عزل رئیس بانک مرکزی عراق با سقوط ارزش دینار

محمد الشیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز رئیس بانک مرکزی این کشور را تغییر داد و با عزل مصطفی غالب المخیف از مسئولیت‌اش، علی محسن العلاق را به عنوان سرپرست این بانک منصوب کرد و سودانی همچنین مدیر بانک تجارت عراق را بازنشسته اعلام و بلال الحمدانی را به حفظ سمت به عنوان مامور اداره این بانک گماشت. این تغییر در راس هرم بانک مرکزی و بانک تجارت عراق آیا تاثیری در توافق بانکی اخیر با بانک مرکزی ایران مبنی بر آزادسازی دلارهای کشور خواهد داشت؟

برخی منابع خبری امروز اعلام کردند: «محمد شیاع السودانی» امروز دوشنبه مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار و «علی محسن العلاق» را به عنوان سرپرست بانک مرکزی تعیین کرد. السودانی همچنین مدیر بانک تجارت عراق را بازنشسته و بلال الحمدانی را با حفظ سمت، مامور اداره این بانک کرد.

عراق اخیرا شاهد افزایش بهای دلار و ریزش دینار بوده است و بانک مرکزی عراق این افزایش را «ناچیز» توصیف کرده و دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای گفته است که افزایش نرخ ارز «امری موقت» است و «وضع مالی عراق در بهترین حالت ممکن قرار دارد».افزایش تدریجی بهای دلار در عراق بعد از آن آغاز شد که بانک مرکزی عراق در نتیجه تحریم وزارت خزانه داری آمریکا، چندین بانک و موسسه مالی این کشور را به بهانه احتمالی تامین مالی تروریسم از ورود به خرید و فروش ارز منع کرد.

«ابراهیم السکینی» یکی از سران ائتلاف «دولت قانون» عراق به ریاست «نوری المالکی» پیشتر  گفته بود: آمریکا در سیاست بانک مرکزی عراق با حذف برخی بانک ها از عملیات ارزی دخالت و تلاش می کند در دولت محمد شیاع السودانی، تنش ایجاد کند. السکینی افزوده بود: علت افزایش نرخ ارز اخیر در عراق دخالت های آمریکا است اما دولت السودانی در روزهای آینده بر اوضاع مسلط خواهد شد تا به وضعیت سابق برگردد. این عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرده بود که «سیاست آمریکا در ایجاد تنش به صورت غیرمستقیم علیه دولت السودانی است و تلاش های دیگری هم در راستای هدف قرار دادن دولت السودانی از سوی آمریکا شاهد هستیم.»

توافق ارزی ایران با عراق

ایران به تازگی موفق شده بخشی از طلب ارزی خود که در بانک تجارت عراق گیر کرده بود را آزاد کند. محمد رضا فرزین، رئیس بانک مرکزی کشور، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: مذاکرات سازنده تجاری با شرکای تجاری کشورمان در قالب دیپلماسی پولی و بانکی بداشتیم و طی این مدت با قطر، امارات متحده عربی، چین و عراق مذاکرات بسیار سازنده‌ای داشتیم و در تمام آنها نیز دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم. بطوری که منجر شد بخش زیادی از منابع ارزی تحریم شده و مسدود شده ایران قابل استفاده شود و هم اکنون از آن استفاده می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال، از دیروز توانستیم حدود ۳۰۰ میلیون دلار از مجموع ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی که در بانک مرکزی بانک تجارت عراق داشتیم را در بازار نیما برای کالاهای اساسی عرضه کنیم و از این به بعد این ارز را در بازار نیما عرضه می‌کنیم و همه واردکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا