بیمه باران چگونه بیمه مرکزی را دور زد؟

حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت بیمه زندگی باران در گزارشی از دور زدن بیمه مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار توسط هیات مدیره این شرکت بیمه‌ای رونمایی و اعلام کرد: آیین نامه 97 در خصوص سرمایه‌گذاری و همچنین  پرداخت سهم بیمه مرکزی از هر یک از اقساط ‌حق‌بیمه در مهلت قانونی رعایت نشده و باید دید با این گزارش بیمه مرکزی چه واکنشی نشان خواهد داد.

به گزارش دنیای بیمه، در گزارش حسابرسی شده صورت‌های مالی بیمه زندگی باران به مدیرعاملی علیرضا‌هادی آمده است که مواردی از الزامات قانونی و مقررات بیمه مرکزی توسط این شرکت نقض شده یا نادیده گرفته شده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مفاد ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت درخصوص پرداخت سود سهام ظرف مهلت مقرر 8 ماه پس از تصویب مجمع. توضیح اینکه علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته و تامین وجه از طرف شرکت به دلیل عدم ثبت نام در سامانه سجام)
  • تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی سالانه مورخ 25 تیر 1401 صاحبان سهام در خصوص، پرداخت سود سهام در موعد مقرر، رعایت کامل مقررات بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.
  • تبصره ماده 9 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان در خصوص افشای فوری تغییر در ترکیب اعضای هیات مدیره پس از برگزاری جلسه هیات مدیره.
  • مفاد مواد 5 و 17 دستورالعمل انضباطی ناشران در خصوص پرداخت سود تقسیم شده ظرف مهلت مقرر و افشاء حداکثر سود قابل تقسیم در صورت‌های مالی سالانه.
  • مفاد ماده 10 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات در خصوص افشاء نسخه‌ای از صورتجلسه مجامع عمومی حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ ثبت.
  • دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد مفاد ماده 14 در خصوص تشکیل کمیته‏ انتصابات تحت نظارت هیأت مدیره، رعایت نشده است.
  • مفاد تبصره 1 ماده 4 آیین نامه شماره 76 در خصوص پرداخت سهم بیمه مرکزی از هر یک از اقساط ‌حق‌بیمه تا یک هفته پس از وصول و حداکثر تا پانزده روز پس از سررسید رعایت نشده است.
  • آیین‌نامه 58 بیمه مرکزی در خصوص احتساب ذخیره فنی و تکمیلی به نحو صحیح در موضوع رشته‌های پس‌اندازی.
  • مفاد ماده15 آیین‌نامه شماره 93 در خصوص گزارش معاملات غیر بیمه‌ای با ارزش بیش از 5 درصد حقوق صاحبان حداکثر ظرف مدت 15 روز به بیمه مرکزی. (موضوع سرمایه‌گذاری در املاک پروژه ساختمانی لادن).
  • مفاد آیین‌نامه 97 در خصوص، سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت حداقل 10 درصد ذخایر و حقوق صاحبان سهام، سرمایه گذاری در یک صندوق بیش از 50 درصد منابع، مشارکت در طرح‌ها و یا اجرای عملیات عمرانی و ساختمانی و املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری در یک طرح تا سقف 20 درصد منابع، سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت غیربورسی بیش از 30 درصد.
  • در اجرای ماده 33 دستورالعمل اجرایی مبازره با پولشویی، رعایت مفاد قانون مبارز با پولشویی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مرتبط، در چارچوب چک لیست رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و استانداردهای حسابرسی، توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این ارتباط ضمن عدم امکان کنترل رعایت برخی از مفاد مواد آئین‌نامه اجرایی یادشده به دلیل عدم استقرار سامانه و بسترهای لازم از سوی سازمان‌های ذیربط در این خصوص، در حدود رسیدگی‌های به عمل آمده این موسسه به موارد با اهمیتی که حاکی از عدم رعایت قوانین و مقررات یاد شده باشد، برخورد نکرده است.
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا