فرزین با وعده تثبیت نرخ ارز آمد

سرانجام علی صالح آبادی، 2 ماه پس از استعفایش از مسئولیت ریاست بانک مرکزی کنار رفت و دولت محمد رضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی را به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی منصوب کرد. پیش از این هم محمود بهمنی، ولی اله سیف و عبدالناصر همتی از بانک ملی راهی بانک مرکزی شده بودند و سوال اینجاست که پشت صحنه این تغییر در یکی از اضلاع سیاست‌گذاری کلان اقتصادی چیست؟ فرزین ساعتی پس از انتصاب‌اش راهی صدا و سیما شد تا توافق صورت گرفته در دولت را اعلام کند و او گفت: بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی برای ثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت می‌شود.

عصر روز پنجشنبه 8 دی 1401 از پاستور خبر رسید که هیئت دولت با پذیرش استعفای علی صالح آبادی، به محمدرضا فرزین به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد.به گزارش دنیای بانک، علی صالح‌آبادی 2 ماه پیش استعفای خود را از ادامه مسئولیت به رئیس جمهور اعلام کرده بود و سرانجام این اتفاق افتاد و پیش‌بینی‌ها مبنی بر انتصاب محمد رضا فرزین محقق شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه امروز هیئت دولت به ریاست آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، «دکتر محمدرضا فرزین» به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی از هیئت وزیران رأی اعتماد گرفت. در این جلسه، آیت الله رئیسی با تأکید بر سیاست دولت مبنی بر مدیریت نرخ ارز به رئیس کل جدید بانک مرکزی توصیه کرد از همفکری و مشورت همه افراد صاحب‌نظر استفاده کند.
رئیسی با اشاره به ضرورت هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک ها تأکید کرد. رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های همه جانبه دشمن برای ایجاد بی ثباتی در کشور خاطرنشان کرد: سیاست‌های هماهنگ و اقدامات منسجم دولت با همراهی همه دستگاه ها، کمک نخبگان اقتصادی و همراهی مردم فهیم کشورمان همچون گذشته به ناکامی توطئه های دشمنان منجر خواهد شد.
در این جلسه از تلاش های دکتر علی صالح آبادی در دوره تصدی ریاست کل بانک مرکزی تقدیر و با استعفای وی موافقت شد. گفتنی است، در کارنامه علمی محمدرضا فرزین که دکتری اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه دانشیاری است، مقالات و سوابق  پر شماری به چشم می‌خورد اما آنچه به نظر می‌رسد آنچه دولت را برای انتخاب او در این مقطع مجاب کرده است، مسئولیت‌های متعدد وی در حوزه پولی و بانکی است.
فرزین از سال گذشته مدیرعامل بانک ملی است و پیش از آن نیز از سال ۱۳۹۲ رئیس هیئت مدیره بانک کارآفرین و در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مدیرعامل آن بانک بود. عضو حقیقی شورای پول و اعتبار به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور، عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی، دبیر کارگروه طرح تحول نظام بانکی و دبیر کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی از دیگر سوابق فرزین در حوزه پولی و بانکی در سال های گذشته است.
ریاست هیئت عامل صندوق توسعه ملی، معاونت اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی و دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت دهم به‌عنوان یک پروژه بزرگ و ملی نیز مسئولیت‌های دیگر فرزین بوده است. سخنگوی دولت ۱۳ آذر از انجام تغییرات مدیریتی در سطوح ملی و استانی خبر داده بود که پس از تغییر وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و ۳ تن از استانداران، امروز رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز از هیئت دولت رأی اعتماد گرفت.

نرخ ارز را تثبیت خواهیم کرد

رئیس کل جدید بانک مرکزی ساعتی پس از انتصاب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی برای ثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت می‌شود. او در گفتگو با بخش خبری ۲۱ سیما با بیان اینکه منابع ارزی کشور بسیار مطمئن است گفت:بانک مرکزی تمامی نیاز ارزی کشور برای تامین کالاهای اساسی ، مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات را در بازار نیما با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین می کند.

وی تاکید کرد:  رویکرد جدید سیاست ارزی بانک مرکزی مبتنی بر سیاست تثبیتی است و لذا  ارز را تثبیت خواهیم کرد و این دغدغه فعالان اقتصادی را بر طرف خواهیم کرد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت:  انچه که در شرایط ملتهب بازار ارز حائز اهمیت است اعتماد مردم است ، مردم باید به من به عنوان رئیس کل بانک مرکزی و سیاستگذار اقتصادی اعتماد کنند و حتما تلاش خواهیم کرد که پاسخ این اعتماد را بدهیم و ثبات را به بازار برگردانیم.
دکتر فرزین با بیان اینکه نارسایی هایی در سیاست ها وجود داشته است خاطرنشان کرد: دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد و  برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم. وی افزود: مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و نرخ ارز است و انچه که در این مسیر بسیار مهم است هماهنگی تمامی ارکان حاکمیتی مبتنی بر برنامه مشخص اقتصادی دولت و همکاری تمامی مدیران  و وزرای اقتصادی است و حتما این کار انجام خواهد شد.
وی در تشریح سیاست جدید ارزی بانک مرکزی گفت: علاوه بر نیازهای ارزی بخش کالا های اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید که از طریق سامانه نیما تامین می شود دیگر نیازهای ارزی مردم مشتمل بر  ۴۰ ردیف است که این بخش نیز در یک بازار مبادله ارز تامین خواهد شد و تلاش خواهیم کرد  نرخ مبادله ارز در این بازار به بازار آزاد نرخ بدهد.
دکتر فرزین با بیان اینکه در بسته سیاست ارزی جدید بانک مرکزی نرخ بازار آزاد نادیده گرفته نخواهد شد گفت: متاسفانه با وجود  سهم اندک بازار آزاد نرخ ارز در این بازار به فعالان اقتصادی علامت می دهد و لذا تلاش خواهیم کرد تمام نیازهای اصلی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین شود و بازار آزاد بیش از بیش کوچک شود و نرخ بازار آزاد کاهش یابد.
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا