‌وگوهای احتمالی برای بهبود روابط با همسایگان از یک سو و نوسان شاخص هایی چون نرخ تورم و کسری بودجه دولت از سوی دیگر است. هرگونه پیشرفت در روند مذاکرات و بهبود در روابط خارجی به این معناست که درنهایت روند، میزان و کیفیت ورودی ارز به داخل کشور بهتر خواهد شد و دست کم بخش زیادی از کسری بودجه تورم زای ۴۰۰هزارمیلیاردتومانی را می توان از محل عایدی ارز فروش نفت و فراورده ها پوشش داد. چنین اتفاقی به معنای کاهش انتظارات تورمی در جامعه و تعدیل آن به ویژه در بازار سهام است. اگر روند متغیرها و مؤلفه های اثرگذار بر اقتصاد و البته بازار سهام به گونه ای پیش برود که نتیجه آن بی ثباتی در بازار ارز و بالارفتن بیشتر نرخ تورم باشد، این احتمال قوت خواهد گرفت که وزن انتظارات تورمی در بازارهای دارایی محور ازجمله سهام، ارز، سکه و نظایر آن افزایش یابد، زیرا گزینه پیش رو برای پوشش کسری بودجه، یا استقراض از بانک مرکزی خواهد بود که تورم را به مرز نگران کننده می رساند یا مسیر غیرتورمی یعنی فروش اوراق بدهی دولت خواهد بود که نتیجه آن افزایش نرخ بازده مورد انتظار این اوراق و به احتمال اقدام سیاست گذار پولی برای افزایش نرخ بهره است و می تواند طولانی ترشدن روند ریزش شاخص بازار سهام دست کم تا ماه های آخر امسال باشد.
در چنین وضعیتی سهام داری کردن با تقلید از رفتار دیگران آن هم بدون تحلیل ریسک بزرگی برای سهام داران حقیقی ناآشنا با روند تحولات آینده خواهد بود. آنچه از سیاست گذاران اقتصادی انتظار می رود، بازگرداندن ثبات و تقویت شاخص آینده پذیری اقتصاد ایران است. اکنون بازار سهام از ناحیه سیاست های دستوری و قیمت گذاری کالاها به شدت در ابهام قرار دارد. مهر آغاز سال تحصیلی است و امسال می تواند آغاز یادگیری سهام داری و سرمایه گذاری بدون هیجان و البته با تحلیل برای سهام داران حقیقی باشد. شرط آن گرفتن نمره خوب در دروس بازار سهام و مدیریت ریسک، تحلیل متغیرهای کلان و رصد تحولات پیرامونی است. مهرماه سرنوشت ساز بازار سهام فرارسیده است./

روزنامه شهرآرا

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا