بیمه پاسارگاد چند تومان سود تقسیم می‌کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دنیای بانک و بیمه، بعید است اکثریت سهامداران این شرکت بیمه‌ای وابسته به گروه مالی بانک پاسارگاد با تقسیم حداقلی سود سهام مخالفت کنند، اما نشست مجمع عمومی سالیانه بیمه پاسارگاد در شرایطی برگزار می‌شود که بیمه پاسارگاد بر اساس اطلاعات مالی منتشرشده سال خوبی را تجربه کرده است. به این ترتیب سهامداران حقیقی بیمه پاسارگاد نقشی تعیین‌کننده در مجمع عمومی سالیانه این شرکت ندارد چراکه آن‌ها تنها ۱.۱۲ درصد از کل سهام را در اختیاردارند و مابقی سهام این شرکت در اختیار ۱۴ شرکت دیگر ازجمله بانک پاسارگاد با سهم ۲۰ درصدی قرار دارد. حق بیمه تولیدی شرکت بیمه پاسارگاد در سال گذشته رشدی ۴۲ درصدی را تجربه کرده و این شرکت ۵.۱ درصد از کل سهم بازار را در اختیار دارد و در رتبه ششم پس از بیمه ایران، آسیا، دی، دانا و البرز جای گرفته است… اما برای سهامداران مهم این است که چشم‌انداز سودآوری شرکت در آینده چگونه خواهد بود؟
افزایش قیمت سهام در بلندمدت و سودآوری بیمه و تقسیم سود معقول بین سهامداران ازجمله سیاست‌هایی است که همواره معصوم ضمیری و دیگر اعضای هیئت‌مدیره بیمه پاسارگاد بر آن تأکید دارند. این شرکت همچنان سیاست نخست‌اش را در حفظ جایگاه خود در رشته بیمه‌های زندگی متمرکز کرده تا جایی که پارسال از کل فروش ۳ هزار و ۳۲۸ میلیارد تومانی بیمه پاسارگاد بیش از ۶۳ درصد آن مربوط به بیمه‌های زندگی بوده و تنها ۱۸ درصد از کل پرتفوی این شرکت در رشته بیمه شخص ثالث بوده و سهم رشته بیمه درمان هم ۷ درصد برآورد شده است. نتیجه حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی بیمه پاسارگاد نشان می‌دهد که نسبت خسارت این شرکت در پایان سال ۹۸ به ۶۴.۴ درصد و ضریب خسارت هم به ۷۸.۸ درصد رسیده است.


ریسک شرکت بیمه پاسارگاد
هیئت‌مدیره بیمه پاسارگاد در گزارش تجزیه‌وتحلیل ریسک‌های احتمالی این‌گونه اظهارنظر کرده‌اند که شرکت‌های بیمه برای انجام عملیات خود اعم از بیمه گری و یا سرمایه‌گذاری مستلزم پذیرش ریسک هست ازجمله ریسک بیمه‌گری. ریسک بیمه‌گری، ریسک‌هایی که موسسه بیمه به دلیل صدور بیمه‌نامه و قبولی اتکائی با آن مواجه است که عوامل مهم و تأثیرگذار در محاسبه این ریسک عبارت‌اند از:

  • حق بیمه سهم نگهداری،
  • ذخایر حق بیمه سهم نگهداری،
  • خسارت پرداختی سهم نگهداری و
  • ذخایر خسارت معوق سهم نگهداری.
  • اما برنامه بیمه پاسارگاد برای کاهش ریسک بیمه‌گری بر چه محورهایی متمرکزشده است؟
    فعالیت و حضور مؤثر در بخش بیمه‌های زندگی و غیرزندگی، با اتکا به توان فنی شرکت و رعایت اصول بیمه گری در انتخاب ریسک؛
    انتقال بخشی از ریسک بیمه‌نامه‌های صادره از طریق واگذاری به بیمه گران اتکائی؛
    اجرای مبانی تعیین نرخ حق بیمه با رعایت اصول مدیریت ریسک؛
    نظارت مستمر در فرآیند برآورد و پرداخت خسارت و احتساب ذخیره خسارت معوق؛
    انجام محاسبات مربوط به ذخایر فنی با رعایت آیین‌نامه‌های مصوب بیمه مرکزی

سنجش بیمه پاسارگاد در آزمون ریسک
ریسک بازار ازجمله دیگر ریسک‌هایی است که مدیران ارشد شرکت‌های بیمه‌ای باید جزییات بیشتری از شاخص ریسک بازار را با سهامداران در میان بگذارند و در گزارش هیئت‌مدیره بیمه پاسارگاد تنها به‌صورت کلی اشاره‌شده که در این ریسک ارزش پرتفوی سهام شرکت و ارزش کل املاک و مستغلات تأثیرگذار است. سیاست مدیران بیمه پاسارگاد برای کاهش ریسک اعتبار تنها در یک جمله خلاصه‌شده است که بیمه پاسارگاد برای کاهش این ریسک به‌صورت مستمر وصول مطالبات خود را پیگیری می‌کند.
بیمه پاسارگاد ریسک نقدینگی ندارد!
ریسک نقدینگی درواقع ریسک‌هایی که یک شرکت بیمه به دلیل عدم‌کفایت دارایی‌های جاری جهت ایفای تعهداتش با آن مواجه است‌ و در شرایطی که شرکت نقدینگی کافی نداشته باشد قادر به پاسخگویی و پرداخت تعهدات خود نبوده و این امر در سودآوری شرکت‌های بیمه تأثیرگذار است. معصوم ضمیری در گزارش سالانه خود اعلام کرده که محاسبات نسبت توانگری هرساله نشان می‌دهد که ریسک نقدینگی شرکت همواره صفر بوده است
ریسک تغییر هیئت‌مدیره شرکت: شرکت بیمه پاسارگاد از زمان تأسیس سعی بر آن داشته تا با کمترین تغییرات در ترکیب هیئت‌مدیره خود ثبات مدیریتی در شرکت را حفظ نموده و تأثیرات احتمالی تغییرات هیئت‌مدیره را به حداقل برساند.
ریسک کاهش نرخ سود بانکی: ازآنجایی‌که شرکت‌های بیمه منابع حاصل از عملیات بیمه گری خود را به‌منظور دریافت بازدهی مناسب جهت ایفای تعهدات آتی خود در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌نمایند، لذا کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند شرکت‌ها را در ایفای تعهدات آتی خود با مشکل مواجه نماید. شرکت بیمه پاسارگاد با ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خود و انتخاب زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری جایگزین، توانسته ریسک کاهش نرخ سود بانکی شرکت را به حداقل ممکن برساند.
ریسک تغییرات نرخ ارز: تغییرات نرخ ارز می‌تواند شرکت‌ها را در انجام عملیات خود دچار مشکل سازد، ازآنجایی‌که شرکت بیمه پاسارگاد دارایی‌های ارزی بیشتری نسبت به بدهی‌های ارزی دارد، تغییرات نرخ ارز در سال ۱۳۹۸ تأثیر مثبت داشته و شرکت دچار مشکل ناشی از تغییرات نرخ ارز نشده است.
ریسک عملیاتی: مهم‌ترین انواع ریسک عملیاتی در اثر وجود نقص در کنترل‌های داخلی و عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی است. اختلالاتی ازاین‌دست، ممکن است از طریق خطا، تقلب یا قصور در اجرای به‌موقع تعهدات به زیان‌های مالی بیانجامد. حالت دیگر ریسک عملیاتی شامل وجود نواقص عمده در سیستم‌های فناوری اطلاعات و یا در اثر وقایعی از قبیل آتش‌سوزی یا بلایای طبیعی است.
ریسک بازار سرمایه: با توجه به افزایش منابع سرمایه‌گذاری متأثر از رشد پرتفوی عملیات بیمه‌ای عمدتاً بیمه‌های عمر و تأمین آتیه حفظ ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها ضرورتی انکارناپذیر است که با توجه به تغییر رویکرد بازار سرمایه از P/E به سمت ارزش جایگزینی دارائی‌ها متأثر از نرخ ارز، در صورت عدم تحقق با ریسک‌های بسیار بالایی مواجه می‌شود و در صورت تحقق از بازدهی بیش‌ازپیش بینی مورد انتظار برخوردار است. شرکت پاسارگاد با مدیریت بهینه در این بخش و متنوع سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری خود ریسک بازار سرمایه مربوط به خود را به حداقل ممکن رسانده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا