نسخه اسکندری بانک آینده را نجات می‌دهد؟

آینده بانک آینده به عنوان ناترازترین بانک ایران در ابهام قرار دارد و باید دید که نسخه بهمن اسکندری و دیگر اعضای هیات مدیره برای نجات این بانک چیست و آیا آنها موفق خواهند شد تا بانک را از خطر انحلال احتمالی نجات دهند یا اینکه اتفاق دیگری در انتظارشان خواهد بود؟

به گزارش دنیای بانک، معمای مطالبات بانک آینده از بدهکاران کلان و اشخاص وابسته‌اش همچنان پیچیده است به گونه‌ای که باعث شده تا نسبت تسهیلات غیرجاری بانک در 2 سال 1399 و 1400 به محدوده 50 درصد رسیده و هنوز گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده این بانک در سال 1401 منتشر نشده تا مشخص شود که این نسبت و شاخص کیفیت اعتباری بانک چه وضعیتی دارد؟

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، نسبت تسهیلات غیرجاری بانک ( NPL) طی سال‌های اخیر روند متفاوتی را تجربه کرده به گونه‌ای که این نسبت در فاصله سال‌های 1394 تا 1398 در محدوده 2.2 درصد تا 5.5 درصد نوسان داشت تا اینکه در سال 1399 فاش شد که نسبت واقعی تسهیلات غیرجاری بانک یادشده به 52.1 درصد و در سال 1400 به 42.9 درصد رسیده است.

البته این بانک در صورت‌های مالی 1401 حسابرسی نشده، این نسبت را 7.8 درصد اعلام کرده که بعید است این تغییر محسوس را حسابرسان بانک آینده قبول کنند.

بهمن اسکندری که به تازگی سکان هدایت بانک آینده را در دست گرفته، ماموریت دشواری دارد تا این بانک را از خطر انحلال احتمالی دور سازد چه اینکه بانک یادشده در 9 ماهه نخست امسال بالغ بر 770 هزار و 163 میلیارد و 303 میلیون ریال زیان ساخته که نسبت به 9 ماهه نخست سال گذشته 47 درصد رشد زیان را ثبت کرده است.

بانک آینده با سرمایه ثبت شده 16 هزار میلیارد ریالی در پایان آذرماه امسال زیان انباشته 2845 هزار و 498 میلیارد و 434 میلیون ریالی را ثبت کرده است. زیان خاص هر سهم بانک آینده در 9 ماهه نخست امسال 48 هزار و 135 ریال برآورد شده است.

اسکندری به تازگی در واکنش به انتشار یک فایل در فضای مجازی مبنی بر برنامه پیشنهادی اصلاح، بهبود و تحول بانک آینده گفته است که آنچه منتشر شده یک طرح اولیه پیشنهادی این بانک بوده که به صورت محرمانه برای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ارسال شده و که پس از اعمال نکته نظرات بانک مرکزی و نهایی شدن آن در سامانه کدال افشا خواهد شد و به این ترتیب هیات مدیره بانک هیچ نقشی در افشا و انتشار این برنامه در فضای مجازی ندارد.

حال باید دید با توجه به هشدار اخیر محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به 8 بانک ناتراز، آیا برنامه پیشنهادی هیات مدیره بانک آینده مورد پذیرش بانک مرکزی قرار می‌گیرد یا نه؟

بهمن اسکندری کیست؟

آذرماه امسال بود که پس از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده بانک آینده و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره، بهمن اسکندری که پس از مدتی کوتاه مدیرعاملی بانک دی، از این مسئولیت کنار رفت و مدیرعاملی بانک آینده را بر عهده گرفت. او دانش‌آموخته دکترای مدیریت کارآفرینی است و عضو هیأت ‌مدیره و نائب ‌رئیس هیأت‌مدیره بانک ملت، معاون اعتباری مدیرعامل، معاون اجرایی ناظر بر شعب استان‌های کشو، مدیر امور ناظر بر نواحی، مدیر امور اعتباری، مدیرکل اعتبارات بانک ملت، عضو هیأت‌ مدیره شعب بانک ملت در ترکیه، ریاست کمیته‌های حاکمیت شرکتی بانک ملت، عضو هیأت عامل و معاون مدیرعامل در بانکداری شرکتی و تجاری بانک ملت از جمله سوابق شغلی و حرفه‌ای او به شمار می‌رود. اسکندری علاوه بر دارا بودن سوابق حرفه‌ای متعدد مدیریتی در کمیته‌ها و شرکت‌های مختلف، تألیف کتاب‌ها و نگارش مقاله‌های مختلف، به امر تدریس در حوزه بانکداری و مدیریت کسب و کار نیز اشتغال داشته است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا