دیدار روسای پژوهشكده بیمه ومركز مالی بین‌المللی دبی

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز دوشنبه 2 بهمن 1402 با حضور در مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC) با دکتر آفتاب حسن مدیر عامل شرکت تغییر ریسک این مرکز و دکتر فرید لطفی  دبیر کل انجمن بیمه‌ای امارات دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با حضور دکتر اجمل باتی  مدیر اجرایی شرکت مشاوره مدیریت بدری برگزار گردید، دکتر عسگری پس از معرفی ساختار  و فعالیت‌های پژوهشکده بیمه به واگذاری وظیفه تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه به پژوهشکده بیمه اشاره کرد و افزود؛ تمامی آموزش‌های منتهی به دریافت گواهینامه در صنعت بیمه توسط پژوهشکده بیمه صورت می‌پذیرد و این مجموعه از سال گذشته راه‌اندازی تکافل برای اولین بار در صنعت بیمه ایران را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر عسگری با اشاره به تاکید رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بر ضرورت اجرایی سازی تکافل در کشور، به بیان موضوع تکافل در قالب تضامن توسط امام خمینی (ره) پرداخت و تصریح کرد؛ با تاسیس کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه متشکل از متخصصین این حوزه و برگزاری نشست‌های تخصصی متعدد، اکنون ده شرکت بیمه ایرانی مجوز ارائه پنجره تکافل را دریافت نموده‌اند و پژوهشکده بیمه در نظر دارد تا پایان سال جاری، اولین شرکت تخصصی تکافل را نیز با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های بیمه داخلی و شرکت‌های تکافل بین‌المللی تاسیس نماید.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به حضور دو شرکت بیمه اتکایی در میان شرکت‌های دریافت کننده مجوز تکافل خاطرنشان کرد؛ تکافل اتکائی نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که  به سبب تحریم‌های بلند مدت علیه ایران، تا کنون بیمه مرکزی مسئول اتکائی شرکت‌های بیمه ایران بوده است.
وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در حوزه آموزش بیمه رایج و تکافل در کشور افزود؛ پژوهشکده بیمه در سایه حمایت دولت کنونی از گسترش تعاملات بین‌المللی، تا کنون ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان، با همکاری دانشگاه اینسیف مالزی و مرکز خدمات آموزشی لجند دبی دروه‌های آموزشی حضوری را نیز در حوزه‌های IFRS و تکافل در این کشورها برگزار نموده است و با توجه به تجارب ارزشمند مرکز مالی بین‌المللی دبی، امکان برگزاری مجدد دوره‌های مشابه در تهران یا دبی فراهم می‌باشد.
دکتر عسگری پس از تشریح تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه با کشورهای بحرین، عربستان، هند و … در قالب نشست‌های تخصصی برخط، به حضور متخصصین حوزه بیمه، آمار، ریاضیات، اقتصاد، بیم‌سنجی و مطالعات اسلامی بیمه ذیل پنج گروه پژوهشی در پژوهشکده بیمه اشاره و خاطرنشان کرد؛ پژوهشکده بیمه در سال جاری بیش از ۸۰ عنوان کارگاه آموزشی در حوزه تکافل و بیمه رایج با حضور اساتید داخلی و بین‌المللی برگزار نموده است و آمادگی کامل برای بهره‌مندی از دانش و تخصص مرکز مالی بین‌المللی دبی در این زمینه نیز وجود دارد.
پس از آن دکتر آفتاب حسن مدیر عامل شرکت تغییر ریسک مرکز مالی بین‌المللی دبی با اشاره به فعالیت‌های این مرکز تصریح کرد، مرکز مالی بین‌المللی دبی نیز مشتمل بر انجمنی است که ضمن فعالیت در حوزه تکافل، مسئولیت صدور گواهینامه برای فعالان صنعت بیمه امارات را بر عهده دارد.
وی با تاکید بر ضرورت اتحاد میان کشورهای مسلمان و لزوم حمایت از ارزش‌های اسلامی در عمل، به تشریح سابقه همکاری خود با صنعت بیمه ایران در دوران قبل از تحریم و تبیین قراردادهای بیمه اتکایی این مرکز در پاکستان و ایران پرداخت و آمادگی کامل مرکز مالی بین‌المللی دبی را برای همکاری با صنعت بیمه ایران به ویژه در زمینه راه‌اندازی شرکت تخصصی تکافل با سرمایه‌گذاری مشترک میان کشورهای مسلمان و تربیت نیروهای متخصص در حوزه بیمه و تکافل با بهره‌مندی از ظرفیت و تجربه کشورهای پیشرو در حوزه تکافل اعلام کرد.
دکتر آفتاب حسن با اعلام آمادگی برای برقراری ارتباطات میان پژوهشکده بیمه و مؤسسه مالی امارات تصریح کرد؛ مؤسسه مالی امارات در حال حاضر تحت مدیریت بانک مرکزی این کشور در حال فعالیت در حوزه تکافل است و با مؤسسه بیمه لندن (CII) نیز تعاملاتی دارد که با بسیاری از کشورها نیز در ارتباط می‌باشد.
مدیر عامل شرکت تغییر ریسک مرکز مالی بین‌المللی دبی در انتهای سخنان خود با اعلام واگذاری مسئولیت راهنمایی و مربی‌گری متقاضیان شرکت در دوره‌های آموزشی حوزه بیمه به این مرکز، آمادگی خود را برای ارائه خدمات آموزشی تخصصی در حوزه بیمه و تکافل به صنعت بیمه ایران و همچنین رایزنی با مؤسسه بیمه لندن (CII) در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های این موسسه اعلام کرد.
در این نشست دکتر فرید لطفی دبیر کل انجمن بیمه‌ای امارات نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با هیات اعزامی پژوهشکده بیمه، به تشریح همکاری‌های گذشته خود با ایران پرداخت. وی با اشاره به تعاملات گسترده این انجمن با مؤسسات بیمه و مالی سایر کشورها از جمله موسسه بانکداری و مالی بحرین(BIBF) ، آمادگی خود را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در زمینه‌های مورد توافق طرفین اعلام داشت.

20240122_141112.jpg


نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا