مذاکره پژوهشكده بیمه با شركت تكافل سلامه دبی

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز دوشنبه 2 بهمن 1402 با والتر جوب مدیرعامل شرکت تکافل سلامه دبی دیدار و در خصوص آغاز همکاری‌های مشترک در حوزه بیمه رایج و تکافل گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با استقبال صمیمانه مدیرعامل شرکت تکافل سلامه  آغاز گردید، دکتر عسگری در بخش ابتدایی این دیدار به معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز تحقیق و  توسعه بیمه و تکافل در ایران پرداخت.
دکتر عسگری هدف از برنامه‌ریزی و انجام این دیدار را همکاری مشترک در زمینه پیاده‌سازی نظام تکافل در ایران عنوان کرد و با اشاره به واگذاری وظیفه تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه ایران به پژوهشکده بیمه افزود با وجود سابقه 40 ساله بانکداری اسلامی در ایران، ورود به عرصه تکافل تا کنون در ایران اجرایی نشده است. بر این اساس پژوهشکده بیمه طی یک سال گذشته با تاکید و حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بیمه مرکزی ج.ا.ایران، آغاز ارائه محصولات تکافلی در گام اول و تاسیس شرکت تخصصی تکافل در گام دوم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون ۱۰ شرکت بیمه موفق به دریافت مجوز فروش محصولات تکافل به صورت پنجره تکافل در ایران گشته‌اند.
رئیس پژوهشکده با اشاره به بهبود تعاملات دو کشور ایران و امارات و تجربه طولانی امارات در ارائه تکافل، خواستار برگزاری نشست مشترک میان مدیران ارشد شرکت تکافل سلامه و مدیران عامل ده شرکت بیمه ایرانی دارای مجوز فروش تکافل، در تهران یا دبی شد.
وی همچنین با اشاره به تاسیس کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و راه اندازی شورای فقهی صنعت بیمه در یک سال اخیر، زمینه تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل با سرمایه‌گذاری مشترک صنعت بیمه ایران و شرکت تکافل سلامه دبی را مهیا دانست و تصریح کرد، قانون تکافل نیز در آینده نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه تجارب شرکت تکافل سلامه در الجزایر و مصر را برای صنعت بیمه ایران ارزشمند توصیف کرد و افزود، پژوهشکده بیمه خواستار ارتباط عملیاتی با شرکت‌های فعال در حوزه تکافل دنیا می‌باشد و از تاسیس شعب این شرکت‌ها در ایران استقبال می‌نماید. همچنین، برخی از این شرکت‌ها در کشورهای عمان، افغانستان، تاجیکستان، لبنان و غیره دارای شعبه هستند که افزایش تعاملات با آن‌ها منجر به گسترش بازار طرفین خواهد شد.
دکتر عسگری برگزاری رویدادهای مشترک مانند همایش، نشست‌های تخصصی، کارگاه آموزشی، وبینار و … را از دیگر زمینه‌های همکاری دو مجموعه برشمرد و با اشاره به وجود اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه با تخصص‌های گوناگون در حوزه‌های اقتصاد، آمار، ریاضیات و غیره، آمادگی این مجموعه را برای همکاری با شرکت تکافل سلامه دبی در زمینه بیمه‌های رایج اعلام کرد و خواستار برگزاری دوره‌های تخصصی تکافل در سطح مدیران و اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه توسط شرکت تکافل سلامه شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در تشریح سابقه تکافل افزود، در سال 1963 و 40 سال قبل از این که تکافل برای اولین بار در کشورهایی نظیر امارات و سودان راه‌اندازی شود، امام خمینی(ره) در کتاب تحریر الوسیله، به تکافل در قالب تضامن اشاره نموده است. از آن‌جا که بیمه‌های رایج در ایران کاملا منطبق با موازین شرعی هستند و به سبب مزایای قابل توجه تکافل در مقایسه با بیمه‌های رایج، پیاده‌سازی نظام تکافل در ایران در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است.
دکتر عسگری با اشاره به برگزاری همایش بیمه و توسعه 1402 با محوریت تکافل و با حضور اساتید برجسته و صاحبنظران حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و انگلستان تصریح کرد؛ استقبال بی‌نظیر صنعت بیمه ایران از این رویداد و ارسال بیش از 500 مقاله علمی به دبیرخانه همایش با سهم 50درصدی مقالات مرتبط با موضوع تکافل نشان دهنده آن است که فعالان صنعت بیمه ایران آشنایی لازم را با موضوع تکافل کسب نموده‌اند. همچنین شرکت‌های بیمه ایرانی عرضه‌کننده تکافل آمادگی دارند تا به واسطه سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه در حوزه تکافل، فعالیت خود را توسعه بخشند.
رئیس پژوهشکده بیمه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان صنعت بیمه ایران و شرکت تکافل العقیله سوریه را اولین ارتباط بین‌المللی صنعت بیمه ایران پس از ۱۵ سال تحریم عنوان کرد و افزود به سبب استمرار تحریم‌های گسترده، تعامل با اروپا و انگلستان و شرکت‌های بیمه اتکایی مانند مونیخ ری، سوئیس‌ری و غیره مقدور نمی‌باشد و به همین دلیل همکاری در حوزه بیمه اتکائی و تکافل اتکائی با شرکت تکافل سلامه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در امارت متحده عربی، از دیگر زمینه‌های همکاری طرفین خواهد بود.
در ادامه این نشست، والتر جوب مدیرعامل شرکت تکافل سلامه دبی با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای هماهنگی این نشست، به تشریح همکاری‌های خود با شرکت بزرگ جهانی بیمه زوریخ در سمت مدیرعامل این شرکت در خاورمیانه و تجارب حرفه‌ای خود در آسیا، آمریکا و اروپا و آغاز همکاری با شرکت تکافل سلامه دبی پرداخت.
مدیرعامل شرکت تکافل سلامه دبی در ادامه خاطرنشان کرد؛ شرکت سلامه از سال ۱۹۷۹فعالیت خود را به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در امارات آغاز کرده است و در این بازه 45ساله علاوه بر فروش محصولات تکافل عمومی مانند خودرو، بیمه بازرگانی، سلامت و تکافل خانواده، فعالیت‌هایی نیز در حوزه تکافل اتکایی داشته است. وی همچنین افزود کشور مالزی پیشرفت و دستاوردهای زیادی در حوزه تکافل داشته است و به همین سبب شورای فقهی تکافل سلامه از صاحبنظران کشور مالزی تشکیل شده است.
والتر جوب پس از تشریح دیدگاه‌های شرکت تکافل سلامه نسبت به توسعه تعاملات و تجارت خارجی به ویژه در بخش تکافل خانواده به عنوان بزرگ‌ترین و قوی‌ترین شرکت تکافل در امارات، به تبیین خط‌مشی و چشم‌انداز این شرکت پرداخت و تصریح کرد؛ هدف ما عرضه محصولات و خدماتی است که کلیه آحاد جامعه توان خرید آن را داشته باشند. همچنین جمعیت بالایی از مردم هند، پاکستان و بنگلادش در امارات ساکن هستند و نیازمند آن هستیم که محصولات متناسب با نیاز و ترجیحات این ملیت‌ها را نیز تامین نماییم. این در حالی است که تکافل اتکایی شرکت تکافل سلامه توسط شرکت‌های بیمه رایج نظیر سوئیس‌ری و مونیخ‌ری پوشش داده شده است.
وی در پایان با ابراز خرسندی از آغاز تعاملات مشترک با پژوهشکده بیمه، آمادگی شرکت تکافل سلامه را برای همکاری با پژوهشکده بیمه به ویژه در حوزه عملیاتی‌سازی تکافل و ارائه خدمات آموزشی مرتبط با آن  اعلام و ابراز امیدواری کرد با همکاری پژوهشکده بیمه و صنعت بیمه ایران، در آینده نزدیک شاهد تاسیس شرکت‌های تخصصی تکافل اتکائی با توان و ظرفیت فراتر از شرکت‌های کنونی بیمه‌های اتکایی باشیم.

20240123_114937.jpg

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا