مجازات سنگین در انتظار بانک سرمایه

بانک مرکزی رسما نسبت به خطر ورشکستگی بانک سرمایه هشدار داد و اعلام کرد: اگر هیات مدیره و صاحبان سهام این بانک نسبت به افزایش شاخص نسبت کفایت سرمایه اقدام نکنند، این بانک مشمول مجازات‌ و محدودیت‌های ویژه‌ای خواهد شد و باید این بانک برنامه‌ای روشن برای رفع ناترازی مزمن ارائه دهد.

به گزارش دنیای بانک، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، بانک سرمایه در بهار امسال بالغ بر 23 هزار و 552 میلیارد و 642 میلیون ریال زیان تولید کرده و به ازای هر سهم 5888 ریال زیان را ثبت کرده در حالی که سرمایه ثبت شده این بانک هم اکنون 4 هزار میلیارد ریال است.

با این حساب زیان انباشته بانک سرمایه در حال حاضر به 508 هزار و 502 میلیارد و 377 میلیون ریال رسیده که بعید است با افزایش سرمایه بتواند از این ناترازی شدید نجات یابد.

  • مجوز بانک مرکزی چه می‌گوید؟

بر اساس مجوز صادر شده از سوی بانک مرکزی، نهاد ناظر بازار پولی و بانکی در نامه‌ای رسمی خطاب به فرج‌الله قدمی، مدیرعامل بانک سرمایه اعلام کرده که بر اساس بند 12 گزارش حسابرس و بازرس قانونی، ناترازی مزمن در این بانک وجود داشته و به دلیل وجود زیان انباشته، این بانک مشمول ماده 141 قانون تجارت است.

بانک مرکزی می‌گوید: افزایش سرمایه بانک جهت بهبود نسبت کفایت سرمایه ضرورت دارد و بر اساس فصل 8 دستور‌العمل سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری، در صورت عدم تحقق افزایش سرمایه لازم، بانک سرمایه مشمول مجازات‌ها و محدودیت‌های قانون خواهد شد و باید نسبت به تسریع وصول مطالبات و کاهش نسبت مطالبات غیرجاری زودتر اقدام شود.

بر این اساس سهامداران بانک سرمایه باید حواسشان به ناکارآمدی کنترل‌های داخلی این بانک، عدم رعایت الزامات مدیریت نقدینگی و ضوابط ناظر بر حاکمیت شرکتی باشند و هیات مدیره را موظف کنند تا یک نظام کنترل داخلی کارآمد و حاکمیت شرکتی موثر اقدام کند.

  • پاسخ قدمی به فرابورس

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا