سندیکای بیمه‌گران؛ خانه‌ای برای همه

به گزارش دنیای بانک و بیمه، ترکیب هیات رئیسه انتخاب شده نشان می‌دهد که اتحاد و انسجام بین اعضا برای ارتقای جایگاه سندیکا جدی‌تر شده و پس از عبور از فرآیند انتخاب دبیرکل و همچنین هیات رئیسه انتظار می‌رود که این سرمایه ایجاد شده به خوبی صیانت شود. افزون بر اینکه حضور نماینده بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی کشور و همچنین مسعود بادین و ابراهیم کاردگر مدیران عامل دو شرکت باسابقه و قدیمی آسیا و البرز و حجت بهاری‌فر، مدیرعامل بیمه ما به عنوان یک شرکت وابسته به گروه مالی ملت و البته حضور علی جباری، رئیس صندوق تامین خسارت بدنی نشان از تقویت روحیه همگرایی و انسجام برای تقویت جایگاه سندیکا دارد. نکته مهم اینکه برای نخستین بار است که سندیکای بیمه‌گران ایران با اصلاح و اجرای اساسنامه جدید، قرار است از این پس با حضور فعالان هیات رئیسه انتخاب شده نقش‌آفرینی بیشتری را داشته باشد. حالا باید مطالبه اصلی از سندیکای بیمه‌گران ایران مبتنی بر اهداف و حدود اختیارات و وظایف ترسیم شده در اساسنامه جدید به گونه‌ای صورت گیرد که سرانجام آن به نفع کل صنعت بیمه کشور تبدیل شود. اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران مصوب دوم مرداد ۱۳۹۸ که نظارت بر حسن اجرای آن با بیمه مرکزی است، بر صیانت از حقوق و منافع قانونی، حرفهای و صنفی اعضاء سندیکا در سازمانها و مراجع ذیربط،  کوشش برای توسعه و نهادینه‌کردن اخلاق حرفه ای و توسعه همکاری بین اعضاء، توسعه و ترویج فرهنگ بیمه در کشور،  کمک به بهبود مقررات و محیط کسب و کار صنعت بیمه،  کمک به ارتقای دانش فنی و مدیریتی کارشناسان و مدیران موسسات بیمه، رسیدگی و کمک به حل و فصل اختلافات بین اعضاء و همچنین کمک به توسعه همکاری‌های بین‌المللی صنعت بیمه با موسسات مرتبط خارجی تاکید دارد.

تردیدی وجود ندارد که حصول اهداف تعریف شده در اساسنامه سندیکای بیمه‌گران ایران بدون داشتن راهبرد و راهکارهای مدون و روشن ممکن نیست و از این رو ضرورت دارد تا اعضای هیات رئیسه منتخب در مدت مسئولیت خویش، بر هم‌افزایی توان‌های موجود و ایجاد فرصت‌های جدید جهت همگرایی بیشتر گام بردارد. به ویژه اینکه هم اکنون صنعت بیمه ایران به دلیل تنگناهای ناشی از تحریم‌ها و همچنین چالش‌های ناشی از عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای کسب و کار در این صنعت به ویژه دامپینگ، خلاء قانونی در برخی مقررات و قواعد ناظر بر فعالیت بیمه‌گران در رشته‌های پرریسک و عدم پوشش خدمات نوین بیمه‌ای مبتنی بر ریسک‌های جدید در حوزه‌های مختلف کشور رنج می‌برد.

واقعیت این است که اعضای هیات رئیسه سندیکای بیمه‌گران در ایفای مسئولیت خویش باید منافع بنگاهی را کنار گذاشته و در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و پیگیری مطالبات اعضاء چه در سطح ملی و چه منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش مضاعف داشته باشند و از وظایف و به ویژه اختیارات خود استفاده حداکثری کنند تا در آینده شاهد افزایش سطح و عمق فرهنگ بیمه در کشور باشیم. از این منظر چند پیشنهاد می‌تواند مطرح باشد که چراغ راه دبیرکل و اعضای هیات رئیسه سندیکا قرار گیرد. محمد کریمی، مسعود بادین، ابراهیم کاردگر، محمد رضایی، حجت بهاری‌فر و علی جباری بهتر می‌دانند که مسئولیت سترگی را پذیرفته‌اند و برای موفقیت سندیکا لازم است تا بدنه این نهاد صنفی حرفه‌ای را کارشناسی‌تر و دارای برد ملی و بین‌المللی ترسیم کنند.

یکم: سندیکا بازوی مشورتی شورای عالی بیمه: سندیکای بیمه‌گران ایران می‌تواند و باید نقش بازوی مشورتی، کارشناسی و تحقیقاتی شورای عالی بیمه را برعهده بگیرد و با ایجاد یک روحیه مشارکت‌جویانه از موازی‌کاری آموزشی و تحقیقاتی و پراکندگی بودجه تحقیقاتی و آموزشی جلوگیری کند. از این منظر دبیرکل و اعضای هیات‌رئیسه برای موفقیت به جای اکتفا کردن به جلسات دوره‌ای و تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت، به سمت امضای تفاهم‌نامه با سایر نهادهای تحقیقاتی و آموزشی حرکت کند و حلقه کارشناسی و تخصصی این صنعت را زیر یک چتر جامع با استفاده از توان تشکل‌سازی و مشارکتی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه و سایر نهادهای مرتبط از جمله پژوهشکده بیمه مرکزی گردهم آورد.  

دوم: فرهنگ‌سازی از خلاقیت تا تجربه‌های جهانی: سابقه سه ساله کریمی در ریاست بیمه مرکزی و همچنین تجربه او در تشکل‌سازی حرفه‌ای و توان اجرایی او از یک سو و توان و سابقه اعضای هیات رئیسه منتخب به مدد سال‌های فعالیت و مدیریت در سطوح کلان شرکت‌های بیمه می‌تواند برگ برنده دیگری در دوره تازه از حیات سندیکای بیمه‌گران ایران باشد، مشروط به اینکه برنامه جامعی برای فرهنگ‌سازی در صنعت بیمه با استفاده از سازوکارهای مبتکرانه و خلاقانه با استفاده از تجربه‌های جهانی داشته باشد. امروزه به مدد رشد تکنولوژی‌های نوین ارتباطی به ویژه نقش ویژه استارتاپ‌ها در همه زمینه‌های کسب و کار این انتظار وجود دارد که در آینده شاهد بن‌بست شکنی در فرهنگ‌سازی صنعت بیمه باشیم و به جای تکیه بر روش‌های سنتی و فشار بر شبکه نمایندگان شرکت‌های بیمه به عنوان سربازان خط مقدم جبهه فرهنگ‌سازی صنعت بیمه، در آینده روش‌های خلاقانه و مبتنی بر نوآوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جایگزین شود. سندیکا با اصلاح ساختار و بازتعریف ماموریت‌های خود می‌تواند در این مسیر گام بردارند و به کمک شرکت‌های بیمه، شبکه گسترده نمایندگان و حتی بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بشتابد تا این صنعت از این فرصت نهایت بهره را ببرد و گرفتار روش‌های تقلیدگرایانه کوتاه‌مدت نشود.

سوم: استفاده حدااکثری و مطلوب از ظرفیت رسانه‌ها: رشد کمی و البته کیفی و افزایش ضریب انتشار اخبار و رویدادهای صنعت بیمه در رسانه‌های مختلف طی یک دهه گذشته یک نقطه عطف در صنعت بیمه ایران به شمار می‌آید. هرچند در این حوزه هم چالش‌هایی به چشم می‌خورد، اما سندیکای بیمه‌گران ایران برای استفاده از توان کمی و کیفی رسانه‌های مختلف می‌تواند متفاوت‌تر و خلاقانه‌تر عمل کند و برای همین داشتن یک راهبرد رسانه‌ای روشن در ابعاد مختلف یک ضرورت جدی است و روابط عمومی و شورا یا کمیته اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای سندیکا باید جایگاه بالاتر و جدی‌تری در راهبری و ایجاد روابط تنگاتنگ حرفه‌ای بین جامعه رسانه‌ای کشور و نخبگان و خبرگان صنعت بیمه کشور داشته باشد. سخن در این زمینه بسیار است که در این نوشتار نمی‌گنجد.

چهارم: چالش‌زدایی از صنعت بیمه با مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها: حقیقت آشکار و نهان این است که بسیاری از چالش‌های و مشکلات ایجاد شده بر سر راه صنعت بیمه ریشه در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری خارج از چارچوب سازمانی و فکری و نخبگانی صنعت دارد. بسیاری این این تصمیم‌گیری‌ها البته باعث ایجاد ذهنیت منفی در بین افکار عمومی نسبت به کارآیی و کارآمدی شرکت‌های بیمه و همچنین مقاومت آنها در بهره‌مندی از سایر خدمات بیمه‌ای شده و افزون بر این خسارت و هزینه وارده به شرکت‌های بیمه را افزایش داده است. سندیکای بیمه‌گران ایران در راستای وظیفه تعریف شده مبنی بر صیانت از حقوق اعضاء باید رویکرد همگرایی و ایجاد حس مشارکت را به جای سیاست واگرایی در تصمیم‌گیری‌ها جایگزین سازد و نتیجه آن هم ایجاد ذهنیت مثبت، هزینه‌زدایی ناشی از تصمیم گیری‌های غلط در صنعت و بالندگی و رشد بیمه‌گران باشد. در این زمینه لازم است که برخی اختیارات تعریف شده برای اعضای هیات رئیسه در سندیکا مورد کالبدشکافی قرار گیرد از جمله می‌توان به اختیارات و وظایف زیر اشاره کرد:

  1. اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارهای مناسب به منظور صیانت از حقوق و منافع قانونی و حرفه ای سندیکا و اعضای آن؛
  2. اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات صنعت بیمه و بهبود محیط کسب و کار آن؛
  3. ایجاد هماهنگی بین اعضاء سندیکا برای اجرای برنامه های مصوب شورای عمومی به درخواست دبیرکل؛
  4. بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص طرح های پیشنهادی دبیرکل درچارچوب برنامه و بودجه سندیکا؛
  5. بررسی و اتخاذ تصمیم درمورد پیشنهادهای دبیرکل در ارتباط با برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی و انتشار کتب و نشریات بیمه ای؛
  6. اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه همکاری بین اعضای سندیکا و تقویت سلامت بازار بیمه؛

سخن پایانی با دبیرکل، اعضای هیات رئیسه و البته سایر اعضای سندیکای بیمه‌گران ایران اینکه با صیانت از تلاش‌های گذشته لازم است تا از خطر روزمرگی فاصله گرفته و برای آینده و مسئولیت خطیری که پذیرفته‌اند برنامه‌ای روشن، مدون و جامع ارائه دهند و پیشبرد امور و وظایف و اختیارات نیازمند بازنگری جدید در ساختار فعلی سندیکای بیمه‌گران ایران است تا بلکه سندیکای به خانه بیمه‌گران و مرجعی برای مشارکت و تقویت دوستی‌ها و رعایت اخلاق حرفه‌ای کسب و کار تبدیل شود.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا