توقف قطار شفافیت در ایستگاه بانک ملی

قطار شفافیت مالی در ایستگاه باب همایون متوقف شده و به نظر می‌رسد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی تصمیم ندارد که صورت‌های مالی و حساب سود و زیان بانک‌ها و بنگاه‌های دولتی را منتشر کند که نمونه بارز آن عدم انتشار اطلاعات صورت‌های مالی بانک ملی ایران است که ریاست مجمع آن را شخص وزیر اقتصاد بر عهده دارد.

به گزارش دنیای، اولین بار 27 شهریور سال 1400 و تنها با گذشت یک ماه از زمان روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی و آغاز صدارت خاندوزی بر وزارت اقتصاد بود که اطلاعات صورت‌های مالی بانک ملی به همراه گزارش حسابرسی و بازرس قانونی منتهی به سال مالی 30 اسفند 1399 روی سایت کدال قرار گرفت. 3 روز بعد هم گزارش صورت‌های مالی به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی سال مالی 1400 منتشر شد تا اینکه در 4 آبان سال 1401 بود که بانک ملی صورت‌های مالی سال 1400 را به روزرسانی کرد.

آخرین باری که بانک ملی شفاف‌سازی کرد، 12 دی‌ماه سال گذشته بود که صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره 6 ماهه نخست سال 1401 منتشر شد و از آن زمان به بعد دیگر خبری از گزارش صورت‌های مالی و حساب سود و زیان این بانک نشد و حتی با برگزاری مجمع عمومی سالیانه این بانک، صورت‌های مالی سال 1401 و نیمه نخست 1402 بایگانی شد تا کسی ندارد که در دوره 2 ساله دولت سیزدهم و در دوران مدیریت محمد رضا فرزین و ابوالفضل نجارزاده، آیا این بانک از مسیر زیان‌دهی خارج شده یا نه؟

چه خبر از قطار زیان بانک ملی؟

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، بانک ملی ایران در پایان سال مالی 1400 بالغ بر 122 هزار و 388 میلیارد و 824 میلیون ریال زیان خالص را به ثبت رسانده و میزان زیان خالص این بزرگترین بانک دولتی ایران در نیمه نخست سال گذشته به رقم 73 هزار و 613 میلیارد و 683 میلیون ریال رسیده است.

بررسی‌های دنیای بیمه نشان می‌دهد که زیان انباشته بانک ملی از 696 هزار و 144 میلیارد و 941 میلیون ریال در پایان سال 1400 به رقم 768 هزار و 758 میلیارد و 622 میلیون ریال در پایان نیمه نخست سال 1401 افزایش یافته بود و مشخص نیست که از آن زمان به بعد آیا بانک یادشده زیان کم کرده و حتی به سودسازی رسیده است یا نه؟

وزیر اقتصاد راضی است!

30 مرداد 1402 بود که مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملی برای بررسی و تصویب صورت‌های مالی 1401 به ریاست احسان خاندوزی برگزار شد و او در این نشست بدون اعلام آمار تاکید کرد: عملکرد بانک با توجه به آمار و گزارش‌ها در دو سال اخیر به ویژه در سال گذشته نشان می‌دهد رشد قابل توجهی را در تمامی شاخص‌ها از خود بجا گذاشته است که این موضوع جای تقدیر و تشکر از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، کارکنان و حسابرسان بانک ملی را دارد. به گفته رئیس مجمع عمومی بانک ملی، شواهد نشان می‌دهد در دوره مدیریت جدید، بانک در نظام بانکی با توجه به رعایت انضباط مالی و هدف گذاری‌های صورت گرفته به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت و امسال با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و تدابیر ویژه می‌توان ناترازی بانک را کاهش داد و به ثبات رسید که با توجه به توان مدیریت جدید این موضوع دور از انتظار نیست.

توقف موتور تولید زیان

همان زمان ابوالفضل نجارزاده، دومین مدیرعامل بانک ملی ایران در دولت سیزدهم پس از محمد رضا فرزین به اعضای مجمع گزارش داد که موتور زیان‌دهی بانک متوقف شده و در سال 1401 با تکیه بر حمایت‌های وزارت اقتصاد و با تلاش همکاران توانستیم یک درصد از سهم بازار را کسب کرده و بانک را بعد از چند سال به سودهی برسانیم و امسال نیز مصمم هستیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همت مضاعف همکاران، هدف گذاری بانک را در حوزه کسب سهم از بازار به دو درصد برسانیم.

تاخیر شفافیت در بانک ملی

این گزارش می‌افزاید: در وب‌سایت بانک ملی اطلاعات مفیدی که نشانگر شفافیت مالی این بانک باشد، دیده نمی‌شود از جمله اینکه تنها گزارش صورت‌های مالی برخی سال‌های گذشته به صورت پراکنده را نشان می‌دهد. حالا سوال از ابوالفضل نجارزاده، عباس شفیعی، محمود شایان، حسن مونسان، صمد عزیزنژاد، امیر مسعود رزازان و حسین بهاری در مقام اعضای هیات مدیره بانک ملی این است که چرا قطار شفافیت در این بانک متوقف شده و صورت‌های مالی در موعد مقرر و حسب دستور وزیر اقتصاد منتشر نمی‌شود؟

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا