تایم لاین وعده‌های ضدتورمی رئیسی در 1402

شورای اقتصاد به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به پیشنهاد مشترک داوود منظور، سید احسان خاندوزی، محمدرضا فرزین، جواد اوجی و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رای داد؛ گفته شده که برنامه مهار تورم و رشد تولید را این 5 نفر به شورای اقتصاد ارائه داده‌اند.

به گزارش دنیای بانک، جلسه شورای اقتصاد بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و با دستور کار بررسی احکام برنامه مهار تورم و رشد تولید، برگزار و احکام مورد نیاز به منظور تحقق رشد اقتصادی هدف و کاهش نرخ تورم بررسی شد.

در این جلسه احکام مربوط به رفع ناترازی ارزی، انضباط مالی و پولی و همچنین تسهیل تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی تصویب و مقرر شد، این احکام توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، نهایی تا جهت اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شود.

برنامه مهار تورم و رشد تولید با کار مشترک سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی و همکاری وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است.

تایم‌لاین وعده‌های ضدتورمی رئیسی

این اولین بار نیست که ابراهیم رئیسی وعده کنترل تورم را در سال جدید می‌دهد: تایم لاین وعده‌های رئیس جمهور را بخوانید:

  • سه شنبه یکم فروردین 1402؛ رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه اصلی دولت در سال 1402 کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی است، تصریح کرد: به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم، در سال جدید تلاش خادمان شما در دولت برای تحقق وعده‌ها، از جمله «بهبود معیشت مردم»، «فساد ستیزی»، «مهار تورم»، «تقویت تولید» و «افزایش اشتغال»، به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه خواهد بود.
  • شنبه پنجم فروردین 1402؛ رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری سال، “مهار تورم و رشد تولید” را که امروز دغدغه مهم مردم، دولت و رهبری معظم انقلاب اسلامی است، نه یک برنامه مقطعی بلکه برنامه دائم دولت تا تحقق آن دانست و وزرای اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه‌های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند.
  • چهارشنبه نهم فروردین 1402؛ رئیس جمهور به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت‌ اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ضمن رصد تصمیمات دستگاه‌های اجرایی از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود، جلوگیری به عمل آورند.
  • پنجشنبه هفتم اردیبهشت 1402؛ رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی مهار تورم را از راه رشد تولید دنبال خواهد کرد، خطاب به تولیدکنندگان، صنعتگران و مدیران استان خوزستان، اظهار داشت: در مسیر فعال‌سازی بخش‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و فعال‌تر شدن واحدهای تولیدی فعال از حمایت دولت مطمئن باشید.
  • پنجشنبه 7 ارديبهشت 1402؛ ابراهیم رئیسی، با اشاره به اینکه دولت مردمی مهار تورم را از راه رشد تولید دنبال خواهد کرد، خطاب به تولیدکنندگان، صنعتگران و مدیران استان، اظهار داشت: در مسیر فعال‌سازی بخش‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و فعال‌تر شدن واحدهای تولیدی فعال از حمایت دولت مطمئن باشید.
  • شنبه 16 اردیبهشت 1402؛ رئیس جمهور در جلسه شورای اقتصاد که با هدف بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی، به منظور پیگیری برنامه دولت برای مهار تورم و رشد تولید برگزار شد، به دستگاه‌های مسئول تا پایان هفته فرصت داد پیشنهادات خود برای اجرای برنامه و رفع موانع پیش‌روی آن را ارائه کنند. رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تهیه پیوست رسانه‌ای، به منظور تحقق برنامه جامع دولت برای مهار تورم و رشد تولید و تعیین راهکارهای چگونگی جذب مشارکت مردم برای تحقق شعار سال در این برنامه گفت: اطمینان دادن به مردم نسبت به تضمین اصل و سود سرمایه‌های آنان و تحقق مشارکت موثر مردمی برای اجرای شعار سال از اهداف این برنامه خواهد بود.او از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا هر چه سریع‌تر برنامه و دستورالعمل‌های لازم برای اعمال موثر حکمرانی دولت بر پول ملی را تدوین و با نظارت دقیق به اجرا بگذارد. رئیسی همچنین با اشاره به حوزه اختیارات و وظایف و نیز ترکیب شورای اقتصاد، بر ضرورت فعال‌تر شدن این شورا تاکید و تصریح کرد: دبیرخانه این شورا که با مسئولیت رئیس سازمان برنامه و بودجه است باید به شکل موثری فعال شده و بر اجرای مصوبات آن نظارت دقیق داشته باشد. در این جلسه کلیات برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید در 10 بند تایید و مقرر شد جزئیات برنامه‌های هر دستگاه تا پایان هفته در برنامه‌ای واحد و جامع تلفیق و برای اجرا ابلاغ شود. برنامه‌های کاهش کسری بودجه دولت، تسویه بدهی‌های دولت به بخش خصوصی، کاهش ناترازی‌های شبکه بانکی، کاهش ناترازی‌های ارزی و کنترل نقدینگی و انضباط بانکی 5 محور بخش مهار تورم و برنامه‌های هدایت اعتبارات بانکی به بخش تولید، رفع موانع تولید، عرضه دارایی‌های مالی، توسعه دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح ناترازی‌های انرژی نیز 5 محور بخش رشد تولید در برنامه جامع دولت برای مهار تورم و رشد تولید هستند.
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا