دیدار رئیس پژوهشکده بیمه با مدیران بیمه اندونزی

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه طی نشست مشترکی که روز دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ به میزبانی شورای بیمه اندونزی برگزار گردید، با اروین نوکمن مدیر عامل شورای بیمه اندونزی (DAI) و مدیر اجرایی انجمن بیمه شریعت اندونزی  (AASI)، برن دویانتو مدیر اجرایی انجمن بیمه عمومی اندونزی (AAUI)، خانم کارولین بایتیون مدیر اجرایی شورای بیمه آسه‌آن، خانم عاریفیا اینداه لیانی رئیس امور تعاون شورای بیمه اندونزی و یودی لستاری مسئول دبیرخانه شورای بیمه اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، نشست مشترک رئیس پژوهشکده بیمه با مدیرعامل شورای بیمه اندونزی، مدیر اجرایی انجمن بیمه عمومی اندونزی و مدیر اجرایی شورای بیمه آسه‌آن، به عنوان نخستین جلسه هیات اعزامی پژوهشکده بیمه در کشور اندونزی با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای اجرایی‌سازی بندهای سند تحول دولت مردمی مبنی بر ضرورت بین‌المللی سازی و آموزش صنعت بیمه صورت پذیرفت.
دکتر عسگری در این نشست ابتدا به معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز تحقیق و توسعه بیمه در ایران پرداخت و تصریح کرد در حال حاضر ۳۷ شرکت بیمه در کشور ایران فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰ شرکت بیمه مجوز ارائه محصولات تکافل در کشور را دریافت نموده‌ند. با توجه به sابقه ۲۰ ساله کشور اندونزی در حوزه عرضه محصولات تکافلی و به سبب نوپا بودن تکافل در ایران، انجام پژوهش‌های مشترک به ویژه در حوزه تکافل از مهمترین زمینه‌های همکاری بین پژوهشکده بیمه و موسسات بیمه و تکافل کشور اندونزی خواهد بود.
دکتر عسگری با اشاره به برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی با همکاری دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی(IIUM) و حضور برخط بیش از ۵۰۰ نفر از مدیران و فعالان صنعت بیمه ایران در وبینارهای پژوهشکده بیمه که به صورت مستمر در حال برگزاری می‌باشد، آمادگی پژوهشکده بیمه را برای برگزاری وبینارهای آموزشی مشترک در حوزه بیمه رایج و تکافل با همکاری صنعت بیمه و تکافل اندونزی اعلام کرد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تاسیس مرکز اطلاعات بیمه و بیمه اتکایی در کشور اندونزی به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی شورای بیمه اندونزی تاکید کرد، پژوهشکده بیمه اخیرا اقدام به تاسیس آزمایشگاه ریسک صنعت بیمه نموده است و از تجارب انجمن بیمه شریعت اندونزی و شورای بیمه اندونزی در تاسیس مرکز اطلاعات و آزمایشگاه ریسک در حوزه تکافل و بیمه رایج در ایران استقبال خواهد کرد. پژوهشکده بیمه همچنین آمادگی دارد تا پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با شورای بیمه اندونزی و شورای بیمه آسه‌آن، مدیران صنعت بیمه ایران را برای برگزاری نشست‌های تخصصی با شرکت‌های تکافل و شرکت‌های بیمه مبتنی بر شریعت اندونزی به این کشور اعزام نماید.
دکتر عسگری با اشاره به برگزاری سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با حضور با حضور بیش از ۲۰ نفر از اساتید و صاحب نظران حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان افزود، در حاشیه این رویداد که با استقبال بیش از ۲۰۰۰ نفر از علاقمندان و فعالان صنعت بیمه و تکافل کشور برگزار گردید، نشست‌های تخصصی میان مدیران صنعت بیمه ایران و مهمانان بین‌المللی همایش نیز صورت گرفت که در تاریخ صنعت بیمه ایران بی‌نظیر بود و اکنون این آمادگی در صنعت بیمه ایران وجود دارد تا برنامه‌های آموزشی چهره به چهره در تهران، جاکارتا و یا دبی برگزار گردد.
دکتر عسگری همچنین از برگزاری دوره آموزشی ۷ روزه دوره آموزشی گواهینامه حرفه‌ای مدیریت کسب و کار تکافل از۷ تا ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ به مدت ۵۶ ساعت با همکاری آکادمی جهانی شغلی کینگز در دبی خبر داد و افزود پژوهشکده بیمه آمادگی دارد تا برنامه مشابهی را با همکاری شورای بیمه آسه‌آن، شورای بیمه اندونزی  و انجمن بیمه عمومی اندونزی برگزار نماید.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به طرح موضوع تکافل در قالب تضامن توسط امام خمینی(ره) در کتاب تحریرالوسیله در سال ۱۹۶۴ ، به نوپا بودن تکافل در ایران اشاره کرد و افزود پس از اعطای مجوز ارائه پنجره تکافل به ۱۰ شرکت بیمه ایرانی اکنون زمینه تاسیس شرکت تخصصی تکافل در کشور ایران به عنوان یکی از اهداف اصلی پژوهشکده بیمه فراهم گردیده است و تجارب کشور اندونزی در راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی تکافل راهگشای صنعت بیمه ایران خواهد بود.
دکتر عسگری همچنین با اشاره به ضریب نفوذ بیمه در کشور ایران به خصوص بیمه‌های عمر در کشور افزود تمامی تلاش‌های پژوهشکده بیمه به ویژه در حوزه تعاملات بین‌المللی در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور ایران به ویژه در زمینه بیمه‌های عمر و تکافل خانواده است و در حوزه برنامه‌های آموزشی نیز نیازمند دانش روز دنیا در حوزه‌های مختلف نظیر بیمسنجی و مدیریت ریسک بیمه و تکافل هستیم.
وی در ادامه افزود با توجه به ماموریت و چشم انداز انجمن بیمه شریعت اندونزی در ارائه تسهیلات برای اعضای خود در کشور اندونزی و منطقه آسه‌آن و همچنین در مناطق شرق و غرب آسیا، پژوهشکده بیمه از برقراری تعاملات و همکاری با این موسسه در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی بر خط و چهره به چهره و رویدادهای علمی همایش‌ها و انتشار اسناد علمی استقبال خواهد کرد.
دکتر عسگری تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه با برخورداری از گروه‌های پژوهشی و متخصصین حوزه فجایع طبیعی، آمار، ریاضی، اقتصاد، بیمه، بیم‌سنجی و فنآوری‌های نوین بیمه و به کارگیری تمامی ظرفیت‌های علمی و فنی خود آماده همکاری با شورای بیمه آسه‌آن، شورای بیمه اندونزی و انجمن بیمه عمومی اندونزی خواهد بود. همچنین زمینه ترجمه آثار علمی این مراکز به زبان فارسی و انتشار در نشریات و آثار علمی پژوهشکده بیمه فراهم می‌باشد.
دکتر عسگری در جمع‌بندی سخنان خود، ضمن دعوت از مدیران حاضر در نشست جهت حضور و ارائه مقاله در همایش‌های آتی بیمه و توسعه تاکید کرد صنعت بیمه و تکافل کشور اندونزی به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه اجرای طرح‌های مبتکرانه مانند بیمه مشارکتی دارای تجارب ارزشمندی است و پژوهشکده بیمه از هر گونه همکاری با مراکز بیمه و تکافل و مالی اسلامی این کشور در راستای دسترسی به منبع غنی دانش و تجربه در حوزه‌های مذکور استقبال خواهد کرد.
در ادامه این دیدار اروین نوکمن مدیر عامل شورای بیمه اندونزی و مدیر اجرایی انجمن بیمه شریعت اندونزی (AASI) با اشاره به وظایف و عملکرد شورای بیمه اندونزی به عنوان عضوی از شورای بیمه منطقه آسه‌آن اعلام کرد؛ انجام پژوهش‌های مشترک و برگزاری دوره‌های آموزشی بر خط به صورت مشترک از جمله فعالیت‌های مشترکی است که شورای بیمه اندونزی و شورای بیمه آسه‌آن آمادگی دارد به صورت مشترک با پژوهشکده بیمه به انجام برساند.
مدیر عامل شورای بیمه اندونزی تصریح کرد انجمن بیمه اسلامی اندونزی پیش از این همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه را آغاز نموده است که این تعاملات برای شورای بیمه اندونزی بسیار ارزشمند خواهد بود. وی با اشاره به تفاوت‌های میان فعالیت‌ها و کارکرد انجمن‌های بیمه و تکافل در کشور اندونزی تاکید کرد این انجمن آمادگی کامل دارد تا ظرفیت‌های خود را در کلیه حوزه‌های مرتبط با موضوع بیمه جهت همکاری با پژوهشکده بیمه به کار گیرد.
اروین نوکمن با اعلام آمادگی شورای بیمه اندونزی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه به تشریح جزئیات طرح‌های توسعه بیمه این شورا به ویژه در بخش بیمه عمومی اندونزی پرداخت و از وضع مقررات سختگیرانه در صنعت بیمه اندونزی طی یک سال اخیر خبر داد. وی با اشاره به کاستی‌های موجود در کشور اندونزی در زمینه بیم‌سنجی و کمبود نیروی متخصص در این حوزه تصریح کرد؛ با وجود اینکه دانشگاه‌های بسیاری در کشور اندونزی برنامه‌های آموزش بیم‌سنجی را ارائه می‌نمایند، از سال گذشته تمامی شرکت‌های بیمه اندونزی ملزم به جذب متخصصین بیم‌سنجی در چارت سازمانی خود و اجرای استانداردهای گزارشگری مالی شماره ۱۷ تا اول ژانویه سال آتی میلادی شدند که این موضوع چالش‌هایی را برای شرکت‌های بیمه ایجاد کرده است. زیرا برخی شرکت‌های بیمهای که در اندازه‌های کوچک و متوسط هستند توان مالی برای اجرای این نظام را ندارند. بنابراین اولین ماموریت شورای بیمه اندونزی کمک به اعضای خود برای ادامه فعالیت در این نظام با پرداخت هزینه‌های کمتر است و با توجه به فرصت‌هایی که در سال جاری پیش روی صنعت بیمه اندونزی قرار دارد توجه ویژه‌ای به بخش‌های پژوهش، آموزش و برگزاری همایشها و وبینارهای تخصصی جلب شده است. بر این اساس شورای بیمه اندونزی آمادگی کامل خود را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در بخش پژوهش به ویژه در حوزه حوادث فاجعه آمیز مانند زلزله و برگزاری رویدادهای مشترک اعلام می‌دارد.
مدیر عامل شورای بیمه اندونزی در ادامه تاکید کرد این مرکز طی سال‌های گذشته رویدادهای گوناگونی را در فواصل زمانی یک ساله و شش ماهه برگزار نموده است که محتوا و جزییات این رویدادها نیز در اختیار پژوهشکده بیمه قرار خواهد گرفت. شورای بیمه اندونزی همچنین برگزار کننده رویداد بزرگ سالیانه در حوزه بیمه عمومی می‌باشد و رویکرد شورا در سال جاری آن است که پژوهش‌های تخصصی دنیا در زمینه بیمه را به اشتراک بگذارد. بر این اساس آمادگی لازم برای دریافت پژوهش‌های صنعت بیمه ایران در این رویداد وجود دارد و اسناد علمی و مقالات تخصصی صنعت بیمه ایران، پس از دریافت در این شورا به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد و پس از تکمیل و تقویت به صنعت بیمه ایران بازگردانده خواهد شد که این امر موجبات ارتقا صنعت بیمه این کشور را در بر خواهد داشت. همچنین مدرسین و متخصصین این شورا آماده برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های علمی به صورت برخط برای صنعت بیمه ایران خواهند بود.
در ادامه برن دویانتو مدیر اجرایی انجمن بیمه عمومی اندونزی (AAUI) با ابراز خشنودی از حضور هیات اعزامی پژوهشکده بیمه در این نشست، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه به ویژه پژوهش در حوزه بیمه شریعت و تکافل اعلام کرد.
مدیر اجرایی انجمن بیمه عمومی اندونزی تصریح کرد؛ این انجمن در سال گذشته با همکاری شرکت حسابرسی و مشاوره حرفه‌ای PwC، گزارش علمی در زمینه تکافل را به پایان رسانده است. همچنین در حوزه بیمه با مونیخ ری، نهاد مرجع مالی(FSA) و … همکاری مشترک داریم. در حوزه تکافل نیز پژوهش‌هایی در حال انجام و نتایج این پژوهش‌ها در وبسایت انجمن قابل استفاده می‌باشد. در حوزه تکافل خانواده نیز محتوای علمی ارزشمندی با همکاری PwC به زبان انگلیسی تنظیم شده است که جهت بهره‌برداری توسط پژوهشکده بیمه در دسترس می‌باشد.
پس از آن کارولین بایتیون مدیر اجرایی شورای بیمه آسه‌آن با معرفی اهم فعالیت‌های شورای بیمه آسه‌آن و اعلام آمادگی برای همکاری با پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد، اولین جلسه کمیته کاری تکافل آسه‌آن در دسامبر سال قبل برگزار گردید و این شورا در نظر دارد در سال ۲۰۲۴ پژوهش تطبیقی در زمینه تکافل، بیمه مبتنی بر شریعت و مقررات حاکم بر آن‌ها در اندونزی و برخی کشورها را به انجام برساند و کشور ایران می‌تواند به عنوان یکی از کشورهای منتخب از منظر مقررات تکافل در این پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.
در بخش پایانی این نشست خانم عاریفیا اینداه لیانی رئیس امور تعاون شورای بیمه آسه‌آن با اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی بر خط برای پژوهشکده بیمه اعلام کرد پژوهشکده بیمه متخصصین توانمندی در زمینه بیمه و تکافل دارد و شورای بیمه آسه‌آن مایل است تا با معرفی این متخصصین، زمینه انتقال دانش و تجربه تخصصی صنعت بیمه ایران به این شورا فراهم گردد.
رئیس امور تعاون شورای بیمه آسه‌آن همچنین تصریح کرد تفاهم‌نامه‌ای که پیش از این میان انجمن بیمه عمومی اندونزی و پژوهشکده بیمه منعقد شده است حرکت ارزشمندی است و شورای بیمه آسه‌آن نیز آمادگی دارد تا در راستای گسترش ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی خود همکاری با پژوهشکده بیمه را در قالب تفاهم‌نامه آغاز نماید.
وی در ادامه خواستار اطلاعات کامل از نحوه فعالیت شرکت‌های بیمه در کشور ایران و عملیات‌های معمول بیمه‌گری شد و تصریح کرد همکاری‌های دو مجموعه به زودی آغاز خواهد شد و برگزاری این دیدار کمک شایانی به پیشبرد اهداف و همکاری‌های مشترک در آینده خواهد نمود.
برای دریافت سند تحول دولت مردlی ابلاغی از سوی نهاد ریاست جمهوری ایران اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا