حمایت رئیس کل بیمه مرکزی از انجام فرایند رتبه اعتباری بیمه تعاون

به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، در آیین رونمایی از رتبه بندی اعتباری بیمه تعاون اظهار داشت: مهم ترین نکته رتبه اعتباری، جلب اعتماد مشتریان است و بعد هم سرمایه گذاران.
وی افزود: بنده این کاری که در بیمه تعاون انجام شده است را به فال نیک گرفته و این جلسه را تشکیل دادم تا بگویم از انجام این کار و توسعه اش حمایت می کنم.
رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: نوع نظارت را نیز باید متفاوت کرده و علاوه بر دیجیتالی و هوشمندشدن، باید بخشی را نیز به بیمه گذاران واگذار کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشند و فرایند رتبه اعتیاری، گام ارزشمندی در این راستا محسوب می شود.
بهزادپور تأکید کرد: اگر نیاز است در این زمینه الزاماتی داشته باشیم یا آیین نامه ای تدوین شود، باید این کار انجام پذیرد.
وی همچنین تشریح کرد: امسال باید ارتباطات بین المللی را تقویت کرده و در این راستا نیز فرایند رتبه بندی اعتباری می تواند برای ارتباط با خارج از مرزها، یاریگر باشد و مبتنی بر آن، رقابت ها هم واقعی تر خواهند شد.
رئیس کل بیمه مرکزی تبیین کرد: عدم رتبه بندی باعث شده که ما اندک ارتباط هایی که با فضای بین المللی داریم نیز دچار مشکل شده و با توجه به فرایند رتبه بندی، می توان فضای صنعت بیمه را مثبت کرد.
بهزادپور در ادامه گفت: امیدوارم با بازشدن فضا، فرایند رتبه بندی از سوی شرکت های خارجی نیز در دستور کار قرار گرفته و از بیمه تعاون به سبب اینکه زمینه توجه بیشتر به بحث رتبه بندی را فراهم کردند تشکر می کنم؛ امیدوارم این کاری که توسط بیمه تعاون آغاز شد به خوبی در فضای بیمه ای کشور و در سطح رسانه ها نیز بازنمایی مطلوبی داشته باشد.

رتبه بندی، تابلویی برای شرکت های اقتصادی
یونس مظلومی، مدیرعامل شرکت بیمه تعاون نیز در این نشست اظهار داشت: شرکت های بیمه به 2 دسته تقسیم می شوند، آنهایی که رتبه بندی شده و آنهایی که رتبه بندی نشده اند، البته می تواند شرکت خوبی هم وجود داشته باشد ولی رتبه اعتباری نداشته باشد.
وی اضافه کرد: پیش از تحریم ها می گفتند که کشورهای خارجی فقط با شرکت هایی کار می کنند که رتبه BBB به بالا داشته باشند.
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: ما از سال 1399 با موسسه برهان قراردادی بسته ایم و فرایند رتبه بندی ما از آن زمان آغاز شده است.
در ادامه جواد سهامیان مقدم، عضو هیأت مدیره بیمه تعاون نیز در جملاتی بیان داشت: رتبه بندی، تابلوی شرکت های اقتصادی محسوب شده و در کشورهای پیشرفته به ویژه اروپا، شرکت بدون رتبه اعتباری تقریباً نمی تواند کاری انجام دهد.
وی همچنین تأکید کرد: انجام فرایند رتبه اعتباری توسط شرکت بیمه تعاون، خوشبختانه از سوی سهامداران شرکت نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

7 عامل، برای ارزیابی شرکت های بیمه در نظر گرفته می شود
قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان دیگر سخنران جلسه بود که اظهار داشت: گرچه رتبه بندی عمری 100 ساله پیدا کرده است و در کشورهای آسیایی نظیرژاپن، ترکیه، بحرین و… بیش از 25 سال است که از رتبه بندی داخلی به عنوان عاملی اثرگذاراستفاده صورت می گیرد، لکن در ایران ما دچار یک عقب ماندگی در این زمینه هستیم.
وی افزود: شرکت برهان به عنوان نخستین شرکت رتبه بندی دارای مجوز در حال فعالیت است و متدولوژی هایمان را نیز از شریک پاکستانی مان دریافت کرده و بومی سازی می کنیم.
مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان ادامه داد: اولین مورد مهم صنعت بانک و بیمه در جهان، رتبه اعتباری آن بوده و علی رغم آنکه بیمه مرکزی برای شرکت های بیمه، از عامل توانگری مالی برای رتبه بندی آنها استفاده می کند، این عامل تنها یکی ازعوامل برای رتبه بندی از سوی ما به کار برده می شود.
محسنی در ادامه تشریح کرد که در بحث رتبه بندی اعتباری شرکت های بیمه غیرزندگی، 7 مورد «ریسک کسب و کار، جایگاه رقابتی، ریسک مالی، وضعیت نقدینگی، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و راهبری شرکتی و مدیریت» را در نظر می گیریم.

همچنین مطالعه کنید: ساز و کار رتبه بندی شرکت های بیمه

رتبه بندی، عاملی حیاتی برای صنعت بیمه
غلامعلی جهانگیری، معاونت اتکایی بیمه مرکزی نیز در سخنانی توضیح داد: هم اکنون، کالاها دارای رتبه بندی بوده و به طور مثال، خودرویی که وارد بازار می شود، رتبه بندی اش نیز به صورت برچسب بر روی شیشه اش درج می شود.
او همچنین توضیح داد: بنا نیست ما تمام شرکت ها را بشناسیم و با استفاده از رتبه بندی می توانیم به شناخت مطلوب دست پیدا کنیم.
معاون اتکایی بیمه مرکزی ادامه داد: کمتر کشوری است که به رتبه اعتباری بی توجه باشد و امیدواریم در کشور ما نه تنها شرکت های رتبه بندی پویا تر و پررنگ تر باشند، بلکه به صورت تخصصی در صنعت بیمه نیز فعال شوند.
وی افزود: برای مقایسه بیشتر و به چالش کشیدن شرکت ها باید سایر شرکت های بیمه نیز در این فرایند حضور داشته باشند که با عنایت به خلأ قانونی عدم الزام، آنها راغب به انجام این کار نیستند.
جهانگیری ادامه داد: برای صنعت بیمه، حیاتی است که رتبه بندی اعتباری داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید: متدولوژی رتبه بندی شرکت های بیمه در بازارهای جهانی

گفتنی است، با توجه به ویژگی خاص صنعت بیمه، لزوم توانایی در ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت بیمه گزاران و توجه به اصولی نظیر پایداری (Sustainability) در دوام یک شرکت در برابر تغییرات محیط تجاری و اطمینان از توانگری مالی مستمر برای آن ضروری است.
در کشورهای توسعه یافته یکی از ابزاهای مهم سنجش توانگری مالی و توانایی ایفای تعهدات یک شرکت بیمه در برابر بیمه گزاران و نیز انتشار هرگونه اوراق بدهی و اتکائی منوط به کسب رتبه اعتباری بوده که نمایانگر سطح کمی و کیفی شرکت بیمه در توانایی در ایفای تعهدات خود می باشد؛ چراکه لزوم شفافیت مالی و اطلاعاتی برای یک شرکت بیمع و مشتریان و ذی نفعان آن امری مهم بوده و نشان دهنده این مهم است که شرکت بیمه تا چه میزان در شاخص های عملکردی خود موفق عمل کرده است.
از دیگر سو، در بازارهای مالی دنیا، شرکت های بیمه به صورت دوره ای توسط برخی از مؤسسات رتبه بندی، رتبه بندی می شوند. سه شرکت بزرگ بین المللی یعنی استاندارد و پورز، فیچ و مودیز در حوزه رتبه بندی بیش از ۹۵ درصد کل دنیا را در اختیار دارند. هم چنین بررسی عملکرد رتبه بندی سه مؤسسه ای ام بست، مورنینق استار و کاپیتال اینتلجنس که در این حوزه بسیار کارآمد عمل کردند، حائز اهمیت است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا