صدرنشینان افزایش سرمایه در صنعت بیمه

آخرین وضعیت سرمایه ثبت شده شرکت‌های بیمه در پایان تابستان سال 1401 نشان می‌دهد که بیمه پاسارگاد به تنهایی 21 درصد از کل سرمایه ثبت شده 24 شرکت حاضر در بازار سهام را به خود اختصاص داده و پس از آن شرکت بیمه ملت با سهم 11.1 درصد، بیمه البرز با سهم 10.4 درصد، بیمه آسیا با سهم 8.7 درصد و بیمه دانا با سهم 7 درصد در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. آیا افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه باعث اصلاح واقعی ساختار مالی آنها می‌شود؟

به گزارش دنیای بیمه، مجموع سرمایه ثبت شده 24 شرکت حاضر در بازار سهام ایران در پایان تابستان سال جاری بر اساس صورت‌های مالی 6 ماهه به 276 هزار و 733 میلیارد و 770 میلیون ریال رسیده که بیمه پاسارگاد با سرمایه ثبت شده 58 هزار و 174 میلیارد و 200 میلیون تومان در رتبه نخست با سهم 21 درصدی قرار دارد. این شرکت نسبت به نیمه نخست سال گذشته 90 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته داشته است.

در رتبه دوم شرکت بیمه ملت با سرمایه ثبت شده 30 هزار و 657 میلیارد و 214 میلیون ریال قرار دارد که سهم آن از افزایش سرمایه بیمه‌گران منتخب بازار سهام 11.1 درصد برآورد می‌شود. آخرین افزایش سرمایه این شرکت 3 خرداد 1400 بوده که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه داده است.

بیمه البرز با سرمایه ثبت شده 28 هزار و 848 میلیارد و 856 میلیون ریال و سهم 10.4 درصدی در رتبه سوم جای گرفته و البته این شرکت به تازگی سرمایه خود را از محل سود انباشته و اندوخته به 35 هزار میلیارد ریال افزایش داده که به این ترتیب در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

رتبه چهارم با سهم 8.7 درصدی در اختیار بیمه آسیا با سرمایه ثبت شده 24 هزار و 131 میلیارد و 804 میلیون ریالی قرار دارد و نکته مهم اینکه این شرکت تصمیم دارد تا سرمایه خود را با هدف اصلاح ساختار مالی و توسعه پرتفوی حق بیمه تولیدی، افزایش سرمایه و تقویت توان مالی از محل سود انباشته به 31 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.

  • چه خبر از افزایش سرمایه‌های جدید؟

افزون بر بیمه آسیا، تعدادی دیگر از شرکت‌های بیمه هم تصمیم دارند سرمایه خود را افزایش دهند. از جمله بیمه پارسیان که مجوز افزایش سرمایه به میزان یک هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را گرفته و با این تصمیم، سرمایه شرکت به 13 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

بیمه کوثر هم به تازگی پیشنهاد افزایش سرمایه را از مبلغ 16 هزار و 885 میلیارد و 31 میلیون ریال به 25 هزار میلیارد ریال داده که این افزایش قرار است از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به منظور افزایش ظرفیت های شرکت به منظور قبول ریسک، حفظ نسبت توانگری مالی، تامین شرایط لازم به منظور دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده، اصلاح ساختار مالی و برقراری تناسب بین سرمایه شرکت و حق بیمه صادره، ذخایر فنی، آماده‌سازی شرکت جهت حضور پرتوان در بازار سرمایه کشور صورت می‌گیرد.

دیگر شرکتی که تصمیم به افزایش سرمایه دارد، بیمه ما خواهد بود که قرار است سرمایه این شرکت از 5 هزار میلیارد ریال به 8 هزار میلیارد ریال افزایش یابد که 1720 میلیون ریال از محل سود انباشته و 1280 میلیارد ريال از محل سایر اندوخته‌ها تامین خواهد شد.

  • رای مثبت سهامداران سرمد

سهامداران بیمه سرمد به تازگی به پیشنهاد هیات مدیره این شرکت برای افزایش سرمایه رای مثبت داده‌اند که به این ترتیب سرمایه سرمد از 4 هزار و 800 میلیون ریال به 6 هزار و 761 میلیارد و 553 میلیون و 62 هزار ریال افزایش می‌یابد. همچنین با تصویب سهامداران مقرر شد بیمه سرمد، مقدمات و تشریفات افزایش سرمایه را از محل آورده نقدی سهامداران، تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ در دستور کار خود قرار دهد.

  • بیمه معلم در وضعیت مبهم

بیمه معلم اما وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کند چرا که بیمه مرکزی همچنان مجوز نهایی برای ثبت سرمایه این شرکت از محل آورده نقدی سهامداران را ندارد و سرمایه فعلی این شرکت 4 هزار و 194 میلیارد و 722 میلیون ریال است. به گفته محمد ابراهیم تحسیری، افزایش سرمایه بیمه معلم به دلیل صادرنشدن مجوز بازرسی، حسابرسی و مبارزه با پولشویی بیمه مرکزی همچنان معلق مانده است. اگر این شرکت بتواند از مانع بیمه مرکزی عبور کند، سرمایه‌اش 3 هزار و 305 میلیارد و 278 میلیون ریال بیشتر خواهد شد.

  • نسخه نجات بیمه میهن چیست؟

بیمه مهین اما وضع خوبی ندارد و تغییرات پیاپی در ترکیب هیات مدیره شرکت در سال‌های اخیر هم نتوانسته وضع را بهتر کند. این شرکت هم اکنون مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت است، یعنی مشمول ورشکستگی است اما شاید جابجایی سهامداران عمده بتواند گره افزایش سرمایه این شرکت را باز کند.

به گفته، سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعامل بیمه میهن، ورود سهامدار جدید، برنامه‌ریزی شده، هدفمند و توسعه‌ای است و اجرای برنامه‌ها به صورت گام به گام و هوشمند خواهد بود. آیا سهامدار تازه‌وارد با جیب پر به بیمه میهن آمده و سرمایه این شرکت از محل آورده نقدی افزایش می‌یابد؟ گفتنی است سرمایه فعلی بیمه مهین 1500 میلیون ریال است و هنوز برنامه هیات مدیره شرکت برای افزایش سرمایه احتمالی اعلام نشده و به نظر می‌رسد ابتدا باید تکلیف هیات مدیره جدید و اعضای آن روشن شود تا به تصمیم‌گیری نهایی برسند.

  • بیمه آرمان در انتظار پول سهامداران

بیمه آرمان با سرمایه ثبت شده 2 هزار و 500 میلیون ریال در انتظار واریز پول از سوی سهامداران است. چه اینکه سهامدران شرکت یادشده در 30 مهرماه سال جاری به افزایش سرمایه به میزان 500 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران رای داده‌اند و باید دید پس از این تصمیم آیا افزایش سرمایه جدیدی خواهد داشت؟

  • بیمه رازی در انتظار مجوز

از دیگر شرکت‌هایی که به احتمال زیاد اقدام به افزایش سرمایه می‌کند، بیمه رازی است. بر اساس اعلام علی جباری، مدیرعامل شرکت یادشده، بیمه رازی در 21 اردیبهشت 1400 سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و آورده نقدی را گرفته بود که بخشی از آن نهایی و ثبت شده اما مهلت افزایش سرمایه از محل سرمایه نقدی به پایان رسیده و هیات مدیره بیمه رازی پیشنهاد دیگری را برای افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی را در دستور کار قرار دارد به شرط اینکه گزارش توجیهی آن به تایید سازمان بورس و بیمه مرکزی برسد. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید آیا جباری موفق به گرفتن مجوزهای قانونی می‌شود یا نه؟

  • بیمه کارآفرین در انتظار ثبت نهایی

سهامداران بیمه کارآفرین 23 شهریور امسال به افزایش سرمایه این شرکت به میزان 2 هزار و 496 میلیارد ریال از محل سود انباشته رای داده‌اند. سرمایه این شرکت هم اکنون 9 هزار و 504 میلیارد ریال است و هیات مدیره بیمه کارآفرین قول داده که افزایش سرمایه را تا پایان سال جاری نهایی و ثبت کند.

  • حافظ به سرزمین اصلی می‌آید

بیمه حافظ پیشنهاد افزایش سرمایه به میزان یک هزار و 358 میلیارد و 678 میلیون ریالی را در دست دارد و هم حسابرس قانونی نظر خود را اعلام کرده و هم بیانیه ثبت افزایش سرمایه صادر شده و نکته مهم اینکه هیات مدیره شرکت تصمیم دارد علاوه بر مرحله نخست افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در گام دوم سرمایه را به 3 هزار میلیارد ریال افزایش دهد و با اخذ مجوز از بیمه مرکزی به سرزمین اصلی ورود کند. انتظار می‌رود بیمه حافظ از سال آینده به عنوان بازیگر جدید وارد رقابت در سرزمین اصلی شود.

  • وعده بیمه سینا برای خروج از بحران

بیمه سینا با سرمایه ثبت شده 5 هزار و 877 میلیارد و 993 میلیون ریال از دیگر شرکت‌های بیمه‌ای مشمول ماده 141 قانون تجارت است یعنی این شرکت در معرض ورشکستگی قرار دارد. البته بر اساس اعلام عبدالله سلطانی ثانی، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بیمه سینا، این شرکت تصمیم دارد تا برای خروج از این وضعیت اقدام به افزایش سرمایه کند. افزایش سرمایه بیمه سینا از 2 محل خواهد بود، نخست فروش املاک مازاد و دیگر مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی با این حال باید منتظر ماند و دید این وعده کی محقق می‌شود؟

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا