صفر تا صد پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

خرید و فروش خودروها نه تنها به‌عنوان یک معامله تجاری، بلکه به‌عنوان یک فرآیند حقوقی و مالیاتی مهم موردتوجه هستند. مالیات نقل و انتقال خودرو که به‌عنوان یک الزام قانونی در زمان خرید و فروش خودرو در نظر گرفته می‌شود، نقش کلیدی در تأمین درآمد دولت‌ها و همچنین حفظ نظم و انضباط مالی در جامعه ایفا می‌کند.

در این مقاله به بررسی جامع این مالیات، شامل مسئولیت‌های مالکانه، نرخ‌های مالیاتی و روش‌های پرداخت آن می‌پردازد تا خوانندگان را با همه جوانب این فرآیند آشنا سازیم.

مالیات نقل و انتقال خودرو؛ مالیات الزامی در زمان خرید و فروش خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از انواع مالیات‌هایی است که در زمان خرید و فروش خودرو پرداخت می‌شود. براساس قانون، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است​​. به عبارت دیگر، قبل از انجام تعویض پلاک و صدور برگ سبز خودرو به نام مالک جدید، این مالیات باید پرداخت شود​​.

همچنین پیش از انتقال سند و تعویض پلاک حتما باید بیمه شخص ثالث داشته باشید. ازاین‌رو اگر تمایلی به هزینه برای خرید بیمه شخص ثالث ندارید، امکان صدور بیمه ثالث کوتاه مدت نیز فراهم است. در واقع اگر خودرویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، تعویض پلاک و انتقال سند انجام نخواهد شد.

ازآنجایی‌که مالیات نقل و انتقال خودرو به‌عنوان یکی از منابع درآمدی دولت محسوب می‌شود، پرداخت آن برای کسری بودجه دولت و هزینه‌های اداره کشور استفاده می‌شود​​. همچنین، با‌توجه‌به امکان صدور و استفاده از برگ سبز خودرو به جای سند، مالیات نقل و انتقال به وجود آمد تا اطمینان حاصل شود افرادی که قصد خرید و فروش خودرو دارند، مالیات مربوطه را پرداخت می‌کنند​​.

مالیات نقل و انتقال خودرو صفر به عهده کیست؟

به‌طورکلی مالیات نقل و انتقال خودرو برای وسایل نقلیه شخصی، از جمله خودروها و موتورسیکلت‌ها در زمان فروش و انتقال مالکیت به مالک جدید، باید توسط فروشنده پرداخت شود. ازاین‌رو در مورد خودروهای صفر کیلومتر، مسئولیت پرداخت مالیات بر عهده شرکت تولیدکننده، مونتاژکننده یا واردکننده خودرو خواهد بود.

اگر فروشنده در زمان فروش خودرو، مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکند، این مبلغ به عنوان بدهی مالیاتی بر عهده فروشنده باقی می‌ماند. توجه داشته باشید برای انتقال خودرو و تعویض پلاک نیازی به خرید بیمه بدنه نخواهد بود و علاوه‌بر پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، فقط داشتن بیمه شخص ثالث، مدارک هویتی و مدارک خودرو الزامی خواهد بود.

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟ جدول مالیات نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۲

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو براساس ارزش خودرو محاسبه می‌شود. نرخ‌های مالیات برای خودروهای مختلف در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

ارزش خودرو نرخ مالیات
تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان به نسبت مازاد یک میلیارد تومان؛ ۱%
برای خودروهای ۳ میلیاردی به نسبت مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ ۲%
برای خودروهای ۴.۵ میلیاردی به نسبت مازاد ۳ میلیارد تومان؛ ۳%
برای خودروهای بیش از ۴.۵ میلیارد به نسبت مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ ۴%

برای اطلاع دقیق از هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو خود باید از طریق سامانه مالیاتی مربوطه اقدام کنید که در ادامه مقاله در مورد آن توضیح داده‌ایم. توجه داشته باشید که هزینه این مالیات را مانند انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید حتما پیش از تعویض پلاک انجام دهید.

مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی چگونه و چقدر است؟

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۲ همانند قیمت بیمه به ارزش خودرو و سال تولید آن بستگی دارد. برای خودروهای تولید داخل در سال تولید، مالیات نقل و انتقال ۱ درصد ارزش تعیین شده توسط سازمان مالیاتی است. مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی از ۲ درصد ارزش تعیین شده توسط سازمان مالیاتی آغاز می‌شود.

درصورتی‌‌که خودرو بیش از یک سال از تولید آن گذشته باشد، تا ۶ سال پس از سال تولید، سالانه ۱۰ درصد از ماخذ مالیات کاهش می‌یابد. برای خودروهایی که بیش از ۶ سال از تولیدشان گذشته، ۴۰ درصد ماخذ مذکور مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است​​.

محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو؛ اقدام از طریق سامانه

برای محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن باید ابتدا از طریق سامانه مربوطه به آدرس cartransfer.tax.gov.ir اقدام کنید. برای این کار لازم است ابتدا در سامانه نقل و انتقال خودرو ثبت‌نام کرده باشید. در ادامه نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را در سامانه مالیاتی شرح می‌دهیم.

نحوه پرداخت آنلاین سامانه نقل و انتقال خودرو

برای ثبت‌نام، پرداخت آنلاین و استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، مراحل زیر را باید دنبال کنید:

  1. ابتدا به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو وارد شوید که نشانی آن cartransfer.tax.gov.ir است.
  2. از میان گزینه‌های موجود، گزینه مودی مالیاتی (فروشنده) را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله باید وارد حساب کاربری خود شوید و برای پرداخت مالیات مربوطه اقدام کنید.
  4. پس از وارد کردن کد احراز هویت، وارد سامانه پرداخت مالیات شوید و گزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو را انتخاب کنید.
  5. در صفحه بعدی، گزینه درخواست نقل و انتقال را از منوی سمت راست انتخاب کنید و شماره همراه خود را وارد کرده و دکمه ثبت را بزنید.
  6. سپس شماره ملی خود را وارد کنید و دکمه ادامه را فشار دهید.
  7. یک کد احراز هویت برای شما ارسال می‌شود که باید آن را وارد کنید.
  8. در صفحه بعدی، اطلاعات خود شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت، کلمه عبور و کد امنیتی را وارد کنید و سپس شماره همراه و کد ملی خود را وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید.
  9. بسته به اینکه خودرو پلاک ملی دارد یا خیر، گزینه مربوطه را انتخاب کرده و شماره پلاک خود را وارد کنید.
  10. بعد از وارد کردن شماره پلاک، مجدداً کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید و سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید. اگر اطلاعات وارد شده با اطلاعات مالک خودرو مطابقت داشته باشد، امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود. در این مرحله باید مبلغ موردنیاز را بر اساس نوع و مدل خودرو به صورت آنلاین پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو نیز باید به همین سامانه مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات خود، استعلام مالیات خودرو را دریافت کنید. درکل پیش از تعویض پلاک حتما باید همه هزینه‌های لازم را پرداخت کنید و در صورت انتقال بیمه بدنه و تخفیف‌های بیمه شخص ثالث نیز از طریق شرکت بیمه خود اقدام کنید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و اطمینان از داشتن بیمه شخص ثالث پیش از تعویض پلاک

در پایان، مالیات نقل و انتقال خودرو نه تنها به‌عنوان یک تکلیف قانونی برای فروشندگان خودرو بلکه به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم به‌منظور تامین بودجه و اداره کشور مطرح است. از طریق فرآیندهای آنلاین و ساده‌ شده، این نظام مالیاتی اکنون به‌راحتی قابل دسترسی و اجرا برای همه استفاده‌کنندگان خواهد بود.

حتما پیش از تعویض پلاک باید این مالیات را پرداخت کنید. همچنین برای تعویض پلاک و انتقال سند باید بیمه شخص ثالث داشته باشید. درصورتی‌که انقضا بیمه‌نامه شما رسیده باشد، از بیمه کوتاه مدت می‌توانید استفاده کنید. برای مشاهده قیمت انواع بیمه خودرو به بخش فروش سایت مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا