سود ۱۲۸ درصدی سهامداران بیمه پاسارگاد

به گزارش دنیای بانک و بیمه، شفافیت، بازدهی سهام و نقدشوندگی سهام شرکت‌ها ۳ اصل تعیین‌کننده است و ارزیابی روند قیمت سهام شرکت بیمه پاسارگاد به مدیرعاملی معصوم ضمیری، نشان می‌دهد که بازده سهام این شرکت در یک سال منتهی به تابستان امسال ۳۴۴ درصد، از پاییز پارسال تا آخر تابستان امسال ۲۶۶ درصد، در نیمه نخست امسال حدود ۱۲۸ درصد و در فصل تابستان امسال ۷۴ درصد بوده است.

این درحالی‌که رتبه نقدشوندگی سهام بیمه پاسارگاد در بازه زمانی یک‌ساله ۳۶۶، نه‌ماهه ۳۷۵، شش‌ماهه ۳۵۷ و سه‌ماهه ۳۰۸ برآورد شده است. نماد سهام بیمه پاسارگاد هم‌اکنون در بازار اول فرابورس معامله می‌شود و بازده پیش‌بینی شده سهام بیمه پاسارگاد یا همان EPS پیش‌بینی شده آن هم ۷۲۴ ریال است.

بازده سرمایه‌گذاری چیست؟

بازده به‌معنای مجموعه مزایایی است که در طول یک دوره به سهم تعلق می‌گیرد که این دوره متناسب با افق زمانی سرمایه‌گذاری فرد می‌تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا هر دوره زمانی دیگری تغییر کند. بازده را می‌توان پاداشی تعریف کرد که سرمایه‌گذار به ازای سرمایه‌گذاری خود در یک دوره زمانی به دست می‌آورد. بازده ممکن است بازده واقعی یا بازده مورد انتظار باشد.

بازده واقعی: مقدار عملی و حقیقی بازده‌ای است که سرمایه‌گذار به‌واسطه سرمایه‌گذاری خود در پایان مدت سرمایه‌گذاری به دست می‌آورد. مجموع منافعی که یک سرمایه‌گذار ممکن است در یک سرمایه‌گذاری کسب کند، عبارت‌اند از:

  • افزایش قیمت سهام
  • سود نقدی که در مجمع عمومی سالیانه نصیب سرمایه‌گذار می‌شود
  • افزایش سرمایه‌ها و مزایای ناشی از حق تقدم خرید سهام و سهام جایزه

بازده مورد انتظار (بازده پیش‌بینی‌شده): مقدار بازده‌ای است که سرمایه‌گذار انتظار دارد آن را در دوره سرمایه‌گذاری کسب کند، یعنی پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً چند درصد بالاتر بازده بدون ریسک بازار سود کسب می‌کند.

 EPS مخفف چیست؟

اصطلاح EPS مخفف عبارت earning per share است که به معنی درآمد هر سهم است. به گزارش سایت خانه سرمایه، وقتی‌که شما کل درآمد (سود پس از کسر مالیات) یک شرکت در پایان سال (سال مالی) را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم بکنید درواقع EPS آن شرکت را محاسبه کرده‌اید.

 EPS پیش‌بینی‌شده

 EPS پیش‌بینی‌شده (درآمد پیش‌بینی‌شده هر سهم) مقدار سودی است که یک شرکت در ابتدای سال مالی خود پیش‌بینی می‌کند که در انتهای همان سال مالی به آن برسد. شرکت‌های بورسی هرساله موظف هستند که قبل از شروع سال مالی جدید یک پیش‌بینی از عملکرد مالی خود به بورس ارائه کنند که در آن پیش‌بینی بر اساس عملکرد گذشته شرکت و همچنین نظر مدیران و کارشناسان شرکت یک EPS برای سال مالی پیش روی شرکت پیش‌بینی می‌شود. به این EPS به‌اصطلاح EPS پیش‌بینی شده گفته می‌شود. این EPS همان‌طور که از نامش پیداست یک پیش‌بینی است که هنوز محقق نشده است. این EPS همان سودی است که شما در سایت tsetmc.com به‌عنوان عدد روبروی EPS شرکت‌ها مشاهده می‌کنید. پس باید توجه داشته باشید که عددی که شما در سایت tsetmc.com به‌عنوان EPS یک شرکت مشاهده می‌کنید، فقط پیش‌بینی آن شرکت از میزان سودی است که در انتهای آن سال به دست خواهد آمد و هیچ قطعیت و تضمینی وجود ندارد که حتماً در انتهای سال این مقدار از EPS برای شرکت به دست بیاید.

EPS محقق شده

این EPS سودی است که یک شرکت توانسته بعد از گذشت یک سال مالی به دست بیاورد. حسابداران و مدیران شرکت بعد از پایان سال مالی شرکت عملکرد واقعی شرکت را بررسی می‌کنند، بعد از محاسبه درآمدها و هزینه‌های شرکت، مبلغی را به‌عنوان سود خالص و نهایی شرکت اعلام می‌کنند که این سود همان EPS تحقق‌یافته است. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت EPS پیش‌بینی شده سودی است که شرکت در ابتدای سال مالی خود پیش‌بینی می‌کند در انتهای آن سال به آن سود برسد. EPS تحقق‌یافته میزان سودی است که شرکت بعد از پایان سال مالی خود به آن می‌رسد.

نکاتی درباره EPS شرکت‌ها

ازآنجایی‌که EPS پیش‌بینی شده فقط یک پیش‌بینی است، درنتیجه ممکن است که در طی سال چندین بار تغییر پیدا کند؛ زیرا شرایط ممکن است در طی سال تغییر پیدا کند؛ مثلاً ممکن است با گذشت عملکرد شرکت بهتر یا بدتر شود. یا اتفاق خاصی در روند سودآوری شرکت رخ بدهد. احتمال دارد شرکت به این دلایل پیش‌بینی EPS اولیه را کاهش یا افزایش دهد. به این اتفاق تعدیل سود یا تعدیل EPS گفته می‌شود.

شرکت‌های بورسی موظف هستند بعد از گذشت هر فصل از سال مالی خود، گزارش عملکرد خود را اعلام کنند و بعد از آن مجدداً یک EPS پیش‌بینی شده برای ادامه سال مالی خود ارائه بدهند. این EPS جدید می‌تواند نسبت به EPS پیش‌بینی شده قبلی تفاوتی نداشته باشد و یا تفاوت پیداکرده باشد و شرکت تعدیل EPS داشته باشد که این به عملکرد شرکت در ۳ ماه گذشته بستگی دارد.

هرچقدر از شروع سال مالی می‌گذرد، به دلیل اینکه اطلاعات بیشتری از عملکرد واقعی شرکت وجود دارد و اطلاعات مالی در دسترس مدیران شرکت واقعی‌تر است، EPS پیش‌بینی شده شرکت به آن EPS که در انتهای سال محقق خواهد شد نزدیک‌تر می‌شود و قابلیت اتکای بیشتری برای سهامداران شرکت خواهد داشت.

معمولاً EPS پیش‌بینی شده مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد، چراکه EPS تحقق‌یافته بعد از پایان سال مالی شرکت به دست می‌آید و اثر آن قبلاً بر روی قیمت سهم گذاشته شده است. درنتیجه یک سرمایه‌گذار باید این توانایی را به دست بیاورد که خودش بررسی کند که آیا بر اساس شرایط موجود EPS پیش‌بینی شده شرکت به واقعیت نزدیک است. یا اینکه شرکت پیش‌بینی درستی از EPS خود ارائه نداده است و این EPS می‌تواند در انتهای سال افزایش یا کاهش پیدا کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا