راز رشد بدهی بیمه‌گذاران و نمایندگان چیست؟

ترازنامه 24 شرکت منتخب حاضر در بازار سهام ایران نشان می‌دهد که میزان طلب از بیمه‌گذاران و نمایندگان با رشد 63 درصدی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه امسال به 519 هزار و 951 میلیارد و 103 میلیون ریال رسیده است. بیشترین مطالبات به 5 شرکت بیمه دانا، بیمه دی، بیمه آسیا، بیمه کوثر و بیمه معلم اختصاص دارد و بیشترین رشد را شرکت‌های بیمه زندگی خاورمیانه، بیمه دانا و بیمه دی تجربه کرده‌اند.

به گزارش دنیای بیمه، یکی از اجزای مهم ترازنامه شرکت‌های بیمه در بخش دارایی‌ها به میزان مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان اختصاص دارد. آخرین وضعیت مطالبات شرکت‌های بیمه خاورمیانه، بیمه زندگی باران، بیمه حافظ، بیمه ميهن، بیمه حکمت صبا، بیمه تعاون، بیمه کارآفرین، بیمه سامان، بیمه ما، بیمه آرمان، بیمه پاسارگاد، بیمه نوین، بیمه سرمد، بیمه تجارت نو، بیمه رازی، بیمه ملت، یبمه سینا، بیمه پارسیان، بیمه البرز، بیمه معلم، بيمه کوثر، بیمه آسیا، بیمه دی و  بیمه دانا از بیمه‌گذاران و نمایندگان بر اساس صورت‌های مالی در پایان نیمه نخست سال 1401 را در نمودار زیر ببینید:

  • کاهش طلب بیمه پارسیان

تنها شرکتی که در نیمه نخست امسال موفق به کاهش میزان طلب خود از نمایندگان و بیمه‌گذاران شده، بیمه پارسیان است که طلب این شرکت کاهش 11 درصدی را تجربه کرده است. کمترین میزان رشد مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان به شرکت‌های بیمه ملت با 4 درصد، بیمه پاسارگاد با 5 درصد و بیمه سامان با 10 درصد رشد اختصاص دارد. بیمه زندگی باران و بیمه میهن با 15 درصد رشد، بیمه البرز و بیمه معلم با 22 درصد رشد و بیمه تعاون با 24 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میزان بدهی شبکه نمایندگان و بیمه‌گذاران بیمه آسیا و ما در نیمه نخست امسال 30 درصد، بیمه رازی 41 درصد، بیمه سرمد 42 درصد، بیمه کارآفرین 52 درصد، بیمه کوثر 54 درصد، بیمه نوین 62 درصد و بیمه تجارت نو 71 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

مطالبات بیمه زندگی خاورمیانه از نمایندگان و بیمه‌گذاران در این بازه زمانی 346 درصد، بیمه دانا 250 درصد، بیمه دی 234 درصد، بیمه سینا 123 درصد و بیمه حکمت صبا هم 81 درصد قد کشیده است.

  • سهم بدهی‌ها در سبد دارایی‌ها

ترازنامه بیمه‌گران منتخب در نیمه نخست امسال بیانگر این است که 64 درصد از دارایی‌های بیمه آرمان را مطالبات این شرکت از بیمه‌گذاران و نمایندگان تشکیل می‌دهد و این نسبت در خصوص بیمه میهن 49 درصد، بیمه سینا 48 درصد، بیمه دی و بیمه تجارت نو 47 درصد و بیمه دانا 46 درصد برآورد شده است.

این گزارش می‌افزاید: 45 درصد از دارایی‌های بیمه تعاون و حکمت صبا، 41 درصد بیمه معلم و حافظ، 36 درصد بیمه کوثر، 35 درصد بیمه سرمد و 34 درصد بیمه رازی به بدهی بیمه‌گذاران و نمایندگان اختصاص دارد.

نسبت مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان در سبد دارایی‌های بیمه آسیا و بیمه پارسیان 28 درصد، بیمه نوین 25 درصد، بیمه ملت 20 درصد، بیمه ما 12 درصد، بیمه سامان 11 درصد، بیمه کارآفرین 7 درصد، بیمه پاسارگاد 4 درصد و 2 شرکت بیمه زندگی باران و بیمه زندگی خاورمیانه حدود یک درصد برآورد می‌شود.

سوال و شاید چالش اصلی این است که چه نسبتی از دارایی‌های یک شرکت بیمه‌ای باید به مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان اختصاص پیدا کند و آیا مدیران عامل شرکت‌های دارای بالاترین طلب برنامه‌ای برای وصول به موقع مطالبات خود دارند؟

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا