همكاری مشترك پژوهشكده بیمه و شركت مشاوره مدیریت بدری

 با هدف ایجاد چارچوب همکاری بین طرفین به منظور ارتقای فعالیت‌های مرتبط با توسعه و گسترش دانش در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی بر اساس منافع متقابل و طی نشستی با حضور مدیران دو مجموعه، تفاهم نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و شرکت مشاوره مدیریت بدری امارات متحده عربی منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، این نشست روز دوشنبه 2 بهمن 1402 با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر حاتم مسکاوالا مدیر عامل شرکت مشاوره مدیریت بدری امارات متحده عربی، دکتر اجمل باتی و دکتر بوریوالا مدیران اجرایی این شرکت برگزار گردید.
دکتر عسگری ضمن معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز آموزش و پژوهش تخصصی در صنعت بیمه ایران، به معرفی گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه پرداخت.
وی هدف از این دیدار را بهره‌مندی از تجربیات شرکت مشاوره مدیریت بدری امارات متحده عربی در زمینه آموزش‌های عملی یا نظری در حوزه دانش بیم‌سنجی و تکافل عنوان کرد و افزود؛ با توجه به تاکید رئیس جمهور ایران بر توسعه ارتباطات با کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و ضرورت راه‌اندازی و تسریع در ارائه محصولات تکافلی در کشور و همچنین به سبب تاخیر حدود چهل ساله در اجرای برنامه تکافل نسبت به کشورهای هم‌جوار، این موضوع در اولویت اقدامات پژوهشکده بیمه قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به برگزاری همایش بیمه و توسعه 1402 و اختصاص محورهایی از این رویداد به موضوع تکافل، آمادگی پژوهشکده بیمه را برای همکاری با شرکت مشاوره مدیریت بدری در حوزه بیم‌سنجی، مدیریت ریسک، حاکمیت داده، استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی (IFRS) [4] و زنجیره بلوکی در تکافل اعلام کرد.
دکتر عسگری همچنین آمادگی پژوهشکده بیمه را برای اعزام مدیران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده به شرکت بدری، برگزاری نشست مشترک در سطح مدیران صنعت بیمه و تکافل دو کشور و برگزاری برنامه‌های آموزشی چهره به چهره یا برخط در آینده نزدیک در تهران یا دبی اعلام و تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه با برخورداری از متخصصین توانمند در حوزه تغییر اقلیم، زنجیره بلوکی، کلان داده و … آماده همکاری با شرکت بدری در حوزه‌های مختلف بیمه رایج خواهد بود.
رئیس پژوهشکده بیه با اشاره به بهبود روابط، وجوه اشتراک و اهداف یکسان میان دو کشور ایران و امارات به عنوان برادران مسلمان، از دریافت مجوز عرضه پنجره تکافل توسط ده شرکت بیمه ایرانی خبر داد و خاطرنشان کرد؛ گام دوم پژوهشکده بیمه، تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران در قالب سرمایه‌گذاری مشترک ایران و کشورهای همسایه نظیر امارات تا پایان سال 1402 خواهد بود.
دکتر عسگری با تشریح الگوهای مورد استفاده در ارائه تکافل در ایران یادآور شد، امام خمینی (ره) در زمان تبعید در ترکیه در کتاب تحریر تحریرالوسیله، قراردادهای جدیدی را با ماهیت تکافل و تحت عنوان تضامن مطرح کرد و در حال حاضر نیز پژوهشی پیرامون دیدگاه‌های امام خمینی در خصوص تکافل در جریان است که نتایج آن در ماه‌های آتی منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به رشد چشمگیر تکافل در مقابل بیمه رایج در دنیا افزود؛ در آینده نزدیک و با همت بیمه مرکزی ایران اولین شرکت تخصصی تکافل در منطقه آزاد قشم راه اندازی خواهد شد. وی در ادامه به تشریح ارتباطات بین‌المللی پژوهشکده بیمه به ویژه با کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی پرداخت و افزود، سال گذشته و پس از 15 سال دوری از فضای بین‌المللی به سبب تحریم‌های گسترده، اولین دوره آموزشی در حوزه استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی (IFRS17) با همکاری مرکز آموزشی لجند در دبی برگزار شد که در آن تعدادی از اعضای هیات علمی پژوهشکده و مدیران صنعت بیمه ایران حضور یافتند. اکنون پژوهشکده بیمه با کشورهای مالزی، اندونزی، امارات، ترکیه و پاکستان ارتباطات علمی مناسبی برقرار نموده است که حضور فعالان حوزه بیمه و تکافل این کشورها در همایش بیمه و توسعه سال جاری و برگزاری رویدادهای علمی و آموزشی مختلف در تهران و سایر کشورها تنها بخشی از دستاوردهای این تعاملات بوده است.
دکتر عسگری با اشاره به واگذاری وظیفه تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه به پژوهشکده از عزم جدی این مرکز برای ارائه آموزش‌های تخصصی در سطح صنعت بیمه خبر داد و اظهار داشت، پژوهشکده بیمه طی ۹ ماه ابتدایی سال 1402 بیش از ۷۵ کارگاه آموزشی حضوری و برخط در حوزه بیمه و تکافل با حضور اساتید داخلی و بین‌المللی برگزار کرده است و با توجه به لزوم از سرگیری ارتباطات بین المللی پس از تحریم‌های طولانی، نیازمند استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی هستیم.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و حرفه‌ای بیمه، مالی اسلامی و تکافل مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات و پاکستان خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه پیش از این تفاهم‌نامه همکاری با آکادمی جهانی شغلی کینگز دبی منعقد نموده است که همکاری دو مجموعه در قالب مفاد آن ادامه دارد و امیدواریم که انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت مشاوره مدیریت بدری نیز منشا همکاری‌های سازنده و ارتقاء جایگاه صنعت بیمه و تکافل دو کشور باشد.
در این نشست دکتر حاتم مسکاوالا مدیر عامل شرکت مشاوره مدیریت بدری امارات متحده عربی با خوشامدگویی به هیات اعزامی پژوهشکده بیمه و ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه و آغاز همکاری دو مجموعه، به بیان نکاتی در خصوص فعالیت‌های این شرکت در حوزه بیمه و تکافل پرداخت.
وی صنعت تکافل امارات را مشابه قطر و پیرو استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی مؤسسات مالی اسلامی(AAOIFI)  [5] عنوان کرد و افزود؛ یکی از زمینه‌های مهم فعالیت شرکت بدری، در حوزه تکافل وIFRS17  است و این شرکت تا کنون دوره‌های آموزشی متعددی را در کشورهای عربستان، امارات و پاکستان برگزار نموده است. در این راستا شرکت بدری آمادگی دارد تا دوره‌های آموزشی مشابه را در کشور ایران نیز برگزار نماید.
در ادامه دکتر اجمل باتی مدیر اجرایی شرکت مشاوره مدیریت بدری امارات متحده عربی با استقبال از هیات ایرانی آمادگی این شرکت را برای گسترش همکاری با پژوهشکده بیمه در حوزه بیمه و تکافل و برگزاری رویدادهای علمی و آموزشی اعلام کرد.
وی تصریح کرد؛ عملکرد تکافل در خاورمیانه نه در عربستان ولی در مالزی، امارات و غیره، مبتنی بر برخی الگوهاست. درباره غرر و میسر، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد اما نگاه به ربا در کشورهای مختلف یکسان است. وی با اشاره به استفاده از الگوهای مضاربه و وکاله در امارات و بیان نکات شایان توجه در خصوص شیوه به کار گیری الگوهای ارائه تکافل در ایران، به تشریح مزایای هر یک از این الگوها، شیوه‌های تسهیم مازاد در تکافل، صندوق‌ها، حق مشارکت، کارمزد، پوشش ریسک پرداخت سود به سهامداران و جبران کسری‌های احتمالی در آن‌ها پرداخت.
دکتر اجمل باتی همچنین اعلام کرد، شرکت مشاوره مدیریت بدری در حال بررسی برای راه اندازی شرکت تخصصی تکافل در انگلستان است و کلیه مراحل و اقدامات عملیاتی و فنی آن را به انجام خواهد رساند و این آمادگی وجود دارد تا حمایت مشابهی را از پژوهشکده بیمه برای تاسیس اولین شرکت تکافل در ایران به عمل آورد.
پس از آن، دکتر بوریوالا  [6]مدیر اجرایی شرکت بدری نیز با ابراز خشنودی از آغاز همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه، بر لزوم مقایسه و تطبیق استانداردهای مورد استفاده در صنعت بیمه ایران با استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی مؤسسات مالی اسلامی و اثرات آن تاکید کرد. وی همچنین اعلام کرد شرکت بدری امارات دوره‌های آموزشی مدیریت ریسک، بیم سنجی و IFRS17 را برگزار می‌نماید و آمادگی دارد تا دانش و تجربیات خود را در این خصوص در اختیار پژوهشکده بیمه قرار دهد. همچنین آمادگی لازم برای برگزاری برخی وبینار‌ها و رویدادهای چهره به چهره نیز وجود دارد.
در بخش پایانی این نشست دکتر عسگری با قدردانی از میزبانی شرکت بدری، از اعزام مدیران صنعت بیمه ایران به این مرکز در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به تاکید رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بر تاسیس شرکت تخصصی تکافل در کشور تصریح کرد، اکنون با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با شرکت مشاور مدیریت بدری، شرایط لازم برای تحقق این هدف مهم فراهم گردیده است.
در پایان این دیدار، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو مجموعه برگزار گردید. به موجب این تفاهم‌نامه، پژوهشکده بیمه و شرکت مشاوره مدیریت بدری در سازماندهی مشترک برنامه‌های یادگیری و آموزش‌های کوتاه‌مدت، برگزاری کارگاه، همایش، وبینار و رویدادهای مشابه؛ پژوهش مشترک و نشر در صنعت خدمات مالی اسلامی؛ ارائه مشاوره و برنامه‌های مشورتی در حوزه‌های مورد نظر طرفین به منظور پیشبرد دانش و افزایش استعدادها در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی همکاری خواهند داشت.

20240122_095948.jpg

20240122_104014.jpg

20240122_104229.jpg

20240122_104313_6384220562418684800.jpg

20240122_104321.jpg

20240122_110525.jpg


نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا