کف سرمایه بانک‌های غیردولتی؛ 20 هزار میلیارد تومان

هیات وزیران حداقل سرمایه بانک‌های غیردولتی، موسسه اعتباری غیر بانکی و بانک‌های قرض‌الحسنه را افزایش و به آنها مهلت داد تا ظرف 3 سال سرمایه خود را به میزان تعیین شده افزایش دهند و اگر این کار را نکنند، نسبت به سلب حق تقدم از سهامداران فعلی اقدام خواهد شد.

به گزارش دنیای بانک، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور این تصمیم را به بانک مرکزی ابلاغ کرده است. هیات وزیران در جلسه 16 اسفندماه 1402 به پیشنهاد بانک مرکزی و به استتناد اصل 138 قانون اساسی و بند (د) ماده 33 قانون پولی و بانکی مصوب 1351 به افزایش حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت بانک‌های غیردولتی، موسسات اعتباری غیر بانکی و بانک‌های قرض‌الحسنه رای داده است.

این گزارش می‌افزاید: با این تصمیم دولت حداقل سرمایه موردنیاز برای تاسیس و فعالیت بانک‌های غیردولتی به رقم 200 هزار میلیارد ریال معادل 20 هزار میلیارد تومان موسسات اعتباری غیربانکی به رقم 150 هزار میلیارد ریال معادل 15 هزار میلیارد تومان و بانک‌های قرض‌الحسنه به رقم 50 هزار میلیارد ریال معادل 5 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موجود موظفند ظرف 3 سال آینده در چارچوب برنامه زمان‌بندی مورد تایید بانک مرکزی نسبت به افزایش سرمایه خود به حداقل میزان تعیین شده اقدام کنند.

با تصمیم دولت، در صورتی که بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موجود، در مهلت تعیین شده نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام نکنند، بانک مرکزی وظیفه دارد اقدام‌های نظارتی مقتضی از جمله سلب حق تقدم از آن دسته از سهامداران غیردولتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که در افزایش سرمایه مشارکت نکنند، را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در مورد آنها اعمال کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا