پشت صحنه انحلال موسسه نور چه خبر است؟

سرانجام حکم انحلال تدریجی موسسه اعتباری نور صادر شده و از صبح فردا، این موسسه اعتباری زیر نظر بانک ملی ایران فعالیت خواهد کرد و تابلوی بانک ملی بالای سر شعب این موسسه قرار می‌گیرد و همه کارکنان هم کارمند بانک ملی می‌شوند. داستان چیست و پشت صحنه این اتفاق در نظام پولی کشور چه می‌گذرد؟

بازخوانی گفته‌های معاون نظارت بانک مرکزی

فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به آغاز اجرای قوانین مربوط به اصلاح نظام بانکی تاکید کرد:‌ سپرده گذاران موسسه اعتباری سابق نور هیچ نگرانی درخصوص سپرده‌هایشان نداشته باشند و از روز شنبه سپرده مشتریان این موسسه در بانک ملی ایران خواهد بود. خلاصه گفته‌های او را بخوانید:

  • موسسه اعتباری سابق نور از روز شنبه در قالب بانک ملی فعالیت خواهد کرد. سپرده گذاران، سپرده ها، شعب و کارکنان تسهیلات و دارایی های این موسسه همگی از روز شنبه در ذیل مدیریت بانک ملی است.
  • ما دوره گذار سه ماهه ای را پیش بینی کردیم که طی این مدت، سپرده گذاران همه خدماتی که پیش از این نیز دریافت می کردند و حتی خدمات بیشتر را از طریق همان شعب که قبلاً متعلق به موسسه اعتباری نور بود، پیگیری خواهند کرد و پس از این دوره گذار سه ماهه، مشتریان موسسه اعتباری نور شماره حساب بانک ملی خواهند داشت. اما در دوره گذار نیز این مشتریان، از روز شنبه مشتری بانک ملی ایران به حساب می آیند. لذا شعب همان است و تنها تابلوی آن به بانک ملی ایران تغییر می کنند.
  • کارکنان موسسه اعتباری نور نیز از روز شنبه، کارکنان بانک ملی ایران هستند. لذا به هیچ عنوان جای نگرانی برای کارکنان و سپرده گذاران موسسه اعتباری نیست. آرامش و اطمینان خاطر کارکنان و مردم دغدغه ارکان نظام و به ویژه شخص رئیس کل بانک مرکزی است. این امر یک اقدام برد – برد است و کارکنان از روز شنبه به یک بانک معتبرتر منتقل می شوند و بانک ملی نیز کمبود منابع انسانی را در ارائه خدمات به مردم را به واسطه نیروهای موسسه اعتباری نور جبران می کند. چراکه این نیروها عموماً جوان و دارای تجربه کاری میانگین ۱۲ سال هستند.
  • مشتریان در صورتی که با مشکلی مواجه شدند، می توانند این موارد را از طریق سایت بانک مرکزی، بانک ملی ایران و نیز خود موسسه اعتباری سابق نور پیگیری کنند. خوشبختانه در این باره تمهیدات لازم اندیشیده شده است و مسیرهای ارتباطی در نظر گرفته شده است.

اطلاعیه بانک مرکزی درباره انحلال موسسه نور

بانک مرکزی هم اعلام کرد: در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور نسبت به انتقال سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام می‌کند.

  1. شعب و کارکنان شاغل در موسسه اعتباری نور همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و در چارچوب مصوبات کمیته اصلاح نظام بانکی به بانک ملی ایران منتقل می‌شوند.
  2. ارائه خدمات بانکی به تمامی مشتریان محترم اعم از سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان موسسه اعتباری یاد شده با مدیریت و راهبری بانک ملی ایران در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی و طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه می‌یابد و مشتریان می‌توانند خدمات مزبور را همانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده‌گذاری و تسهیلاتی دریافت کنند. علاوه بر آن در چارچوب مقررات این بانک از خدمات گسترده‌تری که توسط بانک مذکور در حال ارائه است بهره‌مند شوند.
  3. امور سهام موسسه اعتباری نور، پاسخگوی تمام سوالات و درخواستهای سهامداران محترم موسسه خواهد بود. مطالبات سهامداران محترم موسسه یاد شده در چارچوب مصوبات صدرالاشاره و پس از ایفای تعهدات موسسه مذکور به بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی و مراجع قانونی، محاسبه و پرداخت می‌شود.
  4. هیئت سرپرستی منصوب بانک مرکزی در موسسه اعتباری غیر بانکی نور مستقر هستند و تمام مراحل این برنامه توسط آنان و با نظارت کامل در حال انجام می‌باشد.
  5. بی تردید در کنار لطف و مرحمت الهی، اصحاب رسانه، کارشناسان، مدیران و صاحب نظران نظام بانکی در راستای تشریک مساعی برای دستیابی به اهداف مد نظر این تکلیف مهم، نقش انکارناپذیری داشته و مددکار مسئولان و عوامل این ماموریت هستند.

اطلاعیه مشترک بانک ملی و موسسه اعتباری نور

بانک ملی ایران و موسسه اعتباری نور درباره انتقال شعب، دارایی ها، سپرده‌ها و تسهیلات مشتریان به این بانک اطلاعیه مشترک صادر کردند. متن این اطلاعیه را بخوانید

این انتقال در راستای راهبرد و سیاست های بانک مرکزی در مسیر اصلاح نظام بانکی، ساماندهی بازار پول و صیانت از حقوق سپرده گذاران بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه)، شورای پول و اعتبار و کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی صورت گرفته و مشتریان و سپرده گذاران این موسسه از تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ می توانند با مراجعه به شعب سابق موسسه اعتباری نور (ذیل مدیریت بانک) از تمامی خدمات بانکی استفاده کنند.

این تصمیم در راستای اطمینان بخشی برای مشتریان، سپرده گذاران، کارکنان و سایر ذی نفعان موسسه اعتباری نور اتخاذ شده و یادآور می شود ارایه خدمات بانکی به تمامی مشتریان گرانقدر این موسسه اعم از سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان با مدیریت و راهبری بانک ملی ایران در چارچوب ضوابط و مقررات ادامه می یابد و مشتریان می توانند خدمات مزبور را طبق روال گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده گذاری و تسهیلاتی دریافت کنند.

همچنین مطالبات سهامداران موسسه یاد شده پس از ایفای تعهدات موسسه به بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی و مراجع قانونی، محاسبه و پرداخت می شود و امور سهام موسسه اعتباری نور نیز پاسخگوی سوالات و درخواست های سهامداران محترم موسسه خواهد بود.

شعب و کارکنان شاغل در موسسه اعتباری مذکور نیز همانند گذشته فعالیت خود را ادامه داده و در چارچوب مصوبات کمیته اصلاح نظام بانکی به بانک ملی ایران منتقل می شوند.

با توجه به نقش پیشروی بانک ملی ایران در نظام بانکی کشور طی ۹۵ سال گذشته و حضور موثر و تمام عیار این بانک در عرصه های اقتصادی، انتقال سپرده های موسسه نور به این بانک می تواند مراتب امتنان و اطمینان سپرده گذاران و مشتریان موسسه مذکور در جهت اداری حقوق قانونی آنها را به همراه داشته باشد.

لذا همراهی در اجرای موفق این فرآیند که گامی مهم در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی کشور است، مورد انتظار بوده و تقاضا می شود هموطنان گرانقدر اخبار و اطلاعات پیرامون این مهم را صرفا از طریق مراجع رسمی نظیر بانک مرکزی، بانک ملی ایران و موسسه اعتباری نور پیگیری کنند.

مشتریان گرانقدر می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد ارتباط مردمی به شماره های ۶۴۱۴۰ و ۴۲۹۳۱۰۱۰ تماس حاصل نمایند.

تمیزکردن ترازنامه نور از کانال بانک ملی

حسین صدقی؛ مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی می‌گوید: سپرده‌های موسسه نور به بانک ملی و در مقابل بخشی از دارایی‌های این موسسه به بانک ملی منتقل می‌شود؛ بنابراین در گام اول اجرای این طرح شخصیت حقوقی موسسه نور همچنان وجود دارد و ادغام یا انحلالی صورت نمی‌گیرد، بلکه فقط به منظور تمیزسازی ترازنامه این موسسه بخشی از دارایی‌ها در قبال سپرده‌ها منتقل می‌شود.

وی افزود: طبق مصوبات قانونی تا زمانی که موسسه نور به انتهای راه برسد وجود دارد و اقدامات قانونی در خصوص انحلال و تسویه موسسه طبق تکالیف قانونی که بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به عهده بانک مرکزی گذاشته شده تا آن زمان انجام می‌شود.

این مسئول درباره علت این انتقال بیان کرد: دلیل انتقال موسسه نور ذیل اصلاح نظام بانکی معنا پیدا می‌کند، این اصلاح جز وظایف بانک مرکزی است و از سال ۹۷ سران سه قوه این تکلیف را برای ساماند‌هی بازار پول و صیانت از حقوق سپرده گذاران پیگیری می‌کنند.

صدقی تاکید کرد: موسسه نور از انحلال نهاد‌های غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی متولد شد که ناترازی در این بازار به موسسه نور انتقال پیدا کرده و برای حل این ناترازی و برگرداندن سلامت به نظام بانکی طرح انتقال این موسسه به بانک ملی مطرح شده است.

مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: ناترازی به معنی ناتراز بودن دارایی و بدهی یک موسسه یا بانک است که به واسطه آن، ناترازی نقدینگی ایجاد می‌شود. ناترازی یعنی یک موسسه نمی‌تواند همانند یک بانک یا موسسه عادی جریان نقدی ایجاد کند و دارایی‌های مولد داشته باشد.

چرا بانک ملی انتخاب شد؟

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی درباره احتمال نگرانی برخی سپرده‌گذاران از این انتقال گفت: بانک ملی، بانکی دولتی، بزرگ و دارای پشتوانه است و سپرده گذاران موسسه نور هیچ نگرانی از به خطر افتادن سپرده‌های خود نداشته باشند و فقط دریافت خدمات بانکی از روز شنبه به جای موسسه نور، بانکی ملی خواهد بود و بانک ملی طبق مصوبات و شیوه نامه به تعهدات خود عمل خواهد کرد و پیش بینی می‌کنیم در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

صدقی با اشاره به ثبات و سلامت شبکه بانکی گفت: ادغام موسسه نور با بانک ملی یکی از پازل‌های سلامت بانکی است و سلامت بانک‌ها به نفع مردم و شبکه بانکی تمام می‌شود. هر نوع اصلاح و تغییرات ممکن است که هزینه داشته باشد و سیاست گذار و حاکمیت تلاش می‌کند تا این اصلاح‌ها با کمترین هزینه و استرس پیگیری شود. هر ادغام و انحلال و انتقالی هزینه‌های خاص خود را دارد به همین دلیل سراغ انتقال رفته ایم تا کمترین هزینه را انجام دهیم. وی اضافه کرد: موسسه نور دارایی‌های زیادی دارد که باید تکلیف آن مشخص شود. این موسسه هیئت سرپرستی دارد و این هیئت وظایف خود را پیگیری می‌کنند.

تکلیف سهامداران نور چه می‌شود؟

وی درباره ابهام در بورسی شدن موسسه نور اظهار کرد: موضوع پذیره‌نویسی موسسه نور برای حضور در بورس، در کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی تعیین و تکلیف شده است و حل فصل موضوع سهامداران توسط هیئت سرپرستی پیگیری می‌شود.

صدقی گفت: بانک ملی به عنوان بانکی است که در این موضوع مشارکت می‌کند. در این زمینه قطعا بانک ملی تخلف نخواهد کرد، ممکن است بانک ملی به علت بحث‌های عملیاتی و فنی به فرصتی نیاز داشته باشد و همین قسمت هم در شیوه نامه اجرایی و عملیاتی پیش بینی شده است.

این مسئول بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی با اشاره به مشکلات موسسه کاسپین یادآور شد: مجمع موسسه کاسپین توسط هیئت سرپرستی که منصوب بانک مرکزی هستند پیگیری می‌شود، مجمع موسسه کاسپین برگزار شده و در مرحله نهایی قرار دارد. مهمترین مسئله این موسسات به روز شدن مجامع و بررسی صورت‌های مالی است و آخرین مجمع آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شده است و در آینده مشخص خواهد شد که موسسه کاسپین منحل و یا ادغام می‌شود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی بسته‌ای را برای بانک‌های ناتراز در دست دارد و همان طور که رئیس کل بانک مرکزی اشاره کردند رویکرد غالب احیا و باز سازی این بانک‌ها است.

صدقی گفت: با این که ما بانک‌های ناتراز داریم و در آن شکی نیست، اما رویکرد اصلی بانک مرکزی اصلاح بانک‌ها است.

هزینه‌های نور بر دوش بانک ملی

ابوالفضل نجار زاده؛ مدیرعامل بانک ملی با اشاره به اینکه مشتریان موسسه نور با مراجعه به شعب سابق موسسه، همان خدمات را از بانک ملی دریافت خواهند کرد، افزود: تمامی سامانه‌های حاکمیتی از جمله ساتنا و پایا فعال هستند و مردم نیاز به مراجعه حضوری ندارند. پول مردم در حساب موسسه نور باقی می‌ماند تا شرایط انتقال پول به بانک ملی اتفاق بیفتد و این فرایند سه ماه طول می‌کشد. تا سه ماه آینده مردم شماره حساب ملی خود را خواهند گرفت و حتی می‌توانند پول‌های خود را به طور کامل از روز شنبه دریافت کنند.

وی ادامه داد: ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده از موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است و قرار شده دارایی‌های در اختیار موسسه نور به بانک ملی منتقل شود. تمامی تفاهمات بین مشتری و موسسه نور پایدار است و ما متعهد به ایفای تعهدات موسسه نور هستیم.

مدیرعامل بانک ملی مطرح کرد: کسی که کارت بانکی موسسه نور را دارد می‌تواند کار‌های خود مانند خرید را انجام دهد و امور موسسه نور با پشتوانه بانک ملی ادامه دارد و سود حساب‌ها هم هیچ تفاوتی نخواهد داشت. مردم در بانکداری مجازی هم از طبق روال از خدمات موسسه نور استفاده می‌کنند و تا سه ماه خدمات اینترنتی مشتریان از موسسه نور دریافت خواهد شد. نجارزاده اظهار داشت: براساس توافقات با بانک مرکزی و موسسه نور، از روز شنبه تابلوی بانک ملی به جای سردر شعب موسسه نور قرار خواهد گرفت.

او یادآور شد: تمامی تسهیلات به بانک ملی منتقل شده و پرداخت اقساط در موسسه نور و با هماهنگی بانک ملی انجام می‌شود.

همه کارکنان موسسه نور جذب می‌شوند

نجارزاده با اشاره به اینکه ۲۴۸ شعبه موسسه اعتباری نور به بانک ملی منتقل می‌شود، بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ نفر پرسنل و ۳۳ همت سپرده و حدود ۳ همت تسهیلات منتقل خواهد شد. پرسنل موسسه نور از این بعد پرسنل بانک ملی خواهند شد. همکاران ما باشرایط و ضوابط موسسه نور و کارکنان موسسه نور با شرایط و ضوابط بانک ملی آشنا شده‌اند.

وی ادامه داد: قرار براین شده تا ظرف یک الی دو هفته دستورالعمل جذب و استخدام کارکنان موسسه نور در هیئت مدیره بانک ملی نهایی شود. ما جلسات مشترکی را با همکارانمان در سازمان امور اداری استخدامی داشته‌ایم و به هیچ عنوان تعدیل نیرو صورت نخواهدگرفت. با توجه به تجربه و دانشی که همکاران ما در موسسه نور دارند، بسیاری از نیاز‌ها و کسری نیروی انسانی در بانک ملی با حضور این عزیزان مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل بانک ملی اظهار داشت: از امروز واحد ارتباط با مشتریانمان را فعال کرده ایم و به طور مشخص میز مختص موسسه نور تعبیه شده است و مشتریان محترم اگر سوالی در خصوص فرایند انتقال دارند، می‌توانند با شماره تماس ۶۴۱۴۰ تماس حاصل فرمایند. در موسسه اعتباری نور هم با شماره ۴۲۹۳۱۰۱۰ تماس برقرار نمایند.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا