صفر تا صد بیمه شخص ثالث کوتاه مدت خودرو و موتور سیکلت

اطمینان از امنیت جانی و مالی در حین سفر با وسایل نقلیه اهمیت بسیاری دارد. بیمه شخص ثالث یکی از اقدامات پیشگیرانه است که در صورت وقوع حوادث ناخواسته، خسارات وارد به دیگران را تا حدودی تحت پوشش قرار می‌دهد. این بیمه برای دوره‌های زمانی متفاوتی از جمله دوره‌های کمتر از یک سال صادر می‌شوند.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت خودرو و موتورسیکلت گزینه‌ای جذاب و کاربردی برای افرادی است که تمایل به پوشش بیمه‌ای بلند مدت ندارند. در این مقاله به بررسی این نوع بیمه، مزایا و معایب آن، هزینه‌ها و پوشش‌های ارائه شده توسط آن خواهیم پرداخت.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت؛ یکی از انواع بیمه مسئولیت

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت خودرو و موتور سیکلت نوعی بیمه مسئولیت است که برای دوره‌های کمتر از یک سال صادر می‌شود​​. این نوع از بیمه به‌منظور پوشش خسارت‌های احتمالی به اشخاص ثالث بر اثر تصادف صادر می‌شود. نرخ بیمه‌های کوتاه‌مدت معمولاً بر‌اساس درصدی از حق بیمه سالانه محاسبه می‌شود، به‌طوری‌که برای بیمه‌نامه ۹ ماهه، حدود ۸۰ درصد حق بیمه سالانه و برای مدت‌های کوتاه‌تر مثل سه یا شش ماهه ممکن است به ترتیب ۳۰ و ۶۰ درصد از حق بیمه سالانه باشد​.

به افرادی که نیاز به پوشش بیمه‌ شخص ثالث برای دوره‌های کوتاه‌تر دارند، خرید بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت پیشنهاد می‌شود؛ مثلاً اگر فردی قصد دارد خودرو یا موتور سیکلت خود را برای مدت محدودی استفاده کند یا درصورتی‌که خودرو به‌صورت فصلی استفاده می‌شود، نیازی به پوشش بیمه‌ای یک ساله نیست.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت برای چه افرادی مناسب است؟

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت معمولاً برای سه گروه افراد مناسب است:

  • اول، دارندگان موتورسیکلت‌هایی که برای آزادسازی وسایل نقلیه توقیف شده‌شان به این نوع بیمه نیاز دارند.
  • دوم، کسانی که در نظر دارند وسیله نقلیه خود را بفروشند و تمایل به پرداخت هزینه بیمه یک ساله را ندارند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند از بیمه شخص ثالث کوتاه مدت استفاده کنند.
  • سوم، افرادی که قادر به پرداخت هزینه یک‌جای بیمه بلند مدت نیستند و به دنبال گزینه‌ای اقتصادی‌تر می‌گردند.
  • چهارم، ماشین‌های اجاره‌ای که به مدت کوتاه ۱ ماهه یا حتی چند روزه اجاره می‌شود؛ معمولا شرکت‌های اجاره خودرو، برای ماشین‌های خود بیمه شخص ثالث کوتاه مدت صادر می‌کنند.

علاوه‌بر موارد گفته شده برخی افراد از ماشین‌های خاص خود در بعضی از فصول سال استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو نیازی به بیمه‌نامه یک‌ساله نخواهند داشت. همچنین بعضی از موتورسواران در فصول گرم و بدون بارش سال از موتور خود استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو، خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت برای آن‌ها به‌صرفه‌‌تر خواهد بود.

در واقع برای انتخاب نوع بیمه شخص ثالث مناسب خود و همچنین سایر بیمه‌ها از جمله بهترین بیمه برای مشاغل آزاد بهتر است با کارشناسان بیمه مشورت کنید تا بیمه نامه صادر شده همه خدمات موردنظر شما را پوشش دهد.

بررسی مزایا و معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

مزایای بیمه شخص ثالث کوتاه مدت شامل امکان خرید بیمه برای مدت زمان دلخواه و انعطاف‌پذیری در هزینه‌ها است. توجه داشته باشید قیمت بیمه خودرو و موتور از نوع شخص ثالث یک‌ساله نسبت به بیمه شخص ثالث کوتاه مدت بسیار کمتر است؛ با محاسبه دقیق متوجه هزینه بیشتر هر واحد بیمه ثالث کوتاه مدت نسبت به بیمه یک‌ساله خواهید شد.

ازسوی‌دیگر، بیمه شخص ثالث کوتاه مدت تا زمانی که مجموع بیمه‌نامه‌ها به یک سال برسد، شامل تخفیف نداشتن تصادف و خسارت نخواهد شد. همچنین، گاهی اوقات جریمه‌های دیرکرد به مبلغ کلی بیمه اضافه می‌شود و بخشودگی‌هایی که از طرف بیمه مرکزی برای بیمه‌نامه‌های یک‌ساله اعلام می‌شود در مدت‌های کوتاه لحاظ نخواهد شد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث کوتاه مدت؛ پوشش‌های خسارت مالی و جانی

پوشش‌های ارائه شده توسط بیمه‌های شخص ثالث کوتاه مدت ممکن است کمی بسته به شرکت بیمه متفاوت باشد؛ درکل بیمه شخص ثالث کوتاه مدت پوشش‌های استاندارد و مشابه بیمه شخص ثالث سالانه دارد. برخی از این پوشش‌ها عبارت‌اند از:

  • پوشش خسارت‌های مالی: شامل هرگونه آسیب وارده به اموال منقول یا غیرمنقول اشخاص ثالث می‌شود. با این حال، اموال و خودرو شخص مقصر تحت پوشش این نوع بیمه قرار  نخواهند گرفت. برای جبران خسارت شخص مقصر باید از بیمه بدنه استفاده کرد. توجه داشته باشید نرخ بیمه بدنه با ثالث کاملا متفاوت است.
  • پوشش خسارت‌های جانی اشخاص ثالث: شامل خسارت جانی و همچنین بدنی فرد آسیب‌دیده در تصادفات می‌شود. اگر شخصی در یک تصادف آسیب ببیند، بیمه شخص ثالث راننده‌‌ای که مقصر است، باید درمان یا دیه او را پرداخت کند. خسارات جانی در بیمه شخص ثالث شامل مواردی مثل نقص عضو، بستری شدن در بیمارستان و غرامت فوت می‌شود.
  • پوشش حوادث راننده: بیمه شخص ثالث کوتاه مدت همچنین شامل هرگونه آسیب جسمانی احتمالی راننده می‌شود.
  • میزان پوشش‌ها: پوشش مالی برای بیمه شخص ثالث متفاوت بوده و براساس درخواست کاربر تعیین می‌شود.

برای اطلاع دقیق‌تر از پوشش بیمه‌های شخص ثالث کوتاه‌ مدت بهتر است با ارائه‌دهنده بیمه مشورت کنید و از جزئیات خدمت عرضه شده آگاه شوید.

هزینه های بیمه نامه اشخاص ثالث کوتاه مدت

هزینه‌های تمدید و قیمت بیمه شخص ثالث برای دوره‌های سالانه  معمولاً در ابتدای هر سال شمسی و براساس میزان دیه مصوب اعلام می‌شوند. قیمت‌گذاری بیمه‌های کوتاه مدت اغلب بر پایه‌ مدت زمان دقیقی که بیمه موردنیاز است، محاسبه می‌شود. در ادامه، نرخ‌های مربوط به بیمه‌های کوتاه مدت در جدول زیر آورده شده است:

حق بیمه پایه بر مبنای حق بیمه یک ساله مدت بیمه
۵ درصد تا پنج روز
۱۰ درصد از شش روز تا پانزده روز
۱۵ درصد از شانزده روز تا سی روز
۲۵ درصد از سی و یک روز تا شصت روز
۳۰ درصد از شصت و یک روز تا نود روز
۴۰ درصد از نود و یک روز تا صد و بیست روز
۵۰ درصد از صد و بیست و یک روز تا صد و پنجاه روز
۶۰ درصد از صد و پنجاه و یک روز تا صد و هشتاد روز
۸۰ درصد از صد و هشتاد و یک روز تا دویست و هفتاد روز
۱۰۰ درصد از دویست و هفتاد و یک روز تا سیصد و شصت و پنج روز

این نوع بیمه برای افرادی که شرایط خاصی دارند و قادر به تأمین هزینه بیمه‌نامه‌های یکساله نیستند نیز طراحی شده است؛ ازاین‌رو، از پرداخت هزینه‌های سنگین و بروز خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌شود.

مشورت با کارشناسان بیمه برای انتخاب بهترین نوع بیمه شخص ثالث موردنیاز شما

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت خودرو و موتورسیکلت یک راهکار عالی برای افرادی است که به‌دنبال پوشش بیمه‌ای برای دوره‌های کمتر از یک‌سال هستند. این انعطاف‌پذیری پوشش‌های بیمه‌ای به افراد امکان انتخاب نوع بیمه‌نامه براساس نیازها و توانایی‌های مالی خود می‌دهد. با این حال، بیمه شخص ثالث کوتاه مدت در برخی موارد هزینه‌بر تر از بیمه‌های یک‌ساله است و شامل تخفیفات و امتیازات کمتری نیز خواهد بود.

از سوی دیگر، بیمه شخص ثالث کوتاه مدت به افراد این امکان را می‌دهد که از خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی جلوگیری کنند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و انتخاب بهترین گزینه براساس نیازهای شخصی، توصیه می‌شود با ورود به سایت بیمه آسماری و از طریق راه‌های ارتباطی موجود از کارشناسان مجموعه ما مشورت بگیرید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا