کشف معمای سودسازی بانک صادرات

با گذشت 9 ماه از سال 1402 بانک صادرات با نماد وبصادر به سود خالص 2 هزار و 168 میلیارد و 172 میلیون ریالی دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد را نشان می‌دهد و به این ترتیب سهامداران وبصادر شاهد سود خالص 10 ریالی به ازای هر سهم بودند.

به گزارش دنیای بانک، حرکت بانک صادرات ایران در مسیر سودسازی البته بدون اصلاحات ممکن نبوده، چه اینکه سود شناسایی شده ناشی از عملیات بانکداری بوده و نکته این است که خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری‌های وبصادر در بازه زمانی 9 ماه نخست سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 65 درصد قد کشیده و به رقم 136 هزار و 880 میلیارد و 169 میلیون ریال به عبارتی اندکی بیش از کل خالص درآمد سالی که گذشت.

دلیل اصلی رشد و معمای نهفته در این رشد 65 درصدی را می‌توان در رشد 37 درصدی درآمد تسهیلات، سپرده‌گذاری‌ها و اوراق بدهی در مقابل رشد 28 درصدی هزینه سود سپرده‌ها جستجو کرد که نشان می‌دهد بانک صادرات روی هزینه سود سپرده‌ها کنترل داشته و سعی کرده تا جلوی ناترازی‌ها را بگیرد و روند کسب درآمدهای مشاع خود را پایدار سازد.

یک راز دیگر در سودسازی وبصادر در درآمدهای غیرمشاع یا همان درآمد کارمزدها نهفته است. چه اینکه باعث شده تا خالص درآمد کارمزد بانک با رشد 21 درصدی در پایان بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 40 هزار و 62 میلیارد و 989 میلیون ریال برسد. انتظار می‌رود که تلاش بانک صادرات برای گسترده کردن خدمات بانکداری دییجتال در سال‌های آینده باعث بهبود و افزایش شاخص درآمدزایی از محل کارمزدها شود و البته اقبال مشتریان از محصولات جدید بانک نظیر چکنو و ست موجب قوام گرفتن حاشیه سود این بانک شده است.

کالبدشکافی دخل و خرج وبصادر در 9 ماه ابتدای امسال بیانگر این واقعیت شفاف است که خالص سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها هم نسبت به 9 ماه نخست سال 1402 رشدی 115 درصدی داشته و به رقم 51 هزار و 340 میلیارد و 568 میلیون ریال رسیده است.

سودسازی بانک صادرات با اصلاحات ممکن شد

حساسیت هیات مدیره بانک صادرات بر کنترل هزینه‌های اداری و عمومی هم باعث شده تا بانک یادشده بر سودسازی از محل عملیات بانکداری متمرکز شود و ناگفته پیداست که یک اقدام مثبت دیگر را می‌توان در رشد 463 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول جستجو کرد که باعث بهبود شاخص ریسک اعتباری بانک می‌شود و عملا این بانک تلاش کرده تا واقع‌بینانه‌ و شفاف‌تر عمل کند و خود را تله سودسازی موهومی رایج در برخی بانک‌ها نجات دهد.

تغییر مسیر وبصادر به سمت کنترل ترازنامه، اصلاح پرتفوی وام‌دهی و اعتباردهی، مدیریت هزینه سود سپرده‌ها، کاهش میزان مطالبات غیرجاری می‌تواند روند درآمدزایی و سودسازی بانک را پایدارتر و شفاف‌تر سازد.

راهبرد دیگر بانک صادرات واگذاری شرکت‌ها و خروج از بنگاه‌داری است و البته بهبود شاخص کیفیت خدمات همزمان با جمع‌کردن شعب کم کارکرد و فاقد توجیه ادامه فعالیت. چه اینکه از کل درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌های بانک در 9 ماهه نخست امسال بالغ بر 37 هزار و 385 میلیارد و 869 میلیون ریال از محل سرمایه‌گذاری در سهام به دست آمده و بانک از فروش سرمایه‌گذاری‌ها خود به سود 13 هزار و954 میلیارد و 699 میلیون ریالی دست یافته است.

از سوی دیگر این بانک تعداد شعب خود را از 1986 شعبه در پایان سال 1401 به 1854 شعبه تا پایان آذر امسال کاهش داده و تصمیم دارد تا خرداد سال آینده 20 شعبه کم‌کارکرد و فاقد توجیه دیگر را جمع کند و به این ترتیب هزینه‌های جاری بانک هم کاهش خواهد یافت.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا