پیشنهاد انتشار اوراق بهادار و ورود به بازار سرمایه

به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، در ابتدای این نشست که در محل صندوق بیمه حواد طبیعی ساختمان برگزار شد، دکتر ناصر یارمحمدیان، معاون مطالعات و ترویج فرهنگ بیمه با بیان اینکه از سال 1390 لایحه تاسیس بیمه حوادث همگانی تقدیم مجلس شد و این قانون در سال 1399 به تصویب رسید، گفت: افراد بسیاری در طول یک دهه برای تهیه و تصویب این قانون زحمت کشیدند و پیش از آن هم چندین سال تهیه پیش نویس این لایحه در مجموعه بیمه‌ای کشور و سپس در دولت طول کشید تا اینکه در نهایت در سال 99 قانون به تصویب رسید.
یارمحمدیان با اشاره به اینکه دراین قانون 4 آیین نامه پیش بینی شده که هر 4 آیین نامه تهیه و به تصویب هیات وزیران رسیده است، افزود: آیین نامه‌های داخلی نیز تهیه و توسط وزیر محترم اقتصاد ابلاغ شده است. کارهای سخت افزاری و تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی نیز فرایند سخت و پیچیده‌ای بود که در حال حاضر به پایان رسیده است.
به گفته وی سامانه پرداخت خسارت نیز آماده شده و اطلاعات مربوط به حوادث طبیعی اخیر، در استان هرمزگان، همچنین سیل سراسری و زلزله خوی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و لیست خسارت دیدگان از استانداری دریافت و کارهای مربوط به پیش از پرداخت انجام شده است.

دکتر سید محمدجواد میرطاهر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در صنعت بیمه گفت: یکی از ابزارهای تأمین مالی و انتقال ریسک در بیمه حوادث طبیعی، اوراق بیمه‌ای است که تاکنون در حوادث مختلف فاجعه‌آمیز از این اوراق استفاده شده است. استفاده از اوراق بیمه‌ای در حال حاضر در دنیا کاملا جا افتاده و شرکت‌های بیمه اتکایی و همچنین صندوق‌های بزرگی که در حوزه حوادث طبیعی فعال هستند، به عنوان بانی‌های این حوزه این اوراق را منتشر می‌کنند.
وی با بیان اینکه اوراق بیمه‌ای به دلیل پایین بودن ظرفیت بیمه‌های اتکایی تشکیل شده است تصریح کرد: با استفاده از اوراق بیمه‌ای می‌توان خارج از ترازنامه، ریسک بیمه‌گری را به بازار سرمایه منتقل کرد و وقتی این اوراق به فروش می‌رسند، پول حاصل پشتوانه‌ای برای پوشش ریسک‌های جدید خواهد شد.

میرطاهر با بیان اینکه اوراق بهادار بیمه‌ای در حوزه انتقال ریسک اوراقی هستند که در دنیا «کت باندها» و اوراق قرضه حوادث فاجعه آمیز نامیده می‌شوند، تصریح کرد: همچنین معاوضلات حوادث فاجعه‌آمیز که همان «کت سوآپ‌»‌ها هستند نیز در حوزه صندوق بسیار پرکاربردند. اوراق تضمین خسارت صنعت که مبتی بر صنعت طراحی شدند نیز از دیگر ابزارهای تامین مالی هستند. این اوراق اساسا جایی می‌تواند طراحی شود که شدت حادثه زیاد و تواتر آن پایین است. در حالیکه در حوزه بیمه‌های دیگر این قضیه برعکس است.
دکتر فرزان خامسیان، مدیر گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه ضمن تشریح ابزارهای تأمین مالی، نیز در ادامه این نشست گفت: آنچه که ابتدا وجود داشته اوراق بهادار با پشتوانه دارایی بوده سپس اوراق رهنی و در نهایت هم اوراق بیمه وارد کار شدند، گفت: ابزارهای مالی قابل طراحی شدن براساس نیازها هستند.
خامسیان با اشاره به اینکه اوراق بهادار بیمه‌ای قابلیت انتقال ریسک را دارند، افزود: اوراق بهادارسازی بیمه‌ای فرایند تبدیل کردن ریسک‌های بیمه‌ای یا دارایی‌های بیمه‌ای به واحدها و اوراق بهادار مالی قابل معامله در بازار مالی از طریق شرکت واسط است که در این فرایند میزان مشخصی از ریسک و عواید آن از بازار بیمه به بازار سرمایه انتقال داده می‌شود.

وی در ادامه ضمن تشریح انواع اوراق بهادار بیمه ای براساس کارکرد و هدف انتشار اظهار کرد: این اوراق شامل دو بخش تامین مالی شرکت‌های بیمه و انتقال ریسک از صنعت بیمه به بازار سرمایه هستند.

مدیر گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه ادامه داد: اولین کاری که صندوق می تواند انجام دهد این است که اگر به هر دلیل تامین مالی نیاز دارد، چون صندوق قرار است حوادث را در طی سال های آینده پوشش دهد، همه پول هایی که قرار است تا سالهای آینده بگیرد را در بازار سرمایه تنظیم کند. اگر قراردها 5 یا 10 ساله تنظیم شود قراردادها می‌توانند وارد بازار بورس و مبنایی برای اوراق اقساطی شوند. پیشنهادات بعدی مربوط به جایگزینی ذخایر و اوراق اتکایی برای صندوق است. یعنی کت باندهایی برای بورس تنظیم شود. یکی دیگر از پیشنهادات نیز برای تامین مالی اوراق تضمین است که می‌تواند مراحل بالایی خسارت یا ریسک را پوشش دهد.
خامسیان در ادامه پیشنهاد سازوکار سرمایه گذاری با صندوق بورسی، سازوکار محاسبه ریسک و نرخ گذاری دقیق حق بیمه، حمایت دولت برای پوشش ریسک اقشار کم درآمد، سازوکار افزایش قیمت سهام تا سررسید و سازوکار اتکایی توسط شرکتهای بیمه و استفاده از ابزارهای موجود (صندوق سرمایه گذاری مشترک به صورت ETF) را به عنوان راهکارها و ابزار تامین مالی مطرح کرد.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا