نمره قبولی بانک کشاورزی در آزمون اشتغال

بانک کشاورزی در آزمون اشتغال‌آفرینی نمره قبولی گرفت با با جذب 100 درصدی اعتبار تبصره 18 قانون بودجه سال آینده جهت تامین مالی طرح‌های اشتغالزایی دولت و مجلس سرآمد شد. این موفقیت در شرایطی رقم می‌خورد که حفظ اشتغال و سطح تولید در بخش تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور، یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است.

به گزارش دنیای بانک، این موفقیت بانک تخصصی و توسعه‌ای کشاوری با همکاری و قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی رقم خورده و بر اساس تبصره 18 قانون بودجه سال جاری با هدف رشد و پیشرفت استان‌های کشور از طریق ارتقای بهره‌وری و توسعه، اعتبارات ویژه‌ای جهت سرمایه‌گذاری‌ها، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام و ظرفیت‌های خالی بنگاههای تولیدی بر پایه آمایش سرزمین و همچنین حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و پیشران و بسط و عدالت سرزمینی پیش‌بینی شده است.

حتی این بانک برای پاسخ به تقاضاها و افراد مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی 68 درصد از کل تسهیلات را برای اشتغال‌زایی اختصاص داده و 7 هزار میلیارد ریال بیش از تعهدش اعتبار پرداخت کرده است. اقدامی که حتی تحسین رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس را به همراه داشت و او قدردانی از بانک کشاورزی برای تحقق 100 درصد تعهدات و تکالیف خود در حوزه کشاورزی، اظهار امیدواری کرد سایر بانک ها در شبکه بانکی کشور نیز به تکالیف و تعهدات خود در زمینه تأمین مالی بخش کشاورزی عمل کنند.

قانون بودجه تاکید دارد که منابع تبصره 18 از طریق سپرده‌گذاری در بانکها با اولویت بانکهای توسعه‌ای و تخصصی و البته صندوق کارآفرینی امید به منظور سرمایه‌گذاری برای تولید اشتغال و کارآفرینی و تکمیل طرحهای نیمه تمام و ظرفیت‌های خالی بنگاهها با تأکید بر فعالیت‌ها و زنجیره تولید و تأمین کالاهای اساسی و راهبردی با سازوکار تسهیلات تلفیقی و ترکیبی با منابع بانکی و با نرخ ترجیحی تخصیص‌یافته و تلفیق منابع در اختیار و مجاز دستگاه اجرائی مرتبط قرار می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: دولت از مسیر وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر 43 هزار و 313 میلیارد ریال نزد بانک کشاورزی سپرده‌گذاری کرده و این بانک هم 2 برابر آورده دولت به میزان 86 هزار و 625 میلیارد دلار از منابع داخلی خود را برای ایجاد اشتغال تزریق کرده که به این ترتیب بالغ بر 129 هزار و 938 میلیارد ریال اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

تا پایان آبان امسال بانک کشاورزی تسهیلات پیش‌بینی شده در قالب تبصره 18 را به 6 هزار و 685 نفر از معرفی‌شدگان وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کرد و حتی این بانک با هدف جذب بهتر و هدفمند اعتبارات دولت در قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی 7 هزار میلیارد ریال اعتبار بیشتر از تعهد خود پیش‌بینی و تزریق کرده است. نتیجه اینکه کشاورزان، دامدان و صاحبان صنایع مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی از بانک خودشان بالغ بر 136 هزار و 938 میلیارد ریال تسیهلات گرفته‌اند. تسهیلات ارزان با نرخ 10 تا 14 درصدی و بازپرداخت یک تا 7 سال که نشان می‌دهد بانک کشاورزی در اجرای قانون هم متمایز ظاهر شده است.

تحسین مجلس از کارنامه بانک کشاورزی

قانون‌گرایی بانک کشاورزی در ایجاد اشتغال و حمایت از امنیت غذایی کشور باعث شد تا محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی اعلام کند: تمامی بانک‌ها به غیر از بانک کشاورزی تعهد و تکلیف قانونی دارند تا حداقل ۱۵ درصد از منابع در اختیار خود را در زمینه کشاورزی اختصاص دهند که متأسفانه بر اساس گزارش‌های دریافتی اخیر برخی از بانک‌ها به تکالیف قانونی خود عمل نکرده‌اند که به دستگاه قضایی جهت پاسخگویی به این ترک فعل معرفی شده‌اند.

او در همایش با روسای شعب بانک کشاورزی استان فارس که با حضور فرخ‌نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی کشور برگزار شد با اشاره به هم‌افزایی و همراهی خوبی که در سطح استان در بخش کشاورزی شکل گرفته است،  گفت: امنیت غذایی یکی از مسائل جدی دنیاست و امروزه نگاه دولت‌ها و نگاه کشورها به بخش کشاورزی معطوف شده است و در راستای تحقق اهداف بخش کشاورزی و دامپروری باید فضاسازی کنیم که موضوعات مربوط به تامین مالی پروژه‌ها یکی از بخش‌های اولویت‌دار و مهم این فرآیند محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی به عنوان محرک توسعه در کشور معرفی می‌شود، ادامه داد: جذب سرمایه مالی و تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌ها بایستی در یک فرآیند مناسب برای متقاضیان فراهم بشود تا با تحقق آن امکان توسعه هدفمند در تولید و توسعه فعالیت‌های مرتبط نیز ایجاد شود. این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد: به دلیل رعایت نکردن پاره‌ای از مباحث و مسائل در بخش کشاورزی هزینه‌های سنگینی هم بر حوزه بیمه‌ای و هم بر حوزه بهداشت و درمان و وزارت بهداشت تحمیل می شودکه همه این‌ها ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست در بحث مربوط به تولید غذای سالم و با کیفیت است.

عسکری با بیان اینکه در بخش کشاورزی تقریباً ۴ میلیون بهره‌بردار داریم که بزرگترین بخش خصوصی کشور به شمار می‌رود، افزود: بخش کشاورزی بیش از سه برابر صنعت بازدهی دارد که می توان با حداقل امکانات فضای لازم جهت ایجاداشتغال و تولید را ایجاد کرد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا