تصویب طرح پژوهشی با موضوع آینده پژوهی در صنعت بیمه

در جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه که با حضور دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و اعضای این شورا برگزار شد، طرح پژوهشی با موضوع «آینده پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه» ارائه و به تصویب رسید.

به گزارش دنیای بانک و بیمه از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه که عصر روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس پژوهشکده بیمه و اعضای شورای پژوهشی برگزار گردید، طرحنامه‌های پیشنهادی دو طرح پژوهشی در حوزه آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت بیمه ارائه شد.
در نتیجه این نشست و پس از بررسی و تبادل نظر اعضای شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه، به سبب اهمیت و ضرورت آینده‌پژوهی در صنایع مختلف به ویژه صنعت بیمه و با توجه به تحولات جهانی پیش روی صنعت بیمه به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اقلیمی و پدیده‌های نوظهور، طرح پژوهشی با عنوان «آینده‌پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه» مشروط به انجام اصلاحات از سوی مجری طرح، با اکثریت آرا به تصویب رسید و در خصوص مراحل انجام، همکاران و ناظران علمی و فنی طرح پژوهشی تصمیم‌گیری شد. این تحقیق از طریق شناسایی پیشران‌های مؤثر بر آینده فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه از طریق مرور تحلیلی پیشینه و مصاحبه ساختاریافته با خبرگان؛ غربال پیشران‌های مؤثر بر آینده فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه؛ تحلیل نهایی پیشران‌های مؤثر بر آینده فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه؛ تدوین سناریوهای باورپذیر آینده فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه از طریق کارگاه هم‌اندیشی و ابزار تعاریف ریشه‌ای و انتخاب سناریوی محتمل انجام خواهد شد. انتظار می رود نتایج این پژوهش بتواند در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در صنعت بیمه مورد استفاده قرار گیرد و با شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت اقدامات مفیدی به منظور به روز رسانی صنعت بیمه صورت پذیرد. بخشی از خروجی‌های مورد انتظار این پژوهش عبارتند از:
–    ارائه فهرست پیشران‌های مؤثر بر آینده فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه؛
–    ارائه فهرست فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه در هر سناریو؛
–    ارائه فهرست فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه در سناریوی محتمل؛
–    ارائه راهکارهای مدیریت چالش‌ها و ریسک‌های صنعت بیمه به همراه پیشنهادهایی برای بهره‌برداری از فرصت‌های این صنعت.
بر پایه این گزارش، طرح پژوهشی «آینده‌پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه» در بازه زمانی 9 ماهه با همکاری پژوهشکده بیمه و دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه قم به انجام خواهد رسید و نتایج کاربردی آن در راستای ارتقای جایگاه صنعت بیمه کشور در اختیار فعالان و علاقه‌مندان صنعت بیمه قرار خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا