ارز مطلوب دولت هم 3 نرخی شد!

رئیس کل بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز نیما در قیمت 28 هزار و 500 تومان خبر داده و معاون اول رئیس جمهور از تثبیت ارز کالاهای اساسی تا 2 سال آینده دفاع می‌کند و هنوز این اختلاف برطرف نشده که وزیر اقتصاد اعلام کرده متاسفانه برخی با تفسیرهای غلط تصور کردند منظور دولت تثبیت نرخ ارز در یک نرخ خاص است اما در واقع  آنچه دولت بر آن تاکید دارند ثبات بازار ارز در سامانه نیما است. افسار نرخ ارز در دولت دست کیست، فرزین، مخبر یا خاندوزی؟

تثبیت یک ساله ارز نیما در قیمت 28500

محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین اظهارنظر پس از تصدی این مسئولیت اعلام کرد: ارز در بازار نیما با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد که این ارز به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات تعلق می‌گیرد. بخش زیادی از عرضه ارز در نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی است و تلاش می‌کنیم تمامی نیازها را در این سامانه تامین کنیم.

فرزین با اعلام اینکه بازار مبادله ارزی را برای کلیه ارزهای غیرتجاری راه‌اندازی خواهیم کرد، اظهار داشت: بازار مبادله ارزی کل ارزهای غیرتجاری متشکل از ۴۰ نوع نیاز را تامین خواهد کرد که براساس عرضه و تقاضا خواهد بود و نرخ این بازار نوسان خواهد داشت و تثبیت نمی‌شود که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

رییس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم، ادامه داد: این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد. حتما با مداخله مناسب آن را مدیریت می‌کنیم تا نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یابد. وی با بیان اینکه نرخ ارز باید توازن داشته باشد، تاکید کرد: نرخ ارز در بازار آزاد به دلایل انتظاری به شدت افزایش پیدا کرده و علامت دهی غلط به بازار کالا می دهد؛ اگر بخواهیم قیمت را در بازار کالا بر اساس این نرخ دنبال کنیم، دیگر کالایی در بازار قیمت نخواهد داشت، چون نرخ در بازار آزاد به دلایل انتظاری افزایش پیدا کرده است.

  • تثبیت ارز تا 2 سال آینده

یک روز پس از این اظهارنظر فرزین، محمد مخبر معاون اول رئیس جمور، اعلام کرد: تصمیم گرفتیم تا دو سال نرخ ارز کالاهای اساسی را ثابت نگه داریم تا با تنش جدی در قیمت‌ها مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه رییس جمهور حساسیت ویژه ای نسبت به تغذیه، سلامت و مسکن مردم دارد اظهار داشت: مردم در بخش معیشت مشکلاتی دارند و تصمیم خوبی برای جلوگیری از نوسانات قیمت کالاهای اساسی اتخاذ شده است که برای مدت دو سال بتوانیم نرخ ارز این کالاها را ثابت نگه داریم که با تنش جدی در قیمت این اقلام مواجه نشویم.

  • خاندوزی: تثبیت را قبول نداریم

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اما دیشب در یک برنامه تلویزیونی مدیریت انتظارات تورمی مانند موضوع ارز را از دیگر رویکردهای دولت اعلام و تاکید کرد: سیاست دولت ایجاد ثبات در بازار ارز بوده است که متاسفانه برخی با تفسیرهای غلط تصور کردند منظور دولت تثبیت نرخ ارز در یک نرخ خاص است اما در واقع  آنچه دولت بر آن تاکید دارند ثبات بازار ارز در سامانه نیما است. باید بتوانیم اکثریت واردات کشور یعنی واردات رسمی کشور را در سامانه نیما و با نرخ نیمایی که ممکن است به طور متوسط ۲۸۵۰۰ تومان باشد انجام دهیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: مساله مهمی است که مردم و جامعه توجه داشته باشند که آنچه به عنوان کالاهای رسمی وارد کشور می‌شود و با توجه به الزام قانونی برای تامین ارز وارد کنندگان و آوردن ارز صادرکنندگان سامانه نیما، عمده نیاز رسمی کشور از این مسیر انجام می‌ شود.

وی یادآور شد: قریب به ۸۵ درصد کالاهای اساسی و نیازهای حواله واردات کالاهای مختلف و یا نیاز اسکناس ارزی مردم مانند سفر و … از بازار رسمی تامین  می‌شود، بخش دیگری از نیاز ارزی ما به‌صورت‌ اسکناس که در سامانه نیما و بازار متشکل جواب داده نمی شود مربوط به واردات غیر رسمی و قاچاق است که در بازار غیر رسمی و بازار کالای قاچاق انجام می‌شود و بخشی از خرید  و فروش ها  در کانال‌های فردایی انجام می‌شود که مجموعا ۱۵ درصد ارزی است که در کشور تبادل می‌شود و البته به طور غیر واقعی بر نرخ فروش کالاهای وارداتی تاثیر می‌گذارد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر مدیریت بانک مرکزی  سیاست های ارزی نیز تغییر کرده است گفت: دستور کار جدیدی که در دولت بانک مرکزی در پیش گرفته شده اجرای تدابیر جدید با تیم جدید است و به دنبال این هستند که تقاضاهای ارز را مدیریت کنند.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص ارز به صورت یکپارچه از سامانه نیما و برخورد با شرکت‌های متخلف تصریح کرد: باید کمیته تخصیص ارزی داشته باشیم تا در شرایط جنگی و بحرانی که نیازمند این هستیم که هر کالایی نتواند بیاید و صف تقاضا ایجاد و ارز را گران کند و بقیه مایحتاج مردم را با بحران روبرو کند که این هم جزو اقدامات و سیاست‌های جدید است که صورت می‌گیرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد:  علیرغم همه مشکلاتی که در دو سه ماه اخیر در بازار ارز صورت گرفت، مجموعه عملکرد دولت تا شهریور ماه هم در سامانه نیما و هم بازار آزاد غیر رسمی که با از سال گذشته که شروع به کار دولت بود تا اول شهریور امسال که سالگرد شروع به کار دولت بود به لحاظ مدیریت بازار ارز موفق عمل کردیم اما از در مهر و آبان آذر با توجه به ناآرامی هایی که در فضای جامعه ایجاد شده بود و سپس این آرامی‌ها به حوزه اصناف و کسبه سرریز شد که با هوشیاری آن ها شکست خورد و سپس این فضا در حوزه اقتصادی رخ داد با القای اینکه پولها را از بانک خارج و تبدیل به دلار کنید، نوساناتی رخ داد.

  • نبض دلار با کانال تلگرامی از ترکیه می‌زند؟

وی با اشاره به وضعیت کانال‌های فردایی و تعیین نرخ‌های عجیب ارز در ساعت غیر متعارف یادآور شد: این کانال ها نه در ایام کاری که خرید و فروش و تجارت انجام می شود بلکه در روزهای تعطیل و ساعات شب قیمت را بالا و پایین می کردند و همچنان که فعالان بازار ارزی می‌دانند، کانالی که در خارج از کشور است و  آقایی که در خارج از کشور در استانبول آن را می‌گرداند مشخص می‌کند ما در یک جنگ شناختی ویژه قرار داریم.

وی اضافه کرد: مردم به درستی آگاه شدند که بخشی از این نوسانات ناشی از انتظارات تورمی که در همین فضا شکل می گیرد و البته به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت و از آنجا که باید با مردم صادق باشیم اشاره کردم که بخشی از آن نیز به سیاست های ارزی دولت و مشکلی که به آن اشاره کردم باز می گشت.

خاندوزی تاکید کرد: با توجه به اجماع نظر دولت و تعهدی که بانک مرکزی داده امید است که با سیاست جدید و اجماع نظری که شکل گرفته ثبات در بازار ارز ایجاد شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این شبهه که می‌گویند دولت مقصر نوسانات نرخ ارز است گفت: دولت ارزهای خود را با نرخ هایی که در کانال های فردایی و یا شبکه غیررسمی عرضه نمی‌کند بلکه دولت به نفع دولت است که ارزش پول ملی خود را حفظ و برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ثبات ایجاد کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا