رفع حصر از بانک مرکزی، موج سوم تورم در راه است؟

بانک مرکزی به فرمان محمد رضا فرزین، به دوران طولانی حصر نرخ تورم پایان داد و امروز جزییات نوسان نرخ تورم که از آبان سال 1397 به بعد متوقف شده بود، را منتشر کرد که نشان می‌دهد به احتمال زیاد اقتصاد ایران با موج سوم تورم در 5 سال اخیر مواجه خواهد شد.

به گزارش همشهری، 6 ماه پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 1397 با فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور، بانک مرکزی به دستور دولت وقت و با فشار محمد باقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه از انتشار آمار نرخ تورم منع شد و آخرین آماری که این نهاد منتشر کرد نشان می‌داد که نرخ تورم سالانه ایران از 9.2 درصد در فروردین 1397 به 18.4 درصد در آبان همان سال رسیده است.

پس از آن بود که نرخ تورم محاسبه شده توسط بانک مرکزی دیگر اعلام نشد و نرخ تورم محاسبه شده توسط مرکز اعلام ایران مبنای تحلیل و انتشار قرار گرفت. با به روز رسانی آمار نرخ تورم بانک مرکزی مشخص شده که نرخ تورم سالانه ایران در شهریور سال 1398 به 48.9 درصد رسید که موج نخست تورم پس از خروج آمریکا از تورم بود.

اما پس از آن نرخ تورم مسیر نزولی را طی کرد و در آبان سال 1399 به 32 درصد رسید ولیکن این روند نزولی ادامه پیدا نکرد و پس از آن ایرانی‌ها شاهد بالارفتن تب قیمت‌ها و ارتفاع تورم بودند تا جایی که به گفته بانک مرکزی نرخ تورم سالانه در شهریور سال گذشته و زمان تحویل دولت از حسن روحانی به سید ابراهیم رئیسی به 59.3 درصد رسید که بالاترین نرخ تورم به روایت بانک مرکزی در پس از انقلاب به حساب می‌آید که بیانگر موج دوم تورمی است. این در حالی است که بر اساس نرخ تورم مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم از سال 1374 به بعد در دولت ابراهیم رئیسی به ثبت رسیده است.

تازه‌ترین آمار به روز رسانی شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که از شهریور سال گذشته نرخ تورم سالانه در ایران در مسیر نزولی قرار گرفته و دولت موفق به کنترل آن شده اما این روند تا 39.6 درصد در شهریور امسال ادامه داشته و پس از آن دوباره نرخ تورم وارد کانال 40 درصدی شده و در بهمن امسال به 43.6 درصد رسیده است که به نظر موج سوم تورم در راه خواهد بود.

بانک مرکزی امروز اعلام کرد: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه 1401 به عدد 745.1 رسید که نسبت به ماه قبل 4.4 درصد افزایش یافت و نرخ تورم نقطه به نقطه هم به 54.6 درصد و نرخ تورم سالانه هم به 43.6 درصد رسیده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا