رونمایی از اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری بانک رفاه

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، این مراسم امروز سه‌شنبه 23 آبان ماه در محل بانک رفاه کارگران برگزار و با این رونمایی، انتشار اوراق رسما از سوی شعب این بانک آغاز شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سخنانی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های بانک رفاه کارگران در راستای حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی به مزیت‌های انتشار‌ این اوراق اشاره و از هدایت نقدینگی به سمت واحدهای تولیدی به عنوان یکی از این مزیت‌ها نام برد و گفت: از این طریق فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی در حوزه نقدینگی برطرف و با هدایت این مهم به سمت واحدهای تولیدی، رونق تولید شکل می‌گیرد.

دکتر مرتضوی از افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های انتشار این اوراق نام برد و گفت: برنامه دولت مردمی سیزدهم رساندن این نرخ به بیش از 7 درصد است و بدون شک انتشار این اوراق یکی از ابزارهای تعیین‌کننده برای رسیدن به این هدف است.

وی به نقش اشتغالزایی این اوراق اشاره کرد و گفت: با انتشار این اوراق و به دنبال آن هدایت نقدینگی به سمت طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای واحدهای تولیدی، اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقق اهداف شعار سال “مهار تورم ، رشد تولید” را به عنوان مهم‌ترین مزیت انتشار این اوراق برشمرد و گفت: بدون شک با قرار گرفتن منابع عمومی در مسیر تولید ملی، ضمن کاهش نرخ تورم، رشد تولید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه، یکی از مشکلات اقتصاد کشور فعالیت‌های سوداگرانه است، تصریح کرد: این اوراق طرح مبتکرانه بانک رفاه کارگران است که کمک خواهد کرد اقتصاد به مسیر اصلی خود بازگردد و از طریق بانکداری اسلامی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منابع عمومی به سمت کارآفرینی و تولید سوق پیدا کند.

دکتر مرتضوی تصریح کرد: این ابزار نوین تامین مالی، قابلیت‌های مشارکت‌پذیری بالایی دارد که سود واقعی(علی‌الحساب و قطعی) در آن کاملا پیش‌بینی شده و به معنای واقعی “مشارکت در تولید” است.

وی افزود: انتشار این اوراق منجر به هدایت منابع عمومی به سمت اقتصاد مولد می‌شود و باعث خواهد شد تا ظرفیت‌های نیمه‌کاره در بخش‌های مختلف اقتصادی، تکمیل و به چرخه فعالیت وارد شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اقدامات توسعه‌ای بانک رفاه کارگران در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مدیران عالی این بانک دانش‌آموخته اقتصاد اسلامی هستند و هر جا که حضور داشته‌اند خوش درخشیده‌اند و در بانک رفاه نیز شاهد این مهم بوده‌ایم.

دکتر مرتضوی تصریح کرد: بانک رفاه کارگران مزین به نام “کارگران” است و طبیعتا باید سمت و سوی فعالیت‌های آن با محوریت این قشر شریف و زحمت‌کش باشد. برای این منظور طرح‌های توسعه‌ای بانک باید متوجه قشر کارگر باشد.

به گفته وی، بانک رفاه کارگران با افزایش پرداخت تسهیلات خرد به کارگران می‌تواند در راستای رفع نیازهای این قشر گام بردارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از تلاش‌های تمامی کارکنان بانک رفاه کارگران در راستای انتشار این اوراق قدردانی و آن را گام بلندی در مسیر توسعه اقتصاد مولد توصیف کرد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه اوضاع اقتصادی کشور در سایه برنامه‌ریزی و تلاش‌های جهادی دولت سیزدهم، نویدبخش کاهش مشکلات و آینده‌ای بهتر است، خاطرنشان ساخت: توجه ویژه دولت به حوزه تولید و بسیج همه‌جانبه شبکه بانکی، از اقدامات ارزنده‌ای است که رشد اقتصادی کشور و خروج تولید از رکود را رقم زده است.

دکتر اسماعیل للـه‌گانی افزود: اقتصاد کشور، بانک‌محور است و بیش از 80 درصد تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها بر عهده شبکه بانکی است. شبکه بانکی و از جمله بانک رفاه کارگران همواره تلاش کرده است تا با حرکت در مسیر برنامه‌ها و سیاست‌های دولت، نقش خود را در رشد و شکوفایی بیش از پیش اقتصاد ایفا کند.

وی افزود: به منظور تحقق شعار سال، بانک مرکزی سیاست‌هایی را اجرایی کرده است تا بتواند با کنترل نقدینگی، تورم را کاهش دهد، بانک رفاه کارگران به منظور همراهی و هم سویی با این سیاست‌ها، از ابتدای سال جدید با تشکیل کمیته نقدینگی در صدد برآمد تا هم نقدینگی مورد نیاز بانک مدیریت شود و هم با حذف برنامه اضافه برداشت از بانک مرکزی، در مسیر کاهش تورم گام بردارد. از سوی دیگر، برنامه استفاده از ابزارهای نوین مالی را در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران یکی از مهم‌ترین رویکردهای این بانک را حمایت از تولید ملی برشمرد و گفت: بانک رفاه برای تأمین مالی طرح ها و پروژه‌های تولیدی و اقتصادی کشور پیشگام است و با موافقت بانک مرکزی، طرح اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه خاص را اجرایی کرده که کمک بزرگی برای تأمین مالی طرح‌های اقتصادی است.

وی افزود: مدل تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها بر مبنای بانکداری اسلامی، برنامه‌ای است که بانک رفاه کارگران طراحی و اجرا کرده است. با انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه سرمایه‌گذاری خاص که مورد تأیید حوزه علمیه قم و شورای فقهی بانک مرکزی نیز قرار گرفته است، بانک در پروژه‌های مختلف در سطح کشور که نیاز به منابع مالی دارند، مشارکت می‌کند.

دکتر للـه‌گانی در پایان با قدردانی از حمایت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی از برنامه‌های توسعه‎ای بانک رفاه کارگران از جمله انتشار اوراق گواهی سپرده خاص، تصریح کرد: این اوراق با هدف حمایت از تولید ملی، در راستای تأمین مالی طرح‌های مختلف اقتصادی (تولیدی، ساختمانی و خدماتی) و براساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود و ابزار خوبی برای اجرای طرح ها و پروژه‌های ملی است که هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه انتشار این اوراق منجر به هدایت اعتباری به بخش واقعی اقتصاد و تولید می‌شود، تصریح کرد: در شرایطی که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود بازار پول باشد، یکی از روش‌ها جلوگیری از متضرر شدن سپرده‌گذاران، استفاده از اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص است.

دکتر محمد نادعلی تصریح کرد: دستورالعمل انتشار این اوراق سال 1378 از سوی شواری پول و اعتبار صادر شد اما تاکنون هیچ بانکی نسبت به انتشار آن اقدام نکرده و بانک رفاه کارگران اولین بانک کشور است که این مهم را عملیاتی کرد.

وی افزود: بدون شک در آینده نیز شاهد انتشار این اوراق از سوی سایر بانک‌ها باشیم اما در حال حاضر بانک رفاه کارگران اولین بانکی است که به سامانه مربوطه(سامانه سیما) در بانک مرکزی متصل شده است.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به رقابت نابرابر بازار پول با سایر بازارها، خاطرنشان ساخت: اوراق گواهی سپرده خاص از جمله ابزارهایی است که کمک می‌کند این رقابت عادلانه‌تر شده و سپرده‌گذاران، واحدهای تولیدی و بانک از منافع آن منتفع شوند.

وی در پایان تاکید کرد: پیشرو بودن بانک رفاه کارگران در انتشار این اوراق اقدام بسیار بزرگی است که شایسته قدردانی است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز در سخنانی در این مراسم گفت: انتشار این اوراق باعث خواهد شد که سرمایه‌های سرگردان جامعه به سمت تولید هدایت شده و مانع حضور این سرمایه‌ها در بازارهای کاذب می‌شود.

سردار هدایت بهرامی به فعالیت برخی شرکت‌های کاغذی و غیرقانونی اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها با اهداف شومی تاسیس می‌شوند و هدف آنها کلاهبرداری از مردم است. نتیجه فعالیت آنها تعداد زیادی مال‌باخته است که به دنبال خود مباحث امنیتی را به همراه دارند. انتشار این اوراق مانع سرمایه‌گذاری مردم در این شرکت‌ها می‌شود.

وی افزود: پلیس وظیفه دارد از فعالیت‌های اقتصادی سالم حمایت کند و در این راستا آمادگی داریم تا در کنار بانک رفاه کارگران در راستای انتشار اوراق گواهی سپرده خاص باشیم و از این بانک حمایت کنیم.

آیت‌اله حسینی مازندرانی استاد اخلاق و موسس و تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) شهر ری نیز در سخنانی در این مراسم به مساله ربا در اسلام اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم به صراحت اعلام شده است که ربا جنگ با خدا است؛ انتشار این اوراق بر مبنای عملیات بانکداری بدون ربا یکی از محاسن ارزشمند آن است.

وی بر ضرورت تکریم مشتریان در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بانک رفاه کارگران در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد و همواره جزو بانک‌های برتر کشور در این بخش بوده است.

آیت‌اله حسینی مازندرانی به تسهیلات تکلیفی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: دولت مردمی سیزدهم تاکید ویژه‌ای بر پرداخت این تسهیلات دارد و بانک‌ها نیز باید به وظایف خود را در این بخش عمل کنند.

بیژن قزل‌بیگلو معاون مدیرعامل بانک رفاه کارگران در امور اعتباری نیز طی سخنانی در این مراسم گزارشی از روند شکل‌گیری اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) این بانک و سایر پروژه‌های در دست اقدام ارائه کرد.

شایان ذکر است، در ادامه این مراسم طرح اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) بانک رفاه کارگران از سوی دکتر مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی و انتشار این اوراق رسما آغاز شد.

این اوراق در راستای تحقق اهداف شعار سال “مهار تورم ، رشد تولید” و با هدف حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی، از سوی بانک رفاه کارگران منتشر می‌شود.

این اوراق بر مبنای قوانین تصریح شده در عملیات بانکداری اسلامی و به منظور تامین مالی طرح‌های مختلف اقتصادی (تولیدی، ساختمانی و خدماتی) بر اساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود.

نرخ سود علی‌الحساب سالیانه این اوراق 25 درصد و سود مورد انتظار بر اساس طرح توجیهی پروژه بوده و از امکان بازخرید قبل از سررسید با نرخ سود 15 درصد برخوردار است. مابه‌التفاوت سود قطعی نیز پس از اتمام پروژه براساس میزان سودآوری طرح پرداخت می‌شود.

این اوراق الکترونیکی، مدت‌دار، معاف از مالیات و با نام بوده و شرایط عمده قرارداد سپرده‌گذاری از قبیل تاریخ سررسید، نرخ سود علی‌الحساب، مقاطع پرداخت سود و… در آن قید می‌شود.

بانک رفاه کارگران ضمن تضمین حداقل سود مورد انتظار سپرده‌گذاران، بر نحوه مصرف سپرده‌ها بر مبنای قوانین تصریح شده در عملیات بانکداری اسلامی بدون ربا، نظارت می‌کند.

 

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا