دیدار رییس پژوهشكده بیمه با مدیرعامل بیمه اتكایی امین

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با حضور در محل شرکت بیمه اتکایی امین، با دکتر محمدرضا خوش‌کیش مدیرعامل این شرکت دیدار و در خصوص گسترش تعاملات مشترک میان دو مجموعه گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش دنیای بانک و بیمه از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، دکتر عسگری در ابتدا با تشکر از شرکت بیمه اتکایی امین برای تشکیل جلسه و میزبانی از پژوهشکده بیمه، از حضور و مشارکت مدیران عامل شرکت‌های بیمه به ویژه مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین در برنامه‌های علمی و جلسات هم‌اندیشی با مهمانان خارجی سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه قدردانی کرد.
رئیس پژوهشکده بیمه حضور مستمر و فعال مدیران عامل شرکت‌های بیمه در نشست‌های علمی با میهمانان بین‌المللی همایش بیمه و توسعه از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و انگلستان و طرح مباحث تخصصی، فنی و راهبردی در این جلسات را در تاریخ صنعت بیمه کشور بی نظیر دانست و خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه پس از برگزاری با شکوه همایش سال جاری، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای علمی بین‌المللی در حوزه بیمه و تکافل می‌باشد و در آینده نزدیک دو وبینار آموزشی با مشارکت مهمانان خارجی همایش برگزار خواهد شد.
دکتر عسگری چالش اصلی کشور در زمینه بیمه اتکایی و تکافل اتکایی را نقل و انتقالات مالی عنوان کرد و افزود؛ پیشنهاد استفاده از ظرفیت کشور پاکستان در زمینه اعتبارسنجی جهانی شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی ایرانی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه که در نشست هم اندیشی مدیران ارشد صنعت بیمه با میهمانان خارجی همایش بیمه و توسعه 1402 در برج میلاد تهران از سوی مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین مطرح شد، پیشنهادی راهبردی است که مورد استقبال مدیران صنعت بیمه و تکافل پاکستان حاضر در نشست نیز واقع گردیده است و در صورت عملیاتی شدن آن، کشور پاکستان می‌تواند نقش واسطه میان صنعت بیمه ایران و کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس[1]  را ایفا نماید.
رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به آغاز اجرایی‌سازی تکافل در کشور از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، میزان پیشرفت در اجرای تکافل و اعطای مجوز عرضه محصولات تکافل به ۱۰ شرکت بیمه ایرانی تنها در مدت حدود یک‌و‌نیم سال را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد؛ هدف‌گذاری پژوهشکده بیمه برای سال ۱۴۰۲، تاسیس اولین شرکت تکافل با سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و کشورهای همسایه است و همکاری شرکت بیمه اتکایی امین با پژوهشکده بیمه نقش موثری در تسریع این فرایند خواهد داشت.
دکتر عسگری با استقبال از اعلام آمادگی شرکت بیمه اتکایی امین برای گسترش تکافل و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن در کشور اعلام کرد، تکافل در سایر کشورهای اسلامی جایگاه خود را پیدا کرده است و پژوهشکده بیمه نیز با همکاری نهادهای بین المللی و به پشتوانه دانش و تخصص شرکت‌های بیمه داخلی درصدد ترویج تکافل از طریق تقویت و به روز رسانی دانش مدیران ارشد صنعت بیمه در این حوزه می‌باشد.
دکتر خوش‌کیش مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین و عضو شورای عالی بیمه نیز در این دیدار بر استفاده از ظرفیت‌های بین المللی برای توسعه بیمه تکافل در ایران و خاورمیانه تاکید کرد.
وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات پژوهشکده بیمه در راستای گسترش تکافل در صنعت بیمه کشور، آمادگی شرکت بیمه اتکایی امین را برای افزایش همکاری های مشترک اعلام کرد و افزود: امیدوارم با گسترش این همکاری، گامی موثر در توسعه فرهنگ تکافل با استفاده از ظرفیت های بین‌المللی در ایران و خاورمیانه برداریم.
دکتر خوش‎‌کیش تصریح کرد: واژه تکافل برگرفته از قرآن و سنت و به معنی ضمانت مشترک است که هدف آن مشارکت و یاری دو جانبه میان اعضای گروهی مشخص است. وی خاطر نشان کرد: تکافل بر مبنای تعاون بنا شده و مدیریت آن بسیار شبیه به بیمه‌های تعاونی است در واقع فلسفه تکافل با حفظ حدود شرعی در سرمایه‌گذاری و انعطاف‌پذیری بیشتر در تأمین حقوق صاحبان سهام به تعاونی بسیار نزدیک است.
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین تکافل را نظامی مبتنی بر اصل کمک متقابل و همکاری داوطلبانه دانست و خاطرنشان کرد: اجرای تکافل در کشور مستلزم شناخت کافی متولیان از مفهوم آن و تمهید الگوهای فقهی بر اساس فقه اسلامی و تبیین چارچوب‌های عملیاتی اجرایی و نظارتی آن است.
دکتر محمدرضا خوش‌کیش مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با ابراز خرسندی از حضور در برنامه‌های متنوع همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲، استقبال و مشارکت گسترده و عمیق فعالان صنعت بیمه و حضور طیف وسیعی از صاحبنظران حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مختلف در این همایش را وجه تمایز و نقطه قوت همایش سال جاری دانست و از پژوهشکده بیمه برای مدیریت و برنامه‌ریزی این رویداد قدردانی کرد.
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با تاکید بر اهمیت مدیریت و ساماندهی ظرفیت‌های نیروی انسانی کشور، لزوم گسترش ابعاد صنعت بیمه و بهره‌مندی از استعدادهای نوظهور در راستای مقابله با آثار تحریم و افزایش اشتغال در کشور و همچنین با تاکید بر نقش انگیزه‌های مالی در توسعه ساختارهای صنعت بیمه تصریح کرد، معافیت مالیاتی ارزش افزوده تکافل در رشد و توسعه تکافل و مطرح شدن آن در قالب یک تفکر جدید بسیار موثر خواهد بود.
در بخش پایانی این نشست دکتر عسگری ضمن اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تاسیس شرکت بیمه مشترک، میان شرکت‌های بیمه ایرانی و شرکت بیمه العقیله سوریه، برنامه‌های علمی همایش بیمه و توسعه 1402 را در ایجاد نگرش مثبت سایر کشورها به توان علمی و اجرایی صنعت بیمه ایران بسیار موثر برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همکاری پژوهشکده بیمه و شرکت بیمه اتکایی امین، تا پایان سال جاری اولین شرکت تخصصی تکافل در کشور تاسیس گردد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا