ریزش 35 درصدی سود خالص رتاپ

سود خالص شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نماد رتاپ با سرمایه ثبت شده 6 هزار میلیارد ریالی در پایان سال 1401 با ریزش 34 درصدی نسبت به سال گذشته به 2 هزار و 206 میلیارد و 136 میلیون ریال رسید. این شرکت در سال گذشته به ازای هر سهم 245 ریال سود ساخته است.

به گزارش دنیای بانک، درآمد عملیاتی رتاپ در سال گذشته تنها 15 درصد بیشتر از سال 1400 بوده، در حالی که بهای تمام شده بابت درآمدهای هملیای این شرکت رشدی 23 درصدی داشته که باعث شده سود ناخالص این شرکت 38 درصد افت کند.

هیات مدیره رتاپ اعلام کرده که دلیل اصلی کاهش 45 درصدی سود عملیاتی این شرکت افزایش هزینه استهلاک، نمایندگی‌ها و هزینه‌های پرسنلی و عدم افزایش درآمدها به همین نسبت بوده است به گونه‌ای که افزایش 15 درصدی درآمدهای عملیاتی بابت افزایش درآمد ناشی از شارژ تلفن همراه و درآمد حاصل از شاپرک است.

بررسی صورت‌های مالی تجارت الکترونیک پارسیان نشان می‌دهد که هزینه‌های فروش، اداری و عمومی این شرکت در فاصله سال 1400 تا 1401 رشدی 55 درصدی داشته که در نتیجه سود عملیاتی این شرکت با کاهش 46 درصدی به یک هزار و 902 میلیارد و 542 میلیون ریال رسیده است.

رتاپ بر اساس جدید‌ترین وضعیت حساب سود و زیان با بدهی بانکی 265 میلیارد و 411 میلیون ریالی مواجه است به گونه‌ای که هزینه‌های مالی این شرکت نسبت به سال 1400 حدود 55 درصد بیشتر شده است.

تجارت الکترونیک پارسیان هنوز نسبت به ثبت نهایی 3 هزار میلیارد ریال سرمایه خود اقدام نکرده است. سود انباشته رتاپ در یک سال گذشته 48 درصد کاهش و به 2 هزار و 487 میلیارد و 334 میلیون ریال رسیده که دلیل آن افزایش سرمایه از محل سود انباشته بوده است.

درآمد رتاب بابت ارائه خدمات چون اجاره دستگاههای کارتخوان و خالص کارمزد دریافتی از عملیات شاپرک و شتاب، درآمد حاصل از فروش شارژ تلفن همراه و کارمزد دریافتی از دارندگان و آبونمان کارت اعتباری در سال گذشته بالغ بر 36 هزار و 125 میلیارد و 328 میلیون ریال بوده و پیش‌بینی شده که درآمد سال جاری این شرکت به 40 هزار و 727 میلیارد و 545 میلیون ریال برسد. هیات مدیره تجارت الکترونیک پارسیان، می‌گوید: در راستای افزایش درآمدزایی و همچنین افزایش سودآوری برنامه استفاده بهینه از منابع موجود و فعال‌سازی کارتخوان های بدون تراکنش را در دستور کار خود دارد.

در حال حاضر مجید هادی مدیرعامل این شرکت است او که  مجید هادی دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه اصفهان است و پیش از انتصاب به عنوان مدیرعامل رتاپ در تیر سال گذشته، نایب‌رئیس هیات‌مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک سینا بوده است.

علیرضا خداکرمی، پیمان شریفی، علی موسوی، محمد رحیم‌زاده عبدی و حجت مقیمی 5 عضو هیات مدیره رتاپ هستند. بر اساس اعلام شرکت شاپرک، پرداخت الکترونیک تجارت دارای بیش از 1.2 میلیون دستگاه کارتخوان است و 14.06 درصد کل تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. اما سهم رتاپ از مبلغ تراکنش‌ها در سال گذشته 11.4 درصد بوده که در رتبه پنجم جای گرفته است.

مدیران این شرکت که سال گذشته موفق شده بودند 11.4 درصد سهم بازار از حیث مبلغ تراکنش را به خود اختصاص دهند، امیدوارند که جایگاه بالاتری را در سال 1402 به دست آوردند.

57 درصد کل سهام رتاپ در اختیار شرکت گروه داده‌پردازی بانک پارسیان قرار دارد و پس از آن بانک تجارت با 13 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا