شرایط انتقال بیمه بدنه چیست؟نحوه انتقال بیمه بدنه به خریدار

بررسی شرایط و نحوه انتقال بیمه بدنه؛ در دو حالت وجود و پایان اعتبار

یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های بیمه بدنه خودرو این است که هم قابلیت انتقال به خودروی جدید و هم واگذاری به خریدار جدید را دارد. در‌صورت فروش ماشین و انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید می‌توانید همچنان از پوشش‌‌ها و تخفیفات بیمه‌ قبلی استفاده کنید. در ادامه نحوه انتقال بیمه بدنه را در دو حالت که هنوز بیمه‌نامه اعتبار دارد و حالتی که اعتبار بیمه‌نامه به پایان رسیده است مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حالت اول؛ نحوه انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید در صورت وجود اعتبار

در‌صورتی‌که بیمه‌نامه هنوز اعتبار داشته باشد و فرد نسبت به خرید خودروی جدید اقدام کرده باشد، بیمه‌نامه جدیدی برای او صادر می‌شود؛ اما می‌توان اعتبار باقیمانده و تخفیف‌ها را به بیمه‌نامه جدید انتقال داد. به‌این‌ترتیب که ابتدا شرکت بیمه، مبلغ پرداخت حق بیمه تا آن تاریخ را از مجموع حق بیمه کسر می‌کند. سپس یک بیمه‌نامه جدید برایتان صادر شده و مبلغ باقیمانده به شما برگردانده می‌شود. در این حالت علاوه‌بر پرداخت اعتبار باقیمانده، تخفیف‌های عدم خسارت نیز به بیمه‌نامه جدید منتقل خواهد شد. انتقال اعتبار و تخفیف‌های بیمه را برای بیمه شخص ثالث نیز می‌توانید انجام دهید.

حالت دوم؛ انتقال بیمه بدنه خودرو در‌صورت پایان یافتن اعتبار بیمه

زمانی‌که اعتبار بیمه خودرو به پایان رسیده باشد، امکان انتقال تخفیف‌ها به خودروی جدید را خواهید داشت. برای انجام این کار باید مدارک خودرو جدید را به شرکت بیمه تحویل دهید. به‌این‌ترتیب تخفیفات بیمه بدنه به خودروی جدید منتقل خواهد شد.

برای انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید باید چه شرایطی داشته باشید؟

به‌طورکلی شرایط انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید،‌ خریدار جدید و انتقال تخفیف بیمه بدنه وجود دارد؛ اما باید شرایط خاصی برای این امر مهیا شود. در ادامه این شرایط را بررسی خواهیم کرد:

  • بیمه نامه باید جاری باشد. همچنین بعضی شرکت‌ها شرط دارند که بیش از یک سال از تاریخ سر‌رسید بیمه نگذشته باشد.
  • برای انتقال بیمه بدنه بیمه‌نامه باید حداقل یک سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد.

توجه داشته باشید که انتقال تخفیف بیمه بدنه در شرکت آسماری و سایر شرکت‌های بیمه بسته به خودرو و میزان تعهد و ارزش خودروی دیگر بررسی و تعیین می‌شود.

آیا امکان انتقال بیمه بدنه به خریدار جدید وجود دارد؟

در شرایط کلی و بر‌اساس قوانین امکان انتقال بیمه بدنه به خریدار خودرو وجود ندارد. البته این موضوع یک استثنا دارد که مربوط به انتقال بیمه بدنه به بستگان درجه یک می‌شود. در‌صورتی‌که مالک جدید خودرو یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمه‌گذار باشد به‌راحتی می‌توان بیمه بدنه را به شخص دیگری منتقل کرد. منظور از اعضای درجه یک پدر، مادر، فرزند و همسر است.

مدارک مورد‌نیاز برای انتقال بیمه خودرو

یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای انتقال بیمه‌ بدنه به خودروی جدید برای انجام دهید، آماده‌سازی مدارک مورد‌نیاز است. این مدارک باید توسط شخص بیمه‌گزار آماده و به نمایندگی شرکت بیمه تحویل داده شود. در ادامه به بررسی لیست این مدارک می‌پردازیم:

  • درخواست کتبی بیمه‌گزار
  • کارت ملی و شناسنامه فرد بیمه‌گزار
  • سند خودرو جدید و گواهی فروش ماشین قبلی
  • مدارک شناسایی مالک جدید ( در صورت درخواست صدور الحاقیه تغییر ذینفع)

در مواردی که فرد قصد انتقال بیمه بدنه به بستگان درجه یک را دارد باید مدارک تعیین‌کننده نسبت نیز به نمایندگی بیمه تحویل داده شود.

نکته مهم برای انتقال تخفیف بیمه بدنه؛ توجه به کاربری یکسان وسیله نقلیه

یکی از نکات مهمی که هنگام انتقال تخفیف بیمه بدنه از خودروی قبلی به خودروی جدید باید به آن توجه کرد، یکسان بودن کاربری وسایل نقلیه است. خودروها از نظر نوع و کاربری به ۴ دسته کلی سواری، موتورسیکلت، باری و اتوکار تقسیم می‌شوند. برای انتقال تخفیف بیمه بدنه هر دو ماشین باید کاربری یکسانی داشته باشند.

به‌عنوان مثال انتقال تخفیفات بیمه بدنه خودرو پراید به موتور‌سیکلت به‌دلیل متفاوت بودن نوع کاربری وجود ندارد. این موضوع به این دلیل است که میزان حق بیمه این دو وسیله در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل اینکه تخفیفات این بیمه‌نامه با‌توجه‌به نحوه رانندگی افراد تعیین می‌شود امکان انتقال بیمه بدنه به شخص دیگر وجود ندارد.

بیمه بدنه خودرو آسماری؛ بیمه‌ای با پوشش‌های اضافی و امکان انتقال اعتبار

در این مقاله شرکت بیمه آسماری با شرایط انتقال بیمه بدنه خودرو به خودروی جدید یا شخص دیگر آشنا شدیم. بر‌اساس قانون و مقررات شرکت بیمه، فروشنده می‌تواند اعتبار و تخفیفات بیمه‌نامه خود را به خودروی جدیدی منتقل کند. این موضوع درباره نحوه انتقال بیمه بدنه به خریدار فقط شامل اعضای درجه یک خانواده می‌شود. غیر از این مورد امکان انتقال بیمه به شخص دیگر وجود ندارد.

بیمه بدنه خودرو یکی از خدمات ویژه شرکت بیمه آسماری به شهروندان ایرانی است. نمایندگی‌های این شرکت در‌حال‌حاضر در همه نقاط کشور مشغول به فعالیت هستند. این شرکت به‌طور ویژه برای مناطق آزاد بیمه‌نامه ماشین صادر می‌کند. این بیمه‌نامه را می‌توانید با پوشش‌های پایه و تکمیلی از آسماری خریداری کنید. در ضمن خریداران می‌توانند پوشش‌هایی همچون پرداخت خسارت در‌صورت بلایای طبیعی،‌ میخ‌کشی، شکستن شیشه و پاشیده شدن مواد شیمیایی را هم به بیمه بدنه آسماری اضافه کنند. برای اطلاع کامل از قیمت، پوشش‌ها و نحوه تهیه این بیمه پیشنهاد می‌کنیم به بخش بیمه بدنه خودرو در سایت آسماری سری بزنید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا