بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک سینا

بانک سینا مصمم است تا شاخص نسبت کفایت سرمایه خود را بازهم بهبود ببخشد و از حد تعریف شده بانک مرکزی بالاتر ببرد. این یازدهمین افزایش سرمایه از زمان شروع فعالیت بانک به شمار می‌رود و انتظار بر این است که افزون بر بهبود شاخص نسبت کفایت سرمایه، سودآوری بانک هم بیشتر و مستحکم‌تر شود.
به گزارش دنیای بانک، تاریخ تولد بانک سینا را می‌توان 8 خرداد 1364 قلمداد کرد، روزی که موسسه مالی و اعتباری با نام بنیاد تشکیل شد و در 28 اسفند سال 1387 نام آن با اجازه بانک مرکزی به نام بانک سینا تغییر کرد و نماد آن در 19 شهریور 1386 به عنوان چهارصد و سی‌ و نهمین شرکت در تابلوی فرعی بازار اول بورس به ثبت رسید.
در حال حاضر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی 35.9 درصد، صندوق توسعه ملی 33 درصد، گروه توسعه مالی مهر آیندگان 4.1 درصد، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی بانک سینا 2.2 درصد، شرکت توسعه سینا 2 درصد، بیمه ایران 1.9 درصد، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری نور دنا 1.3 درصد و هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا هم یک درصد سهم بانک سینا را در اختیار دارند و بر اساس آخرین اطلاعات 114 سهامدار حقوقی 7.8 درصد و 28 هزار و 279 سهامدار حقیقی هم 10.9 درصد از سهم این بانک را به خود اختصاص داده‌اند.
جعفر صفایی مزید، مجید باجلان، غلامرضا فتحعلی، مهدی رزمی و مجید هادی ترکیب هیات مدیره بانک سینا را تشکیل می‌دهد و سکان هدایت بانک هم در دست غلامرضا فتحعلی است.
سرمایه این بانک در حال حاضر 25 هزار و 383 میلیارد و 850 میلیون ریال است و خبر مهم اینکه بانک سینا در صدد افزایش سرمایه خود است تا نسبت کفایت سرمایه‌اش را بهبود ببخشد. اعضای هیات مدیره بانک در توجیه افزایش سرمایه با هدف بهبود نسبت کفایت سرمایه می‌گویند: منبع اصلی اعتماد عمومی به هر بانک به طور خاص شاخص نسبت کفایت سرمایه‌است که به عنوان حفاظی در برابر زیان‌های وارده و حفظ و نگهداری سرمایه کافی و متناسب با خطرها عمل می کند و طبق قوانین حاکم بر صنعت بانکداری کشور، این ننسبت از تقسیم سرمایه نظارتی بانک به جمع دارایی‌های موزون شده بر حسب ریسک محاسبه می‌شود که حداقل باید 8 درصد باشد.


این گزارش می‌افزاید: نسبت کفایت سرمایه بانک سینا در پایان سال 1401 به 8.2 درصد رسیده اما این بانک با حفظ تقویت سپر حفاظتی‌اش در صدد افزایش سرمایه و بهبود شاخص نسبت کفایت سرمایه برآمده و قرار است سرمایه بانک از مبلغ فعلی به 40 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته و سایر اندوخنه‌ها (سود تسعیر ارز) افزایش یابد. بانک مرکزی هم 14 بهمن امسال در نامه‌ای رسمی با افزایش سرمایه بانک سینا موافقت کرده و حالا این سهامداران بانک هستند که باید دور هم جمع شوند و تصمیم نهایی را بگیرند.
آخرین افزایش سرمایه بانک یادشده خرداد 1399 آنهم با مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها رقم خورد و 8 اسفند‌ماه امسال سهامداران بانک در ساختمان مرکزی جمع خواهند شد تا تصمیم نهایی را درباره افزایش سرمایه بگیرند و با رای مثبت آنها ماموریت غلامرضا فتحعلی در سال آینده متفاوت خواهد بود.

ماموریت و چشم‌انداز آینده بانک سینا

بانک سینا برای رسیدن به چشم‌انداز از پیش تعریف‌شده باید گام‌های بیشتری بردارد هرچند در طول یک سال گذشته هم این بانک دستاوردهای متمایزی را به ثبت رسانده اما قرار گرفتن در بین 5 بانک برتر خصوصی و بورسی از حیث سودآوری و تبدیل شدن به برترین بانک دیجیتال کشور و همچنین رونمایی از متمایزترین خدمات بانکداری خرد و پیشتازی در توسعه بازار خدمات پرداخت از جمله هدف‌هایی است که این بانک می‌خواهد به آنها دست یابد.
بدون تردید رسیدن به چشم‌انداز و تبدیل شدن این بانک به عنوان بهترین بانک در ارائه تسهیلات به کارآفرینان نوآفرین و پیشرو در ارائه خدمات بانکی به فعالان اقتصادی کشور و البته در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار پول وقتی ممکن است که شاخص نسبت کفایت سرمایه بانک هر سال بهتر شود و از این جهت افزایش سرمایه بانک یک ضرورت به شمار می‌آید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا