افزایش نرخ بهره بانکی ترکیه به 60 درصد

بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم هدف‌گذاری شده سال 2023 را 5 درصد تعیین و اعلام کرد: برای مهار تورم نرخ بهره بانکی را در نیمه نخست سال جدید میلادی تا 60 درصد افزایش می‌دهد. این تغییر ناگهانی سیاست پولی بانک مرکزی نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شکست سیاست‌های مداخله‌جویانه در بازار پول را پذیرفته چرا که نرخ تورم در این کشور به 85 درصد رسیده که می‌تواند آینده سیاسی رئیس جمهور این کشور را به ویژه در انتخابات پیش رو در معرض خطر جدی قرار دهد.

به گزارش دنیای بانک به نقل از ایسنا، بانک مرکزی ترکیه هدف تورم میان مدت پنج درصدی را برای سال ۲۰۲۳ حفظ کرد. این بانک در سند راهبردی خود برای سال ۲۰۲۳، هدف تورم میان مدت پنج درصد را به‌طور مشترک با دولت تعیین کرده است. بر اساس چارچوب اصلی سیاست پولی و راهبرد لیرازاسیون (مبنا قرار دادن لیر) برای سال ۲۰۲۳، بانک استفاده از تمام ابزارهای موجود برای دستیابی و حفظ ثبات قیمت‌ها را تکرار کرد.

وزن لیر هم در دارایی‌ها و هم در بدهی‌های سیستم بانکی به‌طور دائمی افزایش خواهد یافت. در این بیانیه آمده است: هدف این راهبرد در سپرده‌ها برای نیمه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۶۰ درصد تعیین شده است. این بانک بر تداوم نظام نرخ ارز شناور با تعیین نرخ ارز در شرایط بازار آزاد با توجه به عرضه و تقاضا تاکید کرد. در بیانیه این بانک آمده است: «بانک هیچ تعهدی به هیچ سطح نرخ ارز ندارد و معاملات خرید یا فروش FX را برای تعیین سطح یا جهت نرخ ارز انجام نخواهد داد».

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا