کدام بیمه تصادف با حیوانات را جبران می‌کند؟

 تصادف با حیوانات ولگرد نیز قوانین خاصی دارد که رانندگان وسیله نقلیه باید از آن‌ها آگاه باشند. تصادف با حیوانات که تصادم نام دارد، یکی از قوانین بیمه است که باید با آن آشنا باشید. اگر سوال «تصادم در بیمه یعنی چه؟» در ذهن شما وجود دارد، ما در این مقاله به توضیح چیستی تصادم می‌پردازیم و کلیه قوانین تصادم باتوجه‌به بیمه شخص ثالث را بررسی خواهیم کرد.

تصادم در بیمه یعنی چه؟ تصادف حیوانات با ماشین

در پاسخ به سوال «تصادم در بیمه یعنی چه؟» باید گفت تصادم به‌معنای برخورد خوردرو با هر شی ثابتی است. پس از تصادف با حیواناتی که مالک دارند، باید به صاحب آن جانور خسارت پرداخت کنید. در رابطه با تصادف با احشام سرگردان و جانوران بدون صاحب مانند سگ‌های ولگرد و گربه‌های خیابانی،‌ قانون مشخصی وجود ندارد.

در زمان تصادم با احشام ولگرد، راننده مقصر نیازی به پرداخت خسارت نخواهد داشت. آمار تصادف با حیوانات در جاده بسیار بالا بوده و ممکن است هر زمانی که در حال رانندگی هستید، این اتفاق برای شما رخ دهد. در این زمان شرکت بیمه‌گر موظف است هزینه خسارت را به صاحب احشام پرداخت کند. فرقی نمی‌کند از بهترین بیمه خودرو استفاده می‌کنید یا بیمه‌های معمولی، شرکت بیمه باید خسارت تصادم را باتوجه‌به نوع کروکی و میزان آسیب وارده پرداخت کند.

فرق بین تصادف و تصادم چیست؟

تصادف و تصادم دو مبحث کاملا جدا هستند و شامل قوانین یکسانی نمی‌شوند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر تصادم و تصادف می‌پردازیم:

  • تصادف: به حادثه ترافیک خیابانی یا جاده‌ای می‌گویند که در آن دست‌کم یک وسیله نقلیه خیابانی با یک وسیله نقلیه دیگر مانند موتور یا ماشین، انسان، جسم ثابت در کنار جاده که معمولا آسیب مالی یا جانی در پی دارد، برخورد کرده باشد.
  • تصادم: اگر در سانحه‌ای شخص راننده با هر شی ثابتی یا احشام برخورده کرده و حیوان دچار خسارت جانی یا مالی شود، تصادم رخ داده است. در این نوع تصادف‌ها، راننده مقصر باید به مالک حیوان خسارت پرداخت کند.

البته فراموش نکنید که خسارت در تصادم فقط برای احشام صاحب‌دار است و احشام سرگردان شامل پرداخت خسارت نمی‌شوند؛ زیرا قانون شفافی برای این مسئله وجود ندارد. از همین رو بیمه شخص ثالث خودرو خسارت تصادف با حیوانات خانگی و جانورانی که مالک دارند را جبران می‌کند. میزان هزینه‌ای که باید بیمه شخص ثالث پرداخت کند، باتوجه‌به کروکی‌های افسر و قوانین دیگری که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم محاسبه خواهد شد.

بررسی قوانین بیمه تصادف حیوانات با ماشین

خسارت تصادف با انواع مختلف حیوانات با ارائه کروکی توسط افسر پلیس قابل جبران است. میزان خسارت پرداختی به عواملی مانند وزن، حلال‌گوشت یا حرام‌گوشت بودن حیوان بستگی دارد. ملاک محاسبه خسارت حیوانات حلال‌گوشت مانند گوسفند، گاو و سایر جانوران، مقدار وزن دام زنده است و بر اساس مبلغ گوشت به‌روز آن حیوان محاسبه نمی‌شود. در رابطه با سایر حیوانات حرام‌گوشت،‌ ملاک میزان خسارت ارزش آن حیوان در زمان وقوع تصادف است.

کارشناس بیمه ارزش جانوران را با‌توجه‌به موارد مختلفی همچون کاربری آن‌ها مشخص می‌کند و بیمه موظف به پرداخت مبلغ مشخص‌شده به صاحب حیوان است. اگر بر اثر تصادف با حیواناتی مانند گاو یا شتر ماشین دچار خسارت شود، بیمه بدنه باید خسارت را پرداخت کند. اگر از خدمات بیمه بدنه استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با بررسی قیمت بیمه بدنه خودرو نسبت به بیمه کردن ماشین خود اقدام کنید.

بیمه شخص ثالث خسارت تصادف با کدام حیوانات را می‌دهد؟

در زمان تصادف حیوانات با ماشین، بیمه شخص ثالث خسارت‌های تصادف با حیوانات اهلی و احشام صاحب‌دار و همین‌طور سایر حیوانات خانگی مثل سگ و گربه را پرداخت می‌کند. از طرفی قانون جریمه و خسارتی برای تصادف با حیوانات بدون صاحب مثل سگ‌ها و گربه‌های شهری تعیین نکرده است.

درصورتی‌که از خدمات بیمه شخص ثالث برخوردارید، نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا هزینه توسط شرکت بیمه‌گر

پرداخت خواهد شد. شما می‌توانید برای دریافت خدمات انواع بیمه از جمله بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه یا بیمه تکمیلی آسماری استفاده کنید. شرکت معتبر بیمه آسماری، دو نوع بیمه شرکتی و خانوادگی را ارائه می‌دهد که شما می‌توانید همین حالا نسبت به دریافت این خدمات اقدام کنید.

احشام شامل چه حیواناتی است؟

اگر به دنبال پاسخی برای سوال «تصادم در بیمه یعنی چه» هستید، باید با معنای لغوی کلمه احشام آشنایی داشته باشید. بیمه تصادف حیوانات با ماشین شامل احشامی می‌شود که در ادامه قصد بررسی آن‌ها را داریم:

  • گاو
  • گوسفند
  • الاغ
  • خرگوش
  • شتر
  • گربه
  • بز
  • اسب
  • آهو
  • سایر حیوانات چهارپا و جان‌دار

اگر به‌‌دلیل بی احتیاطی در زمان رانندگی تصادف با حیوانات در جاده رخ دهد، باید با افسر تماس بگیرید. حال که کاملا پاسخ سوال «تصادم در بیمه یعنی چه» را دریافت کرده‌اید، نوبت به بررسی مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه رسیده است.

تا‌به‌اینجا بیمه تصادف حیوانات با ماشین را بررسی کردیم و اگر سوالات دیگری مانند «بهترین بیمه تکمیلی خانواده کدام است» دارید، پیشنهاد می‌کنیم مجله بیمه ‌ آسماری را مطالعه فرمایید. در این بخش کلیه قوانین بیمه بررسی شده است و به آگاهی شما کمک شایانی خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت تصادم از بیمه

هنگام تصادف با جانورانی مانند گوسفند، گاو، شتر، مرغ و سایر حیوانات حلال‌گوشت، حتماً باید پلیس در محل تصادف حاضر شود و نسبت به تهیه کروکی اقدام کند. پیشنهاد ما این است که قبل از رسیدن پلیس، از صحنه تصادف عکس بگیرید تا سندی برای اثبات حرف خود داشته باشید. مهم‌ترین مدارکی که برای دریافت بیمه بدنه برای تصادف با سگ یا گربه نیاز دارید، به شرح زیر است:

  • کروکی تهیه‌شده توسط افسر پلیس
  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و کپی گواهینامه معتبر رانندگیاصل و کپی کارت خودرو
  • برگه اداره دامپزشکی منطقه که در آن نوع، وزن،‌ تعداد و سایر اطلاعات حیوان نوشته شده است
  • برگه معرفی‌نامه مالک حیوان توسط دهیاری منطقه یا شورای شهر

ناگفته نماند در این گونه تصادفات، لاشه حیوان برای بررسی میزان خسارت به شرکت بیمه تحویل داده می‌شود. بیمه نیز پس از بررسی‌های فراوان، میزان خسارت را مشخص کرده و به صاحب احشام پرداخت می‌کند. اگر ماشین شما از بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث برخوردار نیست، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا پرتال بیمه آسماری را بررسی کرده و خدمات بیمه ماشین با بهترین کیفیت را دریافت کنید.

بهره‌مندی از بیمه شخص ثالث و بدنه آسماری؛ برای پرداخت هزینه تصادمات

در این مقاله تلاش کردیم به سوال «تصادم در بیمه یعنی چه؟» پاسخ دهیم و تفاوت تصادم و تصادف در بیمه را زیر ذره‌بین بررسی بردیم. اگر از بیمه شخص ثالث استفاده می‌کنید، این بیمه موظف است در زمان تصادف با حیوان، خسارت وارده را به مالک آن پرداخت کند. در انواع بیمه‌نامه، بیمه تصادف حیوانات با ماشین وجود ندارد و بیمه ثالث موظف به پرداخت هزینه به صاحب احشام است. به نظر شما در زمان تصادف حیوانات در جاده، چه فاکتورهای دیگری روی محاسبه میزان خسارت تاثیرگذار است؟ شما می‌توانید نظرات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله آسماری به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا