چند اشتباه رایج در هنگام خرید خودرو دست دوم

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید خودرو دست دوم همه جوانب را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم را بدانید مطالب این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

اشتباه رایج خریداران خودرو

به گزارش بیمه آسماری، قبل از خرید خودرو این نکته را در نظر داشته باشید که حتما باید خودرویی که قصد خریداری آن را دارید به نام فروشنده باشد. اینکه فروشنده بگوید خودرو به نام همسر یا فرزندانش است، دلیل موجهی برای اطمینان در خرید خودرو محسوب نمی‌شود. در صورت خرید خودرویی که به نام فرد دیگری است، مالک اصلی خودرو می‌تواند پس از فروش خودرو از شما شکایت کند. حتی ممکن است فروشنده خودرو کلاهبردار باشد و شما از این موضوع مطلع نباشید و سرمایه خود را از دست بدهید.

بهتر است که نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم را جدی گرفته و آن‌ها را هنگام خرید خودرو کارکرده اعمال کنید. خرید و فروش خودرو دست دوم موضوع مهمی است و نمی‌توان به‌صورت دوستانه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب آن را انجام داد. هنگام خرید خودرو کارکرده به موضوع مالیات نقل و انتقال خودرو هم توجه داشته باشید؛ این مالیات که یکی از الزامات خرید و فروش خودرو به شمار می‌رود، براساس ارزش خودرو تعیین می‌شود.

پرداخت بیعانه با مبالغ بالا به‌صورت نقدی

ممکن است قصد خرید خودروی دست دوم را داشته باشید و اتومبیل موردنظرتان را از سایت‌های ثبت آگهی فروش ماشین پیدا کنید؛ در این صورت این نکته را در نظر بگیرید که شاید فردی که آگهی فروش خودرو  را ثبت کرده دلال یا واسطه فروش باشد. توصیه ما این است که به‌هیچ‌عنوان قبل از مشاهده خودرو و مالک خودرو مبلغ بالایی را چه به‌عنوان حق دلالی و چه در قالب پیش‌پرداخت به دلال نپردازید. شاید خودروی مورد‌نظرتان مشکل فنی داشته یا فرد واسطه دلال نبوده و کلاهبردار باشد.

برای مبلغی که به دلال پرداخت می‌کنید حتما رسید دریافت کنید تا در صورت نیاز، بتوان به آن استناد کرد. حتی برای خرید خرید خودرو قسطی دست دوم نیز پرداخت کل مبلغ پیش‌پرداخت قبل از بررسی کامل ماشین اقدامی نادرست است.

سراب تشخیص سلامت خودرو از روی ظاهر

با مشاهده ظاهر هیچ خودرویی نمی‌توان از سلامت فنی و سلامت بدنه آن مطمئن شد. اینکه لاستیک زاپاس خودرو سالم باشد یا اینکه روی ماشین یک لک نیز مشاهده نشود، دلیل بر سلامت فنی خودرو نیست. سلامت فنی خودرو را فقط افرادی می‌توانند بررسی کنند که در شناسایی اتومبیل تخصص داشته باشند؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان به ظاهر زیبای خودرو اکتفا نکنید.

اگر شما به‌عنوان فروشنده، قصد تعمیر خودروی تصادفی خود را دارید، در‌صورت داشتن بیمه بدنه خودرو، می‌توانید خسارت‌های وارده را جبران کرده و سپس اقدام به فروش اتومبیلتان کنید.

به جان خریدن ضرر مالی و جانی توسط خریدار

خرید اتومبیل بدون بیمه یکی از چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم است. داشتن بیمه خودرو ضامن جبران خسارت شماست. اگر با خودروی دیگری تصادف کنید و بیمه فعال نداشته باشید، متحمل خسارت مالی فراوانی خواهید شد. اگر تصادف منجر‌‌به فوت یا نقص عضو سرنشین ماشین دیگر یا حتی عابر پیاده شود، بدین‌ترتیب راننده مورد‌نظر ناخواسته متحمل قتل عمد شده است.

یکی دیگر از معایب نداشتن بیمه شخص ثالث خودرو متحمل شدن هزینه اضافی برای بیمه کردن ماشین خریداری شده توسط شماست؛ در‌صورتی‌که خرید بیمه با فروشنده است و خریدار الزامی برای آن ندارد. در نتیجه در هنگام خرید خودرو، داشتن انواع بیمه خودرو مثل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را در اولویت قرار دهید.

مشورت نکردن با متخصص؛ تجربه خرید ناموفق خودرو

هرچقدر هم که شما در زمینه خودرو خبره باشید؛ باز هم برای خرید اتومبیل جدید نیاز به مشورت با یک متخصص مکانیک خواهید داشت. شاید خودرویی که قصد خرید آن را دارید در ظاهر سالم و بی‌نقص بوده، ولی در باطن نقص فنی داشته باشد که برای‌تان مساله ایجاد کرده و شما را متحمل ضرر و زیان مالی کند. در نتیجه بازدید خودرو توسط یک متخصص قبل از خرید ضرورت دارد. بازدید نکردن اتومبیل قبل از خرید یکی از چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این، ممکن است متخصص، ارزش واقعی خودرویی که قصد خرید آن را دارید؛ پایین‌تر از قیمت موردنظر فروشنده تشخیص دهد؛ همین دلایل باعث شده است که مشورت با متخصص از نکات مهم در خرید خودرو دست دوم محسوب شود.

پیشگیری از خرید خودروی تعویضی

در هنگام خرید خودرو حتماْ شماره شاسی روی ماشین را با شماره شاسی مندرج در سند خودرو تطبیق دهید؛ درصورتی‌که این دو شماره با یکدیگر مغایرت داشتند، به‌طور‌جدی از خرید این اتومبیل صرف‌نظر کنید. چک نکردن شماره شاسی خودرو یکی از چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم است. ممکن است ندانسته خودروی سرقتی یا  خودرو اتاق تعویض بخرید و به گرفتاری دچار شوید. اتهام خرید خودرو سرقتی و خسارت بابت خرید خودرو اتاق تعویض و خودرو تصادفی از جمله این گرفتاری‌ها هستند.

ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که در هنگام تصادف، گاهی خسارت آنچنان بالاست که شخص به‌تنهایی نمی‌تواند آن را جبران کند؛ اینجاست که ضرورت داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث مشخص می‌شود. در نتیجه، محاسبه بیمه شخص ثالث را در خرید خودرو فراموش نکنید و حتما سراغ خودرویی بروید که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد. هم‌چنین می‌توانید خودتان نسبت به تهیه بیمه برای ماشین خریداری شده اقدام کنید.

فراموش کردن استعلام پلاک خودرو

چک نکردن خلافی خودرو مساوی است با متحمل شدن مبالغی گاه هنگفت که مقصرش شما نیستید اما پرداختش با شماست. اگر خودروی مورد‌نظر شما خلافی داشته یا استعلام پلاک خودرو قبل از خرید را فراموش کرده باشید، دچار مشکلات قانونی شده و به دردسر می‌افتید؛ در این صورت پلیس، خودروی‌تان را به دلیل داشتن خلافی بالا توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کند.

داشتن بیمه خودرو از نکات مهم در خرید ماشین دست دوم است. حتی اگر قصد خرید خودروی نو را دارید، خرید بیمه ماشین صفر را فراموش نکنید. داشتن بیمه باعث اطمینان خاطر بیشتر برای راننده در هنگام وقوع تصادف یا ایست پلیس می‌شود. داشتن بیمه اتومبیل یعنی مرتکب نشدن یکی از چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم.

اصلی‌ترین نکات در خرید خودرو دست دوم

در این نوشته با بررسی چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم شما را از نحوه صحیح خرید خودرو کارکرده آگاه کردیم. چک نکردن شماره شاسی خودرو، استعلام نکردن پلاک خودرو، مشورت نکردن با متخصص و بسنده کردن به ظاهر سالم و تمیز خودرو از جمله اشتباهات رایج در خرید ماشین دست دوم هستند. توصیه می‌کنیم بررسی موارد ذکر‌شده در این مقاله را قبل از خرید خودرو جدی بگیرید تا از متحمل شدن ضرر مالی و تجربه خرید بد پیشگیری کنید. به نظر شما در خرید خودرو دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم که در این مقاله به آن‌ها اشاره نکردیم؟ خوشحال می‌شویم تا نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا