سهم بیمه‌گران از درآمد حق بیمه ناخالص

درآمد حق بیمه ناخالص 24 شرکت بیمه‌ای منتخب در نیمه نخست امسال با رشدی 67 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 42 هزار و 445 میلیارد تومان رسیده که سهم بیمه دانا 17.7 درصد، بیمه آسیا 15.5 درصد، بیمه دی 9.5 درصد برآورد شده است. بیشترین رشد درآمد حق بیمه ناخالص را شرکت‌های بیمه زندگی خاورمیانه، بیمه آرمان، بیمه ما و بیمه دی و بیمه دانا به ثبت رسانده‌اند.

بررسی‌های گروه دنیای بیمه از صورت‌های مالی و حساب سود و زیان نیمه نخست سال 1401 نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه دانا، بیمه آسیا، بیمه دی، بیمه کوثر، بیمه البرز، بیمه پارسیان، بیمه پاسارگاد، بیمه معلم، بیمه ملت، بیمه رازی، بیمه سینا، بیمه سامان، بیمه سرمد، بیمه تجارت نو، بیمه نوین، بیمه کارآفرین، بیمه ما، بیمه تعاون، بیمه آرمان، بیمه میهن، بیمه زندگی خاورمیانه، بیمه حکمت صبا، بیمه حافظ و بیمه زندگی باران به ترتیب در رنکینگ درآمد حق بیمه ناخاص رتبه‌های اول تا 24 را به خود اختصاص داده‌اند.

البته صرف افزایش درآمد ناخالص شرکت‌های بیمه بدون توجه به سهم نگهداری آنها و ترکیب پرتفوی هر شرکت نمی‌تواند دلیلی بر استمرار سودسازی عملیاتی آنها باشد. با این حال دنیای بیمه در سلسله گزارش‌هایی به بررسی کارنامه نیمه نخست سال 1401 شرکت‌های بیمه منتخب می‌پردازد. گزارش نخست سهم و درصد رشد درآمد حق بیمه ناخالص بیمه‌گران را کالبدشکافی می‌کند.

در آخرین رنکینگ شرکت‌های بیمه‌ای از حیث درآمد حق بیمه تولیدی ناخالص، بیمه دانا در رتبه 1، بیمه آسیا در رتبه 2ريال بیمه دی در رتبه 3، بیمه البرز در رتبه 4، بیمه کوثر در رتبه 5 و بیمه پارسیان در رتبه 6 جای دارد. بیمه پاسارگاد در رتبه 7، بیمه معلم در رتبه 8، بیمه ملت در رتبه 9، بیمه رازی در رتبه 10 و بیمه سینا در رتبه 11 دیده می‌شود. رتبه 12 تا 20 به ترتیب در اختیار بیمه سامان، بیمه سرمد، بیمه تجارت نو، بیمه نوین، بیمه کارآفرین، بیمه ما، بیمه تعاون، بیمه آرمان و بیمه میهن قرار دارد و شرکت‌های بیمه زندگی خاورمیانه، بیمه حکمت صبا، بیمه حافظ و بیمه زندگی باران هم به ترتیب در جایگاه 21 تا 24 قرار گرفته‌اند.

  1. بیمه دانا؛ رشد 122 درصد

بیمه دانا رشد 122 درصدی درآمد حق بیمه ناخالص را در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده و سهم این شرکت از مجموع درآمد حق بیمه ناخالص شرکت‌های منتخب 17.7 درصد بوده در حالی که در نیمه نخست پارسال در جایگاه دوم و پس از بیمه آسیا قرار داشت. سهم دانا از 13.3 درصد در پایان تابستان پارسال به 17.7 درصد در پایان تابستان امسال رسیده است. دلیل اصلی صدرنشینی بیمه دانا البته تکیه بر قراردادهای بزرگ بیمه درمانی از جمله با آموزش و پرورش است.

  1. بیمه آسیا؛ رشد 57 درصد

بیمه آسیا در شاخص درآمد حق بیمه ناخالص در جایگاه دوم قرار گرفته و سهم  15.5 درصدی را به خود اختصاص داده در حالی که در نیمه نخست سال گذشته این شرکت صدرنشین بود و سهمی 16.5 درصدی را در اختیار داشت. البته بیمه آسیا تلاش کرده تا پرتفوی خود را متوازن نگه‌ دارد و به همین دلیل چندان به امضای قراردادهای بیمه درمان و افزایش سهم این رشته زیان‌ده، تمایل ندارد و سیاست حفظ مشتریان بزرگ و رضایت ذی‌نفعان و سهامداران و استحکام در سودآوری را دنبال می‌کند.

  1. بیمه دی؛ رشد 102 درصد

بیمه دی با در اختیار گرفتن سهم 9.5 درصدی از کل درآمد حق بیمه ناخالص فعلا در جایگاه سوم قرار دارد و موفق شده تا درآمد ناخالص از محل حق بیمه‌ها را در نیمه نخست امسال 102 درصد رشد دهد. سهم این شرکت از 7.5  درصد در نیمه نخست سال گذشته به 9.5 درصد در نیمه نخست امسال افزایش یافته و تلاش دارد تا پایان سال جایگاه خود را حفظ کند.

  1. بیمه البرز؛ رشد 35 درصد

بیمه البرز اما در رنکینگ درآمد ناخالص حق بیمه اندکی افت داشته اما همچنان در رتبه چهارم قرار دارد چرا که درآمد ناخالص از محل حق بیمه صادره در نیمسال نخست 1401 تنها 35 درصد رشد کرده که در مقایسه با دیگر رقبا، رشد ضعیفی است. نتیجه اینکه سهم البرز از 10.2 درصد در نیمه نخست سال گذشته به 8.3 درصد در نیمه نخست امسال کاهش یافته است.

  1. بیمه کوثر؛ رشد 61 درصد

درآمد ناخالص از محل حق بیمه شرکت بیمه کوثر در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 61 درصدی داشته و البته نسبت سال گذشته از سهم این شرکت به میزان 2 دهم درصد کاسته شده است. در نیمه نخست پارسال سهم بیمه کوثر از کل درآمد ناخالص حق بیمه شرکت‌های منتخب 6.7 درصد بود که در پایان تابستان امسال به 6.5 درصد رسیده است.

  1. بیمه پارسیان؛ رشد 40 درصد

شرکت بیمه پارسیان همچنان در حال رقابت در بالای جدول است و در رنگینگ نهایی درآمد حق بیمه ناخالص در جایگاه ششم ایستاده است و رقابت سختی با بیمه پاسارگاد دارد و همچنان تلاش می‌کند تا جایگاه خود را بهبود ببخشد. سهم این شرکت از 7.1 درصد در نیمه نخست سال گذشته به 5.9 درصد در بیمه نخست امسال رسیده است. بیمه یادشده مصمم است تا ترکیب پرتفوی خود را به صورت بهینه حفظ و جریان سودسازی‌اش را تقویت کند.

  1. بیمه پاسارگاد؛ رشد 90 درصد

بیمه پارسارگاد اما رشد 90 درصدی را در درآمد حق بیمه ناخالص طی نیمه نخست امسال تجربه کرده و توانسته سهم خود را در بین بیمه‌گران منتخب از 4.2 درصد در پایان تابستان پارسال به 4.7 درصد در نیمه نخست امسال بهبود ببخشد و در جایگاه هفتم قرار گیرد.

  1. بیمه معلم؛ 13 درصد رشد

ضعیف‌ترین عملکرد را بیمه معلم ثبت کرده و تنها توانسته درآمد حق بیمه ناخالص خود را در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش دهد. سهم بیمه معلم از 6.8 درصد در نیمه نخست 1400 با افتی 2.2 واحد درصدی به 4.6 درصد در نیمه نخست 1401 رسیده که نشان می‌دهد این شرکت در حال از دست دادن بخشی از پرتفوی خود است.

  1. بیمه ملت؛ 54 درصد رشد

بیمه ملت که طی یک سال اخیر با تحولاتی در سطوح مدیریتی مواجه شده در نیمه نخست سال جاری توانسته درآمد حق بیمه ناخالص خود را 54 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهد. با این حال سهم این شرکت از کل درآمد حق بیمه ناخالص بیمه‌گران منتخب از 3.3 درصد در پایان تابستان سال گذشته به 3 درصد در پایان تابستان امسال افت داشته تا همچنان جایگاه نهم خود را حفظ کند.

  1. بیمه رازی؛ 61 درصد رشد

بیمه رازی هم اگرچه در تولید درآمد حق بیمه ناخالص موفق عمل کرده اما یک دهم درصد از سهم خود را از دست داده است. درآمد حق بیمه ناخالص این شرکت در نیمه نخست امسال رشدی 61 درصدی داشته اما سهم رازی از درآمد حق بیمه ناخالص شرکت‌های بیمه منتخب از 3.1 درصد در نیمه نخست سال گذشته به 2.9 درصد در نیمسال نخست سال جاری افت کرده است.

  1. بیمه سینا؛ 44 درصد رشد

درآمد حق بیمه ناخالص بیمه سینا در نیمه نخست امسال رشدی 44 درصدی داشته و سهم این شرکت از مجموع درآمد حق بیمه ناخالص تولیدی بیمه‌گران منتخب از 3.2 درصد به 2.7 درصد کاهش یافته که نشان از کاهش 4 دهم درصدی دارد.

  1. بیمه سامان؛ 56 درصد رشد

بیمه سامان که هدف نخست‌اش همچنان تنوع در پرتفو، کاهش ریسک بیمه‌گری و رضایت مشتریان است، در نیمه نخست امسال موفق به افزایش 56 درصد درآمد ناخالص حق بیمه شده و در رنکینگ جایگاه خود را تثبیت کرده. سهم سامان در شاخص درآمد ناخالص حق بیمه صادره در بین بیمه‌گران منتخب از 2.9 درصد به 2.7 درصد در پایان تابستان امسال تغییر کرده است.

  1. بیمه سرمد؛ 63 درصد رشد

بیمه سرمد در نیمه نخست امسال موفق به ثبت 63 درصدی رشد درآمد ناخالص حق بیمه تولیدی شده و به نظر می‌رسد بر اساس بودجه سالانه حرکت می‌کند و تلاش دارد تا سهم 2 درصدی از کل بازار بیمه را در سال جاری به خود اختصاص دهد. این شرکت در نیمه نخست امسال 2.5 درصد از کل درآمد حق بیمه ناخالص در بین شرکت‌های منتخب را به خود اختصاص داده و در نیمه نخست پارسال سهم 2.6 درصدی را به خود اختصاص داده بود.

  1. بیمه تجارت نو؛ 49 درصد رشد

بیمه تجارت نو در نیمه نخست امسال موفق به افزایش 49 درصد درآمد حق بیمه ناخالص خود شده و در جدول جایگاه 14 را در اختیار دارد. سهم این شرکت در رنکینگ از 2.5 درصد در نیمه نخست پارسال  به 2.3 درصد در نیمه نخست امسال رسیده و افت داشته است.

  1. بیمه نوین؛ 31 درصد رشد

درآمد حق بیمه ناخالص بیمه نوین در نیمه نخست امسال رشدی 31 درصدی را تجربه کرده و سهم این شرکت از مجموع درآمد ناشی از حق بیمه ناخالص از 2.7 درصد در پایان تابستان سال گذشته به 2.1  درصد در نیمه نخست امسال رسیده و رتبه این شرکت از 13 به 15 تغییر داشته است.

  1. بیمه کارآفرین؛ 93 درصد رشد

بیمه کارآفرین تلاش دارد تا جایگاه خود را در بازار بیمه بهبود ببخشد و در رتبه بالاتری قرار گیرد و نتیجه 6 ماه فعالیت این شرکت رشد 93 درصدی درآمد حق بیمه ناخالص بوده که باعث شده تا سهم این شرکت از 1.8 درصد به 2.1 درصد برسد. آیا این رشد در نیمه دوم سال تکرار می‌شود؟

  1. بیمه ما؛ 130 درصد رشد

بیمه ما در تلاش برای بهبود رتبه خود در بازار بیمه است و دستکم در بین 23 شرکت منتخب بیمه‌ای موفق شده که جایگاه خود در شاخص درآمد حق بیمه ناخالص را از 1.5 درصد به 2 درصد بهبود ببخشد و درآمد حق بیمه ناخالص این شرکت در نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته 130 درصد رشد کرده است.

  1. بیمه تعاون؛ 44 درصد رشد

بیمه تعاون در بیمه‌گری اگرچه دنبال افزایش سهم بازار است، اما راه طولانی برای رسیدن به اهداف در پیش دارد. رسیدن به سهم یک درصدی از بازار اکنون انتظارات از این شرکت را افزایش داده و تنها بیمه‌گر با ماهیت تعاونی سودای ارتقای جایگاه خود در جدول رقابت را دارد. افزایش 44 درصدی درآمد حق بیمه ناخالص بیمه تعاون در نیمه نخست سال در حالی ثبت شده که سهم این شرکت در نیمه نخست سال در بین 23 شرکت طی نیمه نخست سال گذشته 1.5 درصد بوده و در نیمه نخست امسال به 1.3 درصد رسیده است. باید منتظر نیمه دوم سال بود.

  1. بیمه آرمان؛ 270 درصد رشد

در بین شرکت‌های بیمه جنرال منتخب بالاترین رشد درآمد حق بیمه ناخالص به شرکت بیمه آرمان با جهش 270 درصدی اختصاص دارد. به گونه‌ای که سهم این شرکت از کل درآمد حق بیمه ناخالص شرکت‌های مورد گزارش از 5 دهم درصد در پایان تابستان سال گذشته به 1.2 درصد در پایان تابستان امسال افزایش یافته است.

  1. بیمه میهن؛ 20 درصد رشد

بیمه میهن پس از بیمه معلم، عملکرد ضعیفی را در نیمه نخست امسال تجربه کرده و تغییرات مدیریتی طی این سال‌ها، این شرکت را با ریسک مواجه ساخته است. به گونه‌ای که در نیمه نخست 1401 تنها توانسته 20 درصد بیشتر از نیمه نخست سال گذشته درآمد حق بیمه ناخالص داشته باشد و سهم این شرکت از 9 دهم درصد در نیمه نخست سال گذشته به 6 دهم درصد در نیمه نخست سال جاری افت داشته است.

  1. بیمه حکمت صبا، 88 درصد رشد

قرار گرفتن بیمه حکمت صبا در جایگاه 21 آنهم پس از بیمه زندگی خاورمیانه البته سوال‌ برانگیز است. هرچند که درآمد حق بیمه ناخالص این شرکت در نیمه نخست امسال رشدی 88 درصدی داشته و توانسته سهم 6 دهم درصدی را حفظ کند اما در جدول 2 پله سقوط کرده است و ناگفته پیداست که این شرکت برای رقابت باید استراتژی خود را اصلاح کند و از حاشیه‌نشینی خارج شود.

  1. بیمه حافظ؛ 70 درصد رشد

مدیران بیمه حافظ به عنوان یکی از بیمه‌گران فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سخت در تلاش برای احیای این شرکت و افزایش سهم آن از بازار هستند. راه نخست افزایش سرمایه است و در نیمه نخست امسال بیمه حافظ موفق شده تا درآمد حق بیمه ناخالص خود را 70 درصد رشد دهد اما همچنان سهم این شرکت در 2 دهم درصد  به 3 دهم درصد بهبود دهد. آیا بیمه حافظ قید فعالیت در مناطق آزاد و ویژه را خواهد زد و درخواست فعالیت در کل کشور را ارائه می‌کند؟

  1. بیمه زندگی خاورمیانه؛ 470 درصد رشد

بالاترین میزان رشد در شاخص درآمد حق بیمه ناخالص را بیمه زندگی خاورمیانه با جهش 470 درصدی تجربه کرده و سهم این شرکت از 2 دهم درصد در نیمه نخست سال گذشته به 6 دهم درصد در نیمه نخست امسال رسیده و توانسته جایگاه بالاتر از بیمه حکمت صبا را به خود اختصاص دهد. آیا روند تولید بیمه‌های زندگی در بیمه خاورمیانه طی نیمه نخست سال ادامه خواهد داشت؟

  1. بیمه زندگی باران؛ 77 درصد رشد

درآمد حق بیمه ناخالص بیمه زندگی باران بر خلاف بیمه زندگی خاورمیانه رشدی 77 درصدی داشته و همچنان یک دهم درصد از کل درآمد حق بیمه ناخالص بیمه‌گران منتخب در اختیار بیمه زندگی باران قرار دارد که نسبت به نیمه نخست سال گذشته تغییری ایجاد نشده است. برنامه مدیران بیمه باران برای افزایش سهم از بازار چیست و آیا محصولات جدیدی برای جذب بیمه‌گزاران جدید در دست دارند؟

 

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا