جامعه صرافان به بازوی مشورتی بانک مرکزی تبدیل می شود

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر محمدپور در دیدار با جمعی از صرافان، مهم ترین راهبرد بانک مرکزی در حوزه نظارت را مقررات گذاری، مجوزدهی و نظارت دانست و عنوان کرد:بانک مرکزی به درصدد استفاده از ظرفیت خود انتظام تشکلها برای پیشبرد اهداف نظارتی  در حوزه فعالیت صرافان، لیزینگ ها ، بانکها و صندوق ها است . لذا تلاش می شود   تدوین مقرارت به گونه ای باشد که در ابتدای امر، نظرات لازم با کمک  شورای هماهنگی بانکها و کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی اخذ شود و در خصوص صرافی های نیز همین روند دنبال می شود چراکه بدون درک متقابل از یکدیگر مقررات اجرایی نمی شود.

وی با اشاره به آخرین اصلاحات اعمال شده در اساسنامه کانون صرافان خاطرنشان کرد:براساس ماده هشت اساسنامه جدید این کانون مقرر شده تا مصوبات و بخشنامه های بانک مرکزی از طریق جامعه صرافان به اعضاء ابلاغ شود. و لذا از این پس جامعه صرافان می تواند در نقش بازوی کمکی و مشورتی بانک مرکزی عمل کنند  و در فرآیندهای مرتبط با مقررات گذاری فعال باشند.

دکتر محمدپور با بیان اینکه  جامعه صرافان باید صدای این کسب و کار باشد تأکید کرد: بانک مرکزی خواستار برقراری تعامل با جامعه صرافان است به گونه ای که این جامعه صدای صرافان برای بانک مرکزی و مسیر ارتباطی بانک مرکزی با جامعه صرافان باشد .چراکه معتقدیم هر کسب و کاری ادبیات خود را بهتر از نهادهای ناظر می داند. همچنین سیاست بانک مرکزی این است که از نظرات مشورتی و راهنمایی ها و تجربیات تشکل ها بهره بگیرد.

معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه جامعه صرافان می تواند به مقررات گذاری بهتر در بانک مرکزی یاری رساند، تصریح کرد: جامعه صرافان می تواند در قالب سیاستهای بانک مرکزی به مقررات گذاری بهتر دراین حوزه کمک کند و خواسته ها و موضوعات مدنظر بانک مرکزی را به درستی به صرافان منتقل کند.

محمدپور با بیان اینکه «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها» اخیرا ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: این دستورالعمل دارای ظرفیت های بسیاری است و هدف این بود که به صرافی ها نظم داده شود  چراکه بانک مرکزی براین باور است که  ظرفیت صرافی ها به تناسب سرمایه انها باید متفاوت باشد از این رو حجم و حوزه های فعالیت هر صرافی متناسب با سرمایه ان  کاملاً متفاوت دیده شده است و این مهم نیز در دستورالعمل جدید در نظر گرفته شده است.
گفتنی است، در این نشست که باحضور برخی مدیران صرافی ها برگزار شد، مدیران عامل و نمایندگان صرافی‌ها به بیان چالش ها و نکات مدنظر خود پرداختند.
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا